جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرادی از پیکان بهترین بود!


مرادی از پیکان بهترین بود!
شاید وقتی صحبت از بهترین دروازه بان لیگ هشتم شود، خیلی ها زود نام هایی را به زبان بیاورند که در طول فصل بسیار نام آن ها را شنیده و آن ها را از عوامل موفقیت تیم های خود خطاب می کنند اما زبان آمار چیز دیگری را می گوید، هر چند که خیلی ها اعتقاد دارند که زبان آمار ملاک مناسبی برای بازگو ساختن یک واقعیت نیست برای مثال ممکن است در یک تیم دروازه بانی وجود داشته باشد، که مربیان آن تیم از او در بازی های به مراتب ضعیف تر استفاده کرده باشند و بواسطه همین طرز تفکر دروازه تیمشان بسته مانده و رکوردی برای آن دروازه به حساب آمده است. همه این احتمالات وجود دارد. اصلاً بهتر است که بگویم زبان آمار زبان احتمالات است، احتمالاتی که در بسیاری از مواقع ملاک ارزیابی و سنجش قرار می گیرند. دروازه بانان یک تیم در واقع در حساس ترین منطقه زمین حضور دارند، آن ها در درون دروازه چشم های بسیاری را بدنبال خود دارند، اگر آن ها ۹۰ دقیقه از دروازه خود محافظت کنند و تنها بر اثر یک اشتباه ناخواسته دروازه خود را باز شده ببینند و باعث شکست تیم خود شوند، همگان او را مقصر اصلی ناکامی می دانند.
بی جهت نیست که در برزیل هیچ کس دلش نمی خواهد دروازه بان باشد، چرا که در دنیای فوتبال همه مهاجمان و گلزنان یک تیم را دوست دارند. آن هایی که به تعبیری برای آن ها در ورزشگاه ها پیام آور شادی بوده و هستند. در فوتبال ایران هم در مقایسه متقاضیان بازی در پست های مختلف، کمتر کسی سراغ دروازه بانی می رود. دروازه بانان اصولاً از جمله بازیکنان تأثیرگذار فوتبال هستند که کمتر در فوتبال به حق واقعی خود رسیده اند. از گذشته و حال اگر به فوتبال ایران نگاه کنیم، به جز نام هایی مانند ناصر حجازی، فرامرز ظلی و احمدرضا عابدزاده چه کسی نام دیگری از دروازه بانان فوتبال ایران را می تواند به زبان بیاورد اما تا دلتان بخواهد علاقه مندان به فوتبال ایران مهاجمان بنام را می شناسند. مرحوم حمید شیرزادگان، همایون بهزادی، حسین فرکی، علیرضا عزیزی، ناصر محمدخانی، غلامحسین مظلومی، حسن روشن، محمدرضا زاد مهر، مسعود مژدهی، مرحوم صفر ایرانپاک، حمید علیدوستی، فرشاد پیوس، صمد مرفاوی، محسن گروسی، اصغر مدیرروستا، عبدالعلی چنگیز و... مهاجمانی بودند که هنوز نامشان بر سر زبان اهالی فوتبال جاری و ساری است. در فوتبال امروز دنیا خیلی ها عادت کرده اند که دروازه بانان را به واسطه شکست تیم های مورد علاقه شان نبخشند. محمدالدعایه اسطوره دروازه بانی کشور عربستان با خوردن یکی، دو گل بد در سطح ملی هرگز مانند سامی جابر به شهرت نرسید. دینوزوف یکی از اسطوره های دروازه بانی جهان و ایتالیا بود او در دوران خود یکی از شاخص ترین دروازه بانان تاریخ فوتبال ایتالیا بود که شهرتی فراتر از بوفون دروازه بان امروزی ایتالیایی ها بدست آورد اما هیچ گاه این دروازه بان شهرتی به اندازه روبرتو باجو پیدا نکرد. باجو با وجود اینکه یک پنالتی را برای ایتالیا در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا از دست داد اما هرگز از محبوبیتش در نزد هواداران به فوتبال در این کشور کم نشد. هنوز در ایتالیا نام پائولو روسی مهاجم گلزن این تیم با احترام برده می شود.
در شوروی سابق لئو یاشین یک اسطوره برای اهالی فوتبال در این کشور به حساب می آمد اما درخشش اولگ بلوخین چیز دیگری بود. در همه جای دنیا چنین طرز تفکری وجود دارد. در آلمان، در اسپانیا و در همه کشورهای صاحب فوتبال جهان. در ایران و براساس یک آمار موجود از هر ۴۰ نوجوان و جوان علاقه مند به فوتبال تنها یک نفر دوست دارد که دروازه بان شود و همین مسأله می تواند برای فوتبال ما نگران کننده باشد. الان در فوتبال آموزشگاه ها خیلی از مربیان برای پیدا کردن یک دروازه بان برای تیم هایشان با مشکل مواجه هستند و این در حالیست که همگان دوست دارند مهاجم تیم شان باشند. حتی اگر هم تازه فوتبال را شروع کرده باشند. در یک آمارگیری محدود که بین ۵۰ دانش آموز مقطع دبیرستانی یک واحد آموزشی انجام گرفت وقتی مربیان بازیکنان را بر اساس پست هایشان تقسیم می کردند، به مشکلی برخوردند که مشکل امروز فوتبال ماست. آن ها در بین ۵۰ بازیکن علاقه مند به فوتبال ۲ دروازه بان، ۱۱ دفاع، ۹ هافبک و ۲۸ مهاجم را دیدند که این مسأله برایشان مشکل آفرین شد. مشکل دروازه بانی در فوتبال ایران سال هاست که وجود دارد و هیچ گاه فکری هم به حال رفع آن نشد و همین مسأله عاملی شد تا پای دروازه بانان خارجی طی سالیان گذشته به فوتبال ایران باز شود، دروازه بانانی که بعضاً پیراهن شماره یک تیم های فوتبال را پوشیدند و فرصت عرض اندام را از دروازه بانان ایرانی سلب کردند و همین مسأله انگیزه را از دروازه بانان ایرانی گرفت و باعث شد ما به لحاظ وجود دروازه بانان ششدانگ از هر زمان دیگری فقیرتر شویم. در فوتبالی که ۱۸ تیم در لیگ برتر دارد، خیلی ناامید کننده است که در جمع این تعداد تیم و دروازه بانان آنها تنها ۲ دروازه بان شایستگی حضور در تیم ملی را داشته باشند و تازه در میان این ۲ دروازه بان هم کمتر بازی به یک دروازه بان دیگر تیم می رسد که این نشان از این می دهد که ما سال هاست که به داشتن تک دروازه بان دلخوش کرده ایم. امروز عقاب آسیا کجاست؟ بر شیر کپنهاک چه می گذرد؟ میرزاپور چه وضعیتی دارد و ده ها مورد مشابه دیگر که کمتر کسی سراغ آنها را می گیرد. در فوتبالی که فاصله دروازه بانان شماره یک تیم ها با دروازه بانان ذخیره فاصله ای به اندازه زمین تا آسمان است چه انتظاری می توانیم داشته باشیم.اینکه ما بیاییم و حضور دروازه بانان خارجی را در لیگ فوتبال ایران ممنوع کنیم این به خودی خود کار خوبی است، اما برای ساختن دروازه بان خوب در این مدت چه کاری را انجام داده ایم، آیا توانسته ایم جانشینی در حد اندوی برای ذوب آهن داشته باشیم؟ آیا فولاد دروازه بانی دارد که نیمی از توانایی های کارلوس آلبرتو را داشته باشد؟ صبای قم آیا فکری برای پیدا کردن جانشین برای المیر تولیا کرده است؟ همه این ها مسائلی است که این روزها دغدغه ذهنی علاقه مندان به فوتبال را باعث شده است، در این شماره قصد داریم دروازه بانان لیگ هشتم فوتبال ایران را به لحاظ آمار مورد ارزیابی قرار داده و از آنها بنویسیم.
● حسن مرادی (پیکان- استقلال اهواز)
حسن یا همان کوروش مرادی طی لیگ هشتم بازی در دو تیم را تجربه کرد. مرادی ۱۸ هفته را برای پیکان بازی کرد و از هفته بیستم راهی اهواز شد تا در درون دروازه استقلال این تیم بایستد. حسن مرادی در پیکان تنها ۱۴۸ دقیقه در درون دروازه این تیم ایستاد و در این مدت تنها یکبار و آن هم توسط محمد نوری در دقیقه ۳۳ بازی با صبای قم باز شد تا یک میانگین خوب را از خود برجا گذاشته باشد. پیکانی ها در لیگ هشتم و بعد از آن اتفاقی که برای حسن رودباریان افتاد، بی دلیل حسن مرادی را هم از دست دادند، تا فرصت برای بازی کردن محمد محمدی بیش از دیگران مهیا شود. مرادی بعد از پیکان به استقلال اهواز رفت و در ۴۵۰ دقیقه ای که برای این تیم در درون دروازه قرار گرفت ۶ گل را دریافت کرد تا مشخص شود او در پیکان دوران بهتری را سپری کرده است.
● میثاق معمارزاده (پرسپولیس)
یک مصدومیت ناخواسته باعث شد تا او یک فصل خوب را در پرسپولیس از دست بدهد. میثاق معمارزاده که در لیگ هشتم از سایپا به جمع سرخپوشان آمده بود، در بازی اول این تیم در مقابل تیم سابقش ۹۰ دقیقه در درون دروازه ایستاد و از دروازه سرخپوشان محافظت کرد تا نقش بسیاری در پیروزی یک بر صفر تیمش در آغاز لیگ هشتم داشته باشند. معمارزاده در دقیقه ۳۳ بازی دوم پرسپولیس با پاس همدان در ورزشگاه آزادی از ناحیه زانو با مشکل روبه رو شد و یک فصل کامل را از دست داد. معمارزاده تا دقیقه ۳۳ بازی با پاس یک گل دریافت داشته بود، اما نتیجه نهایی آن بازی پیروزی ۳ بر یک به نفع سرخپوشان بود. میثاق معمارزاده در مجموع ۱۲۳ دقیقه ای که برای پرسپولیس در درون دروازه ایستاد، تنها یک بار دروازه خود را گشوده دید که این رکورد بسیار مطلوبی برای او به حساب می آید.
● عباس محمدی (سپاهان)
عباس محمدی در شرایطی به این عنوان دست یافت که بنا به دلایلی در این تیم اصفهانی کمتر بازی به او رسید. محمدی که در لیگ هشتم بازی های بسیار خوبی را برای تیمش انجام داده بود، در لیگ هشتم هم یکی از بازیکنان مؤثر این تیم اصفهانی بود. او حتی عملکردی به مراتب بهتر از رحمان احمدی در سپاهان داشت، اما مصدومیت های گاه و بیگاه باعث شد تا کمتر بازی به او برسد. محمدی از مجموع ۱۰۸۸ دقیقه ای که برای تیمش در درون دروازه ایستاد، ۹ گل را دریافت داشت و متوسط ۱۲۱ دقیقه را از خود برجای گذاشت.
● مهدی ثابتی (ابومسلم)
دروازه بان خوب و شایسته راه آهن در لیگ هشتم هرگز نتوانست در حد واندازه های خودش ظاهر شود که خیلی ها دلیل اصلی را در عدم میدان دادن مناسب مربیان به او می دانند. ثابتی در لیگ هشتم به ابومسلم رفت که پیش از آن از آنجا به خاطر اکبر میثاقیان به راه آهن تهران آمده بود. ثابتی هر گاه برای سیاه جامگان خراسانی به میدان رفت، نشان داد که دروازه بان توانمندی است.
● المیر تولیا (صبای قم)
المیر تولیا الان سال هاست که در درون دروازه صبایی ها در نقش یک دروازه بان کارآمد ظاهر می شود. تولیا اگر چه در لیگ هشتم نسبت به ادوار گذشته لیگ پراشتباه تر ظاهر شد، اما آنقدر خوب بود که بتواند، به عنوان دروازه بان اول تیم صبای قم ظاهر شود. المیر تولیا که از فیزیک بدنی خوبی برخوردار بود، برروی برخی از توپ ها چنان عمل می کرد که کمتر کسی آن را باور می کرد و توپ هایی را هم می خورد که هیچکس آن را باور نمی کرد. تولیا در واقع یک فصل پر فراز و نشیب را در لیگ هشتم در صبای قم پشت سر گذاشت. او در مدت ۱۹۴۴ دقیقه ای که برای صبای قم در درون دروازه ایستاد ۲۱ گل را دریافت داشت و رکورد چیزی حدود ۹۳۰ دقیقه یک گل را به نام خود به ثبت رسانید.
● خالد شحیطاوی (فولاد)
وجود کارلوس آلبرتو در فولاد کمترین فرصت را برای خالد به وجود آورد که بتواند شایستگی های خود را به معرض نمایش بگذارد. اصرار پیش از حد فولادی ها در استفاده از کارلوس آلبرتو می توانست هر دروازه بانی را تحت تأثیر قرار دهد، اما شحیطاوی خوب مقابل این مسأله دوام آورد و هر گاه هم که برای تیمش به میدان رفت، نشان داد که چیزی از کارلوس آلبرتو کم ندارد. شحیطاوی در طول لیگ هشتم ۴۶۰ دقیقه برای فولادی ها به میدان رفت که در این بازی ها ۵ بار هم دروازه اش را باز شده دید تا رکورد ۹۲ دقیقه یک گل را از خود برجای گذاشته باشد.
● وحید طالب لو (استقلال)
دروازه بان اول استقلال ودوم تیم ملی اگر در جدول رده بندی دروازه بانان لیگ هشتم از نگاه آمار با ۵ دروازه بان دیگر به طور مشترک در جای هفتم ایستاد، این به آن معنا نیست که او توانسته است انتظارات را در تیمش برآورده سازد. طالب لو از مجموع ۳۴ دیدار تیمش در لیگ هشتم در ۳۳ بازی به طور ثابت برای تیمش بازی کرد و از مجموع ۲۹۷۰ دقیقه بازی ۳۳ گل را دریافت داشت تا رکورد ۹۰ دقیقه یک گل را از خود برجای گذاشته باشد. طالب لو یکی از ارکان موفقیت استقلال در لیگ هشتم بود. او اگر چه در برخی از مواقع گل های بدی را دریافت داشت، اما آنقدر با اشکان نامداری فاصله داشت تا کادر فنی استقلال در هر شرایطی از او استفاده کنند.طالب لو در لیگ هشتم فصل خوبی را پشت سر گذاشت و به واسطه همین مساله پیراهن تیم ملی را نیز به تن کرد.
● اشکان نامداری (استقلال)
دروازه بان ذخیره استقلال تنها در یک بازی در درون دروازه استقلال ایستاد و در همان بازی هم یک گل را دریافت داشت تا رکوردی به مانند وحید طالب لو را برجای بگذارد. شاید اگر نامداری در تیم دیگری به جز استقلال بازی می کرد، بیشتر از اینها به او بازی می رسید، اما نام استقلال باعث شد تا نامداری با وجود نیمکت نشینی همچنان بازی در استقلال را با بازی در هر تیم دیگری ترجیح دهد.
● عباس قاسمی (ذوب آهن)
حضور عیسی اندوی اجازه نداد تا عباس قاسمی بیشتر از ۴۵۰ دقیقه برای ذوب آهن بازی کند و این آن چیزی نبود که قاسمی در ذهن خود پیش از شروع لیگ متصور بود، اما واقعیتی بود که اتفاق افتاد و فرصت بازی های بیشتر را از قاسمی گرفت، هر چند که باید پذیرفت در خیلی از بازی ها اگر او فرصت بازی پیدا می کرد، در نتیجه به دست آمده هیچ تفاوتی با اندوی پیش نمی آمد. عباس قاسمی ۴۵۰ دقیقه برای تیمش بازی کرد و در آن مدت هم ۵ گل را دریافت داشت تا رکورد ۹۰ دقیقه یک گل را از خود برجای گذاشته باشد.
● سید مهدی رحمتی (مس)
دروازه بان اول تیم مس کرمان و تیم ملی فصل بسیار خوب و درخشانی را پشت سر گذاشت و خیلی زود توانست خاطره میرزاپور را از ذهن علاقه مندان و طرفداران به فوتبال پاک کند.رحمتی فصل پر ترافیکی را به لحاظ دروازه بانی پشت سر گذاشت، فصلی که برای او فصل موفقی بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید