سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


جهان امروز، نیازمند صرفه‌جویی


جهان امروز، نیازمند صرفه‌جویی
دنیای پر از هیاهو و پرمشغله امروز، به کمتر کسی فرصت دوراندیشی و تفکر درباره حفظ سرمایه‌های پرارزش مانند انرژی، زمان و ... می‌دهد. این در حالی است که آمارها و تحقیقات نشان می‌دهد، به‌رغم زمان‌های گذشته که نیاز به صرفه‌جویی و پس‌انداز سرمایه‌ها محسوس نبود، رشد جمعیت، تغییرات آب و هوایی و کاهش دسترسی به منابع طبیعی بشر امروز را با بحران جدی کمبود منابع مواجه خواهد کرد و در صورت درست استفاده نکردن از منابع موجود، میراثی به غیر از خشکسالی، کمبود انرژی، بیماری و فقر برای نسل‌های آتی باقی نخواهد ماند.
صرفه‌جویی به معنای مصرف به بهترین نحو ممکن با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل منابع موجود، موقعیت اقتصادی و اوضاع اقلیمی جهان است. کسب آگاهی و دانش‌اندوزی در خصوص موارد نامبرده، افراد جوامع مختلف را بیشتر به سمت و سوی آینده‌نگری و استفاده بهینه از منابع سوق می‌دهد. باید توجه داشت درست مصرف کردن و پس‌انداز، نه تنها ضامن آینده‌ای روشن برای فرد و اطرافیان او است، بلکه تأمین کننده آسایش و رفاه هزاران همنوع در قرن حاضر و آینده خواهد شد. شاید تصور این نکته کمی سخت باشد که جلوگیری از هدر رفتن یک قطره آب در هر خانواده می‌تواند از مرگ هزاران نفر که در اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی ناشی از کم‌آبی جان خود را از دست می‌دهند، پیشگیری کند.
بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی یا مشغله‌های فکری روش‌های استفاده بهینه یا صرفه‌جویی را نمی‌دانند و قادر نیستند از زمان درست استفاده کرده، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند یا بخشی از درآمد خود را پس‌انداز کنند. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، برنامه‌های جامعه و راهکارهای مختلف به منظور صرفه‌جویی تدوین شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
● آب
استرالیا، از جمله کشورهایی است که مسئولان هر سال با ارائه بروشور و پخش تبلیغات مردم را نسبت به میزان آب مصرفی و مورد نیاز آنها در مصارف گوناگون، منابع موجود آبی، میزان هدر رفتن آب و راهکارهایی که می‌توان صرفه‌جویی کرد، آگاه می‌کنند.
افزایش تصاعدی هزینه آب برای مشتریان پرمصرف یکی دیگر از راهکارهایی است که در این کشور اجرا می‌شود. هدر رفتن هر قطره آب در ثانیه سبب از بین رفتن ۱۲۰ هزار لیتر آب در سال می‌شود.
تعمیر شیر آب و جلوگیری از هدر رفتن قطره‌های آب، نگهداری بطری‌های آب در یخچال به منظور پیشگیری از هدر رفتن آن برای سرد شدن، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای حمام کردن، بستن شیر آب هنگام شست‌وشوی ظروف، تمیز کردن خانه و مسواک زدن در مواقعی که به آب نیاز نیست، شست‌وشوی اتومبیل در کارواش با استفاده از مقادیر اندک آب، قرار دادن آجر یا بطری شیشه‌ای حاوی ماسه در محفظه سیفون برای جلوگیری از هدر رفتن آب، استفاده از شیرهای خروجی تنظیم‌ شونده در حمام و آشپزخانه، نصب کنتورهای خانگی به منظور تعیین میزان آب مصرفی و... از جمله روش‌هایی است که در کشورهای مختلف برای صرفه‌جویی در مصرف آب به کار گرفته می‌شود. در برخی کشورها برای خانواده‌هایی که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صرفه‌جویی آب می‌کنند، پاداش و جوایزی در نظر گرفته می‌شود.
تجربه نشان می‌دهد، در منازل و اماکنی که گل و گیاه پرورش داده می‌شود، میزان آب مصرفی به بیشترین مقدار خود می‌رسد، این در حالی است که در بسیاری از موارد مقادیر اندک آب و تا حدی که خاک گیاه یا گلدان مرطوب باشد، کافی بوده و نیازی به استفاده بیشتر نیست.
کارشناسان معتقدند، آبیاری گیاهان در ساعت‌های توفانی و زمان‌هایی که وزش باد شدید است، باعث اتلاف آب می‌شود.تحقیقات نشان می‌دهد، جایگزین کردن شیرآلات فرسوده، سینک، ماشین‌های ظرفشویی، لباسشویی و سیفون‌های قدیمی با انواع جدید آن تا ۵۰ درصد از اتلاف و هدر رفتن آب پیشگیری می‌کند.
علامت‌گذاری در سطح آب موجود در استخرها و نظارت به منظور جلوگیری از هدر رفتن آن از دیگر روش‌هایی است که برای این منظور به کار می‌رود. بطور کلی سطح آب استخر در روز نباید بیشتر از دو سانتیمتر کاهش پیدا کند. همچنین بهتر است، آن استخر چند سانتیمتر کمتر از حد معمول
پر شود.
با بستن شیر آب هنگام مسواک زدن در هر دقیقه ۱۲ لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود و در یک خانواده چهار نفره این رقم معادل صرفه‌جویی ۶۰۰ لیتر آب در یک هفته است. بستن شیر آب هنگام شستن موهای سر با شامپو، در طول هفته بطور متوسط، باعث صرفه‌جویی ۱۵۰ لیتر آب می‌شود.
● زمان
بسیاری از افراد در جست‌وجوی دستیابی به مدت زمان بیشتر برای انجام امور روزانه هستند با مدیریت زمان و صرفه‌جویی وقت می‌توان ساعات دیگری برای انجام کارها اختصاص داد و با آرامش خیال و دور از استرس به انجام کارها پرداخت.
در کشورهای توسعه یافته، مدیریت وقت یکی از روش‌های کسب موفقیت است.
اولویت‌بندی و قرار دادن کارهای دشوار و وقت‌گیر در ابتدای فهرست و انجام آن در ساعات اولیه روز، سبب می‌شود که زمان زیادی پس‌انداز شود.
تحقیقات نشان می‌دهد انجام کارهایی که بدون برنامه‌ریزی و تمرکز و با استرس انجام می‌شود، باعث اتلاف ۸۰ درصدی زمان می‌شود. انسان‌های موفق با تهیه لیست و گزارش از نتیجه انجام کارهای حتی به ظاهر ساده، زمان خود را پس‌انداز می‌کنند.
انجام کارهایی مانند صحبت کردن با تلفن، خریدهای غیرضروری و پیاده‌روی باعث اتلاف زمان می‌شوند و باید در انتهای فهرست قرار بگیرند.
ثبت زمان‌هایی که برای انجام این امور صرف می‌شود و محاسبه آن در پایان روز، نشان می‌دهد اکثر افراد مدت زمان زیادی را برای انجام کارهای بیهوده صرف می‌کنند.
مقایسه نتایج بدست آمده از زمان‌های صرف شده با روزهای گذشته، انجام کارهای گروهی، تعیین اهداف کوتاه و طولانی‌مدت، یادگیری و ارتقای مهارت مسئولیت‌پذیری از دیگر روش‌هایی است که از اتلاف وقت پیشگیری می‌کند.
کنترل زمان مستلزم این است که افراد خود را در موقعیت نجات و لحظات پایانی یک مسابقه در نظر بگیرند و با سرعت هرچه بیشتر برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند.
استفاده از پیغام‌گیر و منشی تلفنی و اختصاص دادن زمان‌های ویژه برای نمونه قبل از صرف ناهار یا شام برای مکالمات تلفنی یا دریافت و فرستادن پیغام‌های الکترونیکی و کمک خواستن از دیگران از دیگر راهکارهای صرفه‌جویی در وقت است.
●‌ انرژی
در اکثر کشورهای توسعه‌یافته برای پیشگیری از هدر رفتن انرژی برنامه‌های متعددی در دست اجرا است.
تعویض یا تمیز کردن فیلتر دستگاه‌های برقی یکبار در ماه، نصب ترموستات‌ها‌ی دیجیتالی برای تنظیم دمای اتاق، استفاده بهینه و صحیح از فضای منزل و قرار ندادن وسایل اضافی در منزل، استفاده از حوله یا دستمال پارچه‌ای
به جای دستمال کاغذی، بسته بودن در و پنجره هنگام استفاده از وسایل گرما یا سرمازا، نصب درزگیر در و پنجره برای جلوگیری از ایجاد سرما در فصل زمستان، تعویض جداره‌های پنجره و درها و روغن‌کاری در صورت نیاز، نصب عایق‌های فایبرگلاس زمانی که از شومینه استفاده نمی‌شود، از جمله روش‌هایی است که باعث صرفه‌جویی انرژی می‌شود.
از دیگر راهکارهای پیشنهادی می‌توان به باز نگذاشتن در یخچال و فریزر، کاهش فشار آب، تنظیم دمای یخچال و فریزر و جلوگیری از سرد شدن بیش از اندازه، تمیز کردن فوری گاز پس از طبخ غذا، کاهش زمان طبخ غذا، نصب هواکش، استفاده از آب جوش تنها در موارد ضروری، نصب لامپ‌های کم مصرف، خارج کردن فوری لباس‌ها از ماشین لباسشویی، غبارروبی لامپ‌ها هر دو هفته یکبار، بستن در پارکینگ بویژه هنگام زمستان، استفاده از وسایل برقی آشپزخانه در اندازه‌های کوچک، کاهش میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هنگام خرید، استفاده از برچسب‌های انرژی، شارژ مجدد باتری‌ها و خرید محصولات کاغذی به جای استفاده از انواع پلاستیکی آن اشاره کرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید