پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

این ۱۰ شگفت انگیز


این ۱۰ شگفت انگیز
مرکز خبری InfoWorld در سی امین سالگرد تولد خود ۱۰ اتفاق بزرگ در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای یک دهه آینده به شرح زیر پیش بینی کرده است.
▪ اول؛ پیش بینی این مرکز بر این اساس است که طی یک دهه آتی، دنیای آی تی بر آن خواهد شد تا تمرکز اصلی خود را بر خدمات اینترنتی (Cloud) متمرکز کند. بر این اساس، حرکت به سمت پردازش در ابرها طی پنج سال آینده آغاز خواهد شد. در حال حاضر برخی سرویس ها بر اساس این سیاست ها عرضه می شوند که از جمله آنها می توان به EC۲ شرکت Amazon اشاره کرد. در نهایت ظهور «پردازش ابری» باعث خواهد شد نیاز به پردازش در شرکت ها کاهش یابد.
▪ دوم؛ در چرخه فناوری تا سال ۲۰۱۸ میلادی. رابط های کاربری انسان/ ماشین در همه جا حاضر و موجود خواهند بود و مردم حین راه رفتن، با گوشی هایی که در گوش دارند و عینک هایی که به چشم دارند و به عنوان نمایشگرهای بزرگ و باکیفیت عمل می کند، نگاهی مبتنی بر ماشین را به دنیا پیدا خواهند کرد. کاربرانی که این روزها از گوشی آیفون استفاده می کنند، در آن زمان به سمت iBeltBuckle، iGlasses و iEarRings رو خواهند آورد.
▪ سوم؛ همه چیز کار می کند. شما به منزل می روید تا با کامپیوتر خود کار مختصری را انجام دهید. زمانی که کامپیوتر را روشن می کنید، ظرف چند ثانیه آماده می شود. پست الکترونیکی شما به سرعت باز می شود و منتظر نمی مانید. در حقیقت این سیستم عامل جدید برای اجرای برنامه ها از آیکون ساعت شنی استفاده نمی کند تا شما منتظر بمانید و این آیکون برای همیشه حذف شده است. در این جریان، هر کاری که شما قصد انجام آن را داشته باشید، کامپیوتر شما به سرعت و بدون معطلی انجام می دهد. این سیستم عامل جدید از هم اکنون Windows Sci-Fi نامگذاری شده، زیرا فقط می توانیم خواب ببینیم که چنین سیستم عامل کارآمدی روزی اختراع شود.
▪ چهارم؛ هیچ چیز از نظرتان دور نمی ماند. در سال ۱۹۴۵ «وانوار بوش» شکل اولیه دستگاهی را در ذهن می پروراند که Memex نام داشت و می توانست همه اطلاعات را در طول زندگی یک فرد در خود ذخیره و آنها را بازیابی کند. در طول ۳۰ سال آینده، پیشرفت در دنیای سیستم های هوشمند شناسایی صدا و تصویر که بر مبنای فناوری های اینترنتی(Cloud Computing) طراحی شده است، نسخه پیشرفته Memex را برای ما به ارمغان خواهد آورد. تصور کنید، شما می توانید بدون نگرانی در یک جلسه کاری مهم شرکت نکنید، اگر چیزهای مورد علاقه همسر خود را فراموش کردید دیگر نگران نخواهید بود، هنگام مشاهده یک تبلیغ تلویزیونی یا یک بیلبورد نیازی به یادداشت تفکرات و جرقه های ذهنی خود ندارید و... دستگاه های PDA در آینده قادر خواهند بود به طور اتوماتیک کلیه وقایع و تجاربی را که درگیر آن هستید، ضبط کرده و به فضایی در ابرهای کامپیوتری انتقال دهند که البته همه قابل جست وجو و بازیافت خواهند بود.
▪ پنجم؛ برداشتن مهم ترین گام در دنیای گوشی های هوشمند در دهه آتی تلفن های همراه هوشمند با سیستم هایی مبتنی بر اثرات متقابل صوتی، سیستم تشخیص تغییرات در چهره مخاطب، سیستم شناسایی موقعیت مخاطب، ارتباطات ویدئویی، ورودی های صوتی و نمایشگرهای چندلمسی به مهم ترین ابزار ارتباطی تبدیل خواهند شد. صفحه کلید این گوشی ها به صورت سخت افزاری و کامل وجود نخواهند داشت و صفحه کلید مجازی جایگزین آنها خواهد شد. گوشی های هوشمند حافظه بالایی خواهند داشت و بر این اساس، پایان عمر لپ تاپ ها فرا خواهد رسید.
▪ ششم؛ کارخانه های بدون انسان. این روزها حجم تولیدات کارخانه یی امریکا رو به افزایش است و به دنبال بروز مشکلات اقتصادی، تعداد کمتری کارمند استخدام می شود. اما در سال ۲۰۱۸ میلادی سیستم های اتوماسیون به صورت کامل وارد واحدهای کاری شده اند و در این جریان، تولید ناخالص ملی کشورها رشد قابل ملاحظه یی خواهد داشت و تعداد کمتری از افراد برای فعالیت ماهانه خود دستمزد دریافت می کنند. این جریان می تواند اختلالات اجتماعی فراوانی را به دنبال داشته باشد.
▪ هفتم؛ سیستم های تشخیص تصویر. در آن زمان شما می توانید با تهیه یک عکس و وارد کردن آن به موتور جست وجوی اینترنتی، کلیه اطلاعات مربوط به آن را دریابید. در این جریان، شما پس از گرفتن عکس از یک گل، آن را به گوگل تحویل می دهید و غول جست وجوگرهای اینترنتی جهان کلی اطلاعات علمی و تخصصی را در مورد این گل در اختیار شما می گذارد. در این جریان کلیه خودروها، انسان ها، ساختمان ها و هرچه می توانید از آن عکسبرداری کنید، می توانند شناسایی شوند و اطلاعات مربوط به آنها در اختیار شما قرار بگیرد.
▪ هشتم؛ با روی کار آمدن فناور ی های امنیتی شخصی در طول ۱۰ سال آینده سیستم های دولتی برای زیرنظر گرفتن انسان ها و تعقیب آنها به صورت دائم راه اندازی خواهند شد. برخی افراد برای امنیت بیشتر خود از کاشت فناوری LoJack استفاده می کنند. فناوری شناسایی صورت افراد که به سیستم های تشخیص ویدئویی متصل و در خیابان ها نصب شده است نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین ممکن است فناوری LoJack به همراه سیستم ضبط صدا روی گواهینامه رانندگی افراد نصب شود. همچنین احتمال می رود در این جریان، شرکت خودروسازی مرسدس بنز شرکت جنرال موتورز و همچنین شرکت OnStar را بخرد و از این طریق، به قطب اصلی در تولید سیستم های شخصی LoJack در صنعت جهانی خودروسازی تبدیل شود.
▪ نهم؛ ارتباطات مسلسل و غیرقابل منفصل سیستم هایی که به صورت مستمر اطلاعات دریافت می کنند و به شبکه های جهانی متصل هستند، در طول دهه آتی امکان ارتباط متقابل کاربر و دستگاه را فراهم می آورند و تحت هیچ شرایطی با اختلال و مشکل مواجه نمی شوند تا ارتباط کاربر قطع شود. کاربران به جای آنکه در زنجیره دریاچه های اطلاعاتی قرار بگیرند، در رودخانه اطلاعاتی خواهند بود. از اخبار ورزشی گرفته تا خبرهای مربوط به فعالیت های دوستان شما، همه در شبکه یی خواهند بود که احتمال قطعی آن اصلاً وجود ندارد.
▪ دهم؛ توسعه ارتباطات اجتماعی. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۸ میلادی از فناوری هایی استفاده کنیم که می تواند ارتباطات اجتماعی ما را به خاطر بیاورد و باعث تقویت آنها شود. شما می توانید به صورت دسته جمعی در مناطق مختلف جغرافیایی کنار دوستان خود قرار بگیرید، از آنها عکس بگیرید، یادداشت برداری کنید و فایل های تصویری تهیه کنید و ... ممکن است شما فراموش کنید که چه اتفاقی افتاده، اما با وارد کردن یک کلیدواژه جست وجو در سیستم های شخصی اطلاعاتی می توانید در جریان جزییات اتفاقاتی قرار بگیرد که پیشتر رخ داده است. در این جریان، بین «دوستان آنلاین» و «دوستان واقعی» تفاوتی وجود نخواهد داشت.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید