جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شجاعت شیخ


شجاعت شیخ
انتخابات دوره دهم با توجه به آرایش کاندیداها، یک انتخابات چندقطبی است که دو کاندیدای اصولگرا و دو کاندیدای اصلاح طلب در آن حضور دارند. هرچند در این میان مهندس موسوی خود را یک کاندیدای مستقل عنوان می کند، اما بخشی از اصلاح طلبان از ایشان حمایت می کنند. می توان گفت این دوره بهترین آرایش انتخاباتی را دارد که می تواند برای اصلاح طلبان ایده آل باشد چراکه برخلاف دوره گذشته که تعدد کاندیداها، ایده آل جناح اصولگرا بود، در این دوره انتخابات فضایی مطلوب آنها بود که می توانستند در مرحله اول نتیجه انتخابات را به نفع خودشان رقم بزنند. اما از سوی دیگر چندقطبی شدن انتخابات، به دلیل آنکه موفقیت یک کاندیدا در گرو آن است که آرای او از آرای سه کاندیدای دیگر بیشتر باشد، برای بعضی از نامزدها و به ویژه رئیس دولت نهم مشکل ساز شده است. نتیجه چنین آرایش انتخاباتی این است که ما شاهد دومرحله یی شدن انتخابات باشیم که حداقل یکی از گزینه هایی که به مرحله دوم صعود می کند، یکی از کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلبان باشد. دومرحله یی شدن انتخابات با توجه به اینکه یکی از نامزدهای آن رئیس جمهور است، به منزله یک شکست برای ایشان قلمداد می شود و امیدی را در دل کسانی که خواهان تغییر و مخالف اداره کشور توسط ایشان هستند، ایجاد می کند. در نهایت نیز یک اجماع منسجم به صورت خود به خود شکل می گیرد که می تواند آرای خاموش جامعه را فعال کرده و مردم را بیش از پیش به پای صندوق های رای بکشاند. در این صورت است که اصلاح طلبان نتیجه را به نفع خود رقم زده و پیروز انتخابات خواهند بود. دلیلش هم این است که آرای محمود احمدی نژاد در مراحل اول و دوم تغییر خاصی نخواهد کرد. این امر مستلزم آن است که اصلاح طلبان تلاش کنند حامیان یکی از کاندیداهای اصلاح طلب از کاندیدای دیگر راه یافته به مرحله دوم حمایت جدی به عمل آورند و تنش و اختلافی بین شان ایجاد نشود تا مبادا مسائل مرحله دوم انتخابات گذشته دوباره تکرار شود.به این ترتیب کاندیداهای اصلاح طلب باید تلاش کنند رقیب جدی خود را محمود احمدی نژاد بدانند و از تخریب یکدیگر اکیداً جلوگیری کنند و از این فضای ایده آل و آرایش انتخاباتی مطلوب به بهترین نحو استفاده کنند.
در حال حاضر بحث مناظره تلویزیونی کاندیداها داغ شده است و در روزهای آینده شاهد این مناظره خواهیم بود. به تعبیر بنده کاندیداهای اصلاح طلب به جای چالشی کردن مباحث، بهتر است به طرح برنامه های خود بپردازند و آنها را به افکار عمومی معرفی کنند. باید توجه کرد در مناظره بین دو کاندیدای اصلاح طلب فضایی ایجاد نشود که به تنش و اختلاف منجر شده و به درگیری بینجامد. آنها به هیچ وجه نباید از بار مناظره با رئیس دولت نهم شانه خالی کنند بلکه حتماً باید حضور جدی داشته و عملکرد چهارساله دولت نهم را مورد نقد قرار دهند و دیدگاه ها و برنامه های خود را به صراحت اعلام کنند. این امر تاثیر فراوانی بر افکار عمومی خواهد داشت. لذا عقب نشینی کاندیداهای اصلاح طلب از مناظره با آقای احمدی نژاد نه تنها پسندیده نیست بلکه در کاهش آرای خودشان و افکار عمومی تاثیر منفی خواهد داشت. نباید فراموش کرد که در این مناظره ها با استفاده از آمار و ارقام دقیق و استدلال های متقن عملکرد دولت نهم به چالش کشیده شود و در برنامه های کاندیداهای اصلاح طلب به وضوح عنوان شود. با بررسی ستادهای کاندیداهای اصلاح طلب می توان چهره های برجسته یی را مشاهده کرد که در به وجود آمدن جنبش اصلاحات نقش قابل قبولی را ایفا کرده اند. این افراد در ستاد آقای کروبی بیش از پیش حضور دارند و قطعاً حضور این چهره های توانمند و برجسته که چه به عنوان روشنفکر و نظریه پرداز و چه به عنوان نیروهای اجرایی، در ستاد ایشان در حال فعالیتند، می تواند در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد چراکه عملکرد این شخصیت ها و سابقه آنها کاملاً روشن و برای جامعه نیز قابل قبول است. آنچه به عنوان یکی از مطالبات بدیهی شهروندان از کاندیداها تلقی می شود، هم داشتن برنامه یی منسجم و هم داشتن تیمی قوی برای عملی کردن این برنامه ها است. از سوی دیگر کاندیدایی که شجاعت و پایداری برای اجرای برنامه ها داشته باشد و دارای سعه صدر و ظرفیت بالا برای شنیدن سخنان منتقدان و مخالفان باشد کاندیدایی است که مورد قبول اکثریت جامعه است و این خصوصیات را می توان در آقای کروبی مشاهده کرد، که هم از شجاعت و شهامت لازم و هم از سعه صدر برخوردار است به نحوی که در تاریخ زندگی سیاسی، دفاع از حقوق آحاد جامعه - ولو کسانی که مخالف ایشان بودند - همواره سرلوحه ایشان بوده و همه اینها باعث تمایز آقای کروبی از سایر کاندیداها شده است. به همین دلیل است که شاهد اقبال عمومی جامعه به سمت ایشان هستیم.
از سوی دیگر در روزهای اخیر شاهدیم که گروه های فشار علیه کاندیداهای اصلاح طلب و حامیان ایشان فعال شده اند و به درگیری های فیزیکی و تخریب های مختلف توسل جسته اند. طبیعتاً زمانی که گروهی احساس کند فضا به نفع آنها نیست به ایجاد رعب و وحشت پرداخته و دلسرد کردن کاندیداها از عدم حمایت جامعه از ایشان و از سوی دیگر به وحشت انداختن حامیان کاندیداهای اصلاح طلب را در دستور کار خود قرار داده اند. اما تجربه انتخابات دوره های گذشته ثابت کرده این قبیل برنامه ها، همواره نتیجه معکوس داشته است. چنانچه در خرداد ۷۶ ثابت شد چنین رویه یی نه تنها باعث حمایت از کاندیدای مقابل اصلاح طلبان نشد بلکه باعث محبوبیت بیشتر کاندیدای اصلاح طلب و اقبال جامعه به سمت ایشان شد و نتیجه آن شد که حماسه دوم خرداد ۷۶ رقم خورد. در این دوره نیز حافظه تاریخی مردم، باعث اقبال دوباره آنها به اصلاح طلبان و دادن یک «نه» محکم به جریان حاکم در دولت نهم و وضعیتی که این جریان رقم زده است، خواهد شد.
بنابراین پیروزی اصلاح طلبان در این دوره به هیچ وجه دور از دسترس نمی تواند باشد. اما به عنوان یک تحلیل سیاسی باید گفت در صورتی که با کمک دست های مرئی و نامرئی و هر دلیل دیگری، دوباره محمود احمدی نژاد در انتخابات پیروز شود، به دلیل آنکه آخرین دوره ریاست جمهوری اش خواهد بود، هیچ گونه الزامی را برای پایبندی به وعده هایش نخواهد داشت چنانچه در چهار سال گذشته نیز پایبندی به برنامه ها و وعده هایش در عملکرد دولت نهم دیده نمی شد. از آن جمله شعار معروف «آوردن نفت بر سر سفره شهروندان» بود که نه تنها محقق نشد، بلکه به یک شوخی و طنز سیاسی تبدیل شد. این امر نیز در حالی بود که دولت در این چهار سال با درآمدهای کلان نفتی روبه رو بود که به جای بهره برداری از این درآمد و افزایش سطح رفاه جامعه به افزایش سطح تورم در جامعه انجامید. به تعبیر بنده ادامه چنین روندی، به تیره شدن فضای جامعه به خصوص در دانشگاه ها و فضاهای علمی خواهد انجامید که به هیچ وجه نمی تواند مطلوب مردم باشد. از سوی دیگر چون مدیریت علمی و کار کارشناسی از سوی دولت نهم اعمال نشده، بیشترین هزینه ها را مردم باید بپردازند.
اما در صورت پیروزی اصلاح طلبان، به دلیل پایبند بودن به برنامه ها و دارا بودن تیمی قوی و کارشناس برای اداره کشور می توان نشاط و آزادی را در فضای سیاسی جامعه مشاهده کرد. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشور برای توسعه در عرصه های گوناگون را می توان با مدیریت علمی کشور شاهد بود که در درازمدت به توسعه همه جانبه خواهد انجامید
ابراهیم امینی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید