سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ظرایف زیبایی در پوست گردن


ظرایف زیبایی در پوست گردن
بیشتر خانم‌ها کرم شب و روز و کرم ضدچروک را فقط به پوست صورت‌شان می‌مالند و گردن را فراموش می‌کنند در حالی که تمام مراقبت‌هایی که از طرف پزشکان پوست در مورد پوست صورت شما مطرح می‌شود (اعم از مصرف کرم‌های شب و نیز مصرف ضدآفتاب‌ و مرطوب‌کننده در طول روز) باید در مورد پوست گردن نیز مراعات شود. واقعیت این است که گذر سن و نیز تماس طولانی با آفتاب می‌تواند مشکلات زیبایی مختلفی را در پوست و نیز در عضلات زیرین پوست گردن ایجاد نماید. با دکتر فریده مهتی‌پور، متخصص پوست درباره عمل‌های جراحی زیبایی گردن به گفتگو نشسته‌ایم.
▪ کشاورزان و کارگران و مهندسان پوست گردنشان زودتر چروک برمی‌دارد، چرا؟
ـ یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که با آن مواجه می‌شویم تغییر رنگ (به شکل کم‌رنگ شدن یا پررنگ شدن) و تغییر قوام پوست در دو طرف گردن است که به شکل نازک شدن و چروک خوردگی پوست خود را نشان می‌دهد. این حالت به ویژه در کسانی که به علت مسایل شغلی تماس بیشتری با آفتاب داشته‌اند، شایع‌تر است. در این حالت پوست این ناحیه به طور واضح با پوست سایر نواحی گردن متفاوت جلوه می‌کند. خوشبختانه این حالت با استفاده از لیزرهای خاص و بعد از آن مصرف مداوم کرم‌های ضدآفتاب قابل درمان بوده و به نحو رضایت‌بخشی رفع می‌گردد.
▪ شل شدن پوست گردن خانم‌ها در سنین بالا چه‌طور؟
ـ با افزایش سن معمولا شاهد شل شدن پوست و یک سری خطوط عرضی گردن هستیم که به ویژه برای خانم‌‌ها از لحاظ زیبایی مشکل آفرین است. در واقع این افتادگی صرفا ناشی از شلی پوست نبوده، بلکه افتادگی عضلات زیرین پوست گردن همراه با تجمع چربی در این ناحیه است که باعث نمای بالینی فوق می‌شود. در مراحل اولیه که این تغییرات هنوز به مراحل پیشرفته نرسیده است، می‌توان از کارهای کمتر تهاجمی و با هزینه کمتری برای جبران این حالات استفاده کرد. از جمله می‌توان با تزریق مقادیر مناسب ماده بوتاکس در طول عضله پلاتیسمای گردن به فواصل ۱ تا ۲ سانتی‌متر نتایج زیبایی خوبی به دست آورد. در مواردی هم که خطوط عرضی علی‌رغم درمان بوتاکس به طور کامل رفع نگردد، می‌توان به عنوان درمان تکمیلی در برخی از این خطوط مصرف توام بوتاکس همراه با پر کننده یا فیلرها را مدنظر قرار داد.
▪ اگر با این روش‌ها خوب نشد، چه باید کرد؟ جراحی لازم است؟
ـ عمده مشکلات زمانی آغاز می‌شود که شلی پوست و عضلات زیرین بارزتر شده و با روش‌های موقتی فوق نتوان آنها را رفع کرد.
در این موارد است که جراحی‌های تهاجمی‌تر از جمله برداشتن چربی غبغب به وسیله لیپوساکشن و با ترمیم عضله زیرین و یا حتی برداشتن پوست اضافه گردن اهمیت می‌یابد. در این موارد مساله‌ای که بسیار حایز اهمیت است، معاینه و انتخاب بیمار است و علاوه بر این، توجه به خواست نهایی بیمار بسیار مهم است. در مرحله معاینه لازم است تمام لایه‌های پوست و عضلات زیرین و میزان شلی و اضافه وزن پوست در تمام قسمت‌ها، زاویه‌های فک تحتانی و همین‌طور مقدار چربی اضافه موجود در ناحیه بررسی شده و علاوه بر این کیفیت پوست سطحی از لحاظ قدرت کشش و قوام کلی آن باید مد نظر قرار گیرد. میزان شلی عضله زیرین و افتادگی یا عدم افتادگی غدد تحت فکی و حتی فرم چانه باید مورد توجه قرار گیرد. بعد از معاینه باید نتایج معاینه با بیمار در میان گذاشته شود و سپس بهترین پیشنهاد به وی ارایه گردد. این مسایل از این لحاظ حایز اهمیت است که در بیماران مختلف امکان دارد پزشک از روش‌های متفاوتی برای حل مشکلات زیبایی گردن استفاده نماید. علاوه بر این در هر یک از روش‌های پیشنهادی پزشک ممکن است محل برش، مدت ترمیم ضایعه، طول دوره نقاهت و عوارض احتمالی و اسکار و جوشگاه‌های ناشی از چربی متفاوت باشد، بنابراین شما به عنوان بیمار باید بعد از مطرح کردن خواسته خود، به تمام مسایل فوق توجه کافی نمایید.
▪ آیا این اعمال عوارضی هم دارند؟
ـ خون‌ریزی و بروز هماتوم یکی از مشکلاتی است که با اینکه امروزه کمتر شاهد آن هستیم، ولی در صورت بروز سریع‌تر نیاز به درمان از طریق برش و درناژ الزامی است. البته این کار در مورد هماتوم‌هایی ضروری است که مقدار خون‌ریزی قابل توجه باشد. اختلالات عملکردی موقت در اعصاب ناحیه نیز ممکن است ایجاد شود که عموما موقتی بوده و در عرض ۱۵ روز آینده قابل برگشت می‌باشد. مانند هر جراحی دیگر احتمال عفونت را باید مدنظر قرار داده و با صلاحدید پزشک آنتی‌بیوتیک‌های لازم مصرف گردد. از عوارض دیررس این اعمال جراحی نیز می‌توان به نامنظم بودن سطح گردن، برداشت کم‌چربی و یا برداشت زیاد چربی اشاره کرد که به ویژه برداشت زیاد چربی نمای ناجوری در گردن ایجاد می‌کند. البته هر یک از مشکلات ذکر شده به نحوی قابل پیشگیری بوده و امروزه کمتر مشاهده می‌شوند، لیکن درصورت بروز نیز می‌توان به وسیله راهکارهایی مناسب هر یک از آنها را درمان کرد و این موضوع نباید باعث نگرانی بیماران گردد.
صدیقه کرلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید