پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا کروبی


چرا کروبی
در فرهنگ سیاسی ایران همواره خصلت‌هایی همانند آزادگی، تحرک و حمایت از حقوق همنوعان جایگاه ویژه‌ای داشته است. اگرچه چنین نشانه‌هایی به گونه تدریجی در روابط اجتماعی و همچنین گسست متقابل شهروندان و به ویژه سیاسیون رخت بر بسته است اما هنوز مردان سیاسی مقاوم و از خود گذشته‌ای وجود دارند که حرمت همنوعان خود را در تنگناهای سیاسی مورد توجه قرار می‌دهند: ازجمله این افراد می‌توان به زندگانی پرتلاطم حجت‌‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی کروبی اشاره نمود؛ مردی که در دوران محدودیت‌های سیاسی برای دانشجویان و گروه‌های اجتماعی همواره تلاش نمود تا به‌عنوان یکی از مدیران عالیه کشور حقوق شهروندی را در عمل تحقق ببخشد. اگر اندیشه سیاسی درباره عدالت را مورد سنجش قرار دهیم به این جمع‌بندی می‌رسیم که مهم‌ترین ویژگی عدالت را باید در تلاش موثر برای تامین حقوق شهروندی دانست. این امر در زمره حقوق مردم انقلابی و جامعه شهیدپرور ایران بود به گونه‌ای که نه‌تنها در قانون اساسی بلکه در کلام امام(ره) به‌عنوان ضرورت بقای حکومت مورد تاکید قرار گرفته لذا رئیس‌جمهور باید در برابر قرآن کریم و همچنین با تاکید بر مفاد قانون اساسی سوگند یاد کند، چه کسی می‌تواند به سوگند خود وفادار باشد که حقوق شهروندی را فراتر از قدرت سیاسی دانسته و از سوی دیگر قدرت سیاسی را به‌عنوان ابزاری برای تحقق عدالت، حمایت از آزادگی و پیگیری حقوق شهروندی قرار دهد.
در بین کاندیدای مورد تایید شورای محترم نگهبان نامزدهای دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران شخصیت‌هایی وجود دارند که مربوط به سال‌های سخت دوران انقلاب و جنگ تحمیلی مانند آقایان محسن رضایی که فرماندهی سپاه پاسداران را به عهده داشت و مهندس میرحسین موسوی فردی که همواره مورد اعتماد امام بوده است. نخست‌وزیری که توانست در هشت سال دفاع مقدس، جامعه را با نفت بشکه‌ای بین ۵ تا ۸ دلار اداره نماید. فردی که نماد صداقت و شکیبایی و تحمل و توانمندی با تکیه بر سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی کشور را اداره کند و فشار بر زندگی مردم را به حداقل برساند. به موازات افراد یاد شده می‌توان به چهره‌ای با انگیزه، صمیمی، مدیر و مدبر و دردآشنا آقای مهدی کروبی اشاره کرد. مردی که از تبار بزرگان انقلاب و مدیریت جامعه اسلامی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران بود. کسانی که انقلاب را درک نمودند بی‌شک نسبت به خدمات این مرد واقفند و نقش او را در تداوم راه انقلاب ستودند. در میان کاندیدای یاد شده مهدی کروبی مشروعیت خود را از انقلاب و خدماتی که برای تداوم آن ارائه داده به دست آورده است. کروبی نماد انسان وارسته‌ای است که در دوران دولت‌داری و در شرایطی که نقش سیاسی و اجرایی موثری نداشته است همواره تلاش نمود تا به‌عنوان چهره‌ای مردمی اصلی‌ترین ضرورت‌های نسل جوان را پیگیری کند. او نسبت به عدم توازن اقتصادی بین دهک‌های پایین و بالای جامعه مطلع بود. به همین دلیل از الگوی اعطای سهم یکسان از بیت‌المال حمایت نموده زیرا در چنین روندی حقوق شهروندان به گونه‌ای متوازن رعایت خواهد شد. از سوی دیگر کروبی توانست طی سال‌های گذشته از خانواده‌هایی که حقوق شهروندی آنان توسط اراده‌های فردی در ساختار اداری کشور نادیده گرفته شده است به صورت فراگیر حمایت نماید. به این ترتیب کروبی را می‌توان چهره آشنا برای دانشجویان انقلابی و فعالان سیاسی و روشنفکران دینی و همه اقشار جامعه که حقوق‌شان تضییع شده است دانست که در چارچوب قانون اساسی و در ضرورت‌های انقلاب اسلامی ایفای نقش می‌کند. کروبی در دورانی که به ناحق حقوق انتخاباتی‌اش را نادیده انگاشته‌اند، توانست مرکزی برای اطلاع‌رسانی تبیین و توزیع اندیشه‌های روشنفکرانه ایجاد نماید. وی توانست طیف گسترده‌ای از مدیران کشور که سابقه خدمت به انقلاب اسلامی را داشته‌اند گرد خود جمع کند.
بدین ترتیب کروبی توانست براساس خصلت‌های فردی و حفظ روحیه انقلابی خود افرادی را حفظ نماید که اولا متعلق به طیف و گروه‌های سیاسی متنوعی بوده‌اند. این امر نشان می‌دهد که در عصر آزادگی و قدرت سیاسی می‌تواند مشروعیت سیاسی را برای کاندیدا ایجاد نماید. کسانی که حقوق انتخاباتی کروبی را نادیده انگاشته‌اند شاهد بوده‌اند چگونه وی در برابر تنگ‌نظری‌ها و بی‌مهری‌ها و رد صلاحیت‌ها و زندان رفتن‌‌های افراد مقاومت نموده است. کروبی طی ۳۰ سال بعد از پیروزی انقلاب خصوصا پس از رحلت امام راحل همواره مرکزیتی برای پیگیری حقوق شهروندی و مغضوبان بوده است. وی توانست در چنین دورانی مشروعیت خود را حفظ کند و با این اعتقاد که هر یک از مدیران جمهوری اسلامی ایران از استعداد و توانمندی لازم و با انگیزه و اراده آهنین برای خدمت به مردم ایران زمین برخوردار بوده به همین دلیل است که همواره با چهره‌ای پرنشاط در برابر دوربین در کنار همراهان انتخاباتی و همچنین در برابر مجموعه‌های مطبوعاتی ایفای نقش می‌کند. اگرچه در روند رقابت‌های انتخابات پیروزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما در فرهنگ سیاسی اسلام مشروعیت جایگاه والاتری از پیروزی خواهد داشت. نتیجه انتخابات نمی‌تواند موقعیت، محبوبیت و جایگاه اجتماعی کروبی را کاهش دهد. وی همواره تلاش نمود تا یاور افرادی باشد که دچار گرفتاری بوده و با حل مشکل آنان توانست از روح و آرمان‌های انقلاب اسلامی حمایت نماید.
در فضای موجود شاهد آثار نگران‌کننده ادبیات عوام‌فریبانه و شعارهای غیرواقعی افرادی هستیم که از حس انقلابی و اسلامی جامعه ایران سوءاستفاده می‌نمایند. اگرچه ترسیم چنین شرایطی کار دشواری است اما کروبی با روحیه مقاوم و بانشاط، این آمادگی را دارد تا بار دیگر امیدهای جدیدی را در قلب انسان‌های ناامید شده زنده نماید.
کروبی خدمت به انسان‌ها و تامین حقوق شهروندی را که فراتر از قدرت سیاسی است وظیفه مسوولان دانسته و کسانی می‌توانند چنین نقشی را ایفا نمایند که اولا به آرمان‌های انقلاب و امام خمینی (قدس ره) اعتقاد داشته باشند، ثانیا از رشادت، جسارت، صمیمیت و هوشمندی لازم برای تامین حقوق شهروندی برخوردار باشد. مشروعیت سیاسی در روند دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تابعی از تلاش، صمیمیت و صداقت در اجرای قانون و پاسخ منطقی به نیازهای شهروندان است. در این مقطع حساس کشور حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای کروبی برای اداره ایران اسلامی در بخش‌های اقتصادی، سیاست خارجی و مدیریت داخلی ـ اشتغال و امور اجتماعی و حقوق زنان ـ آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی، برنامه و نظرات روشنی دارد و در صورت پیروزی در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌تواند مدیریت رو به توسعه را در نظام جمهوری اسلامی ایران شکل دهند. امید است هموطنان عزیز به ندای امام (ره) و شهدا و مقام معظم رهبری که شرکت در انتخابات را از امور واجب می‌دانند پاسخ مثبت داده و دگربار ایرانیت، اسلامیت و جمهوریت همراه با مشروعیت و مقبولیت جمهوری‌اسلامی ایران را با انتخاب آقای کروبی به ثبت برسانند.
علی اصغر رحمانی خلیلی
نماینده نکا و بهشهر در دوره‌های اول، دوم و ششم مجلس شورای اسلامی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید