سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تخریب های انتخاباتی نتیجه عکس می دهد


تخریب های انتخاباتی نتیجه عکس می دهد
مدت زمانی است که شمارش معکوس برای انتخاب دهمین رئیس جمهور اسلامی ایران آغاز شده است.روزها و هفته ها به سرعت باد برای نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها در حال گذر است.
در این بین نامزدهای انتخاباتی سفر به شهر های مختلف کشور و حضور شهر های گوناگون سعی دارند با جذب ارای مردم مقدمات نشستن خود بر کرسی ریاست جمهوری فراهم نمایند.از طرف دیگر طرفداران چهارنامزد تایید شده شورای نگهبان قانون اساسی نیز با شرکت در مناظره های گوناگون و همچنین انجام مصاحبه و سخنرانی در مراکز دانشگاهی و غیره تنور این رقابت را داغ تر از روزهای قبل می نمایند. در نگاه اول به نظر می رسد ایجاد همین شور و نشاط انتخاباتی امری پسندیده و قابل ستایش باشد چرا که باعث بالا رفتن میزان مشارکت عمومی شده و علاوه بر این که یک امتیاز مثبت برای رئیس جمهور برگزیده خواهد بود و باعث بالا رفتن اعتبار جهانی و مشروعیت داخلی نظام جمهوری اسلامی ایران می گردد.
اما نکته ای که در این میان بسیار ازار دهنده و غیر قابل قبول برای یک نظام مبتنی بر ارزش های اسلامی است عدول از انصاف و اخلاق دینی توسط طرفداران برخی کاندیداها و حتی برخی داعیه داران دلسوزی برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. به طوری که طی روزهای گذشته با مروی بر سخنرانی ها و اظهار نظر های برخی کاندیداهای محترم و همچنین نظریه پردازان و حامیان آنها در قالب سخنرانی ، مناظره و مصاحبه عنوان شده است ، موجی از تحریب و بدخلاقی های انتخاباتی را مشاهده می کنیم که انسان خود به خود به یاد نظام های انتخاباتی کشورهای سکولار و غیر پایبند به شعائر مذهبی می اندازد. معمولا های نظام های انتخاباتی کشورهای سکولار و غربی با حجم وسیعی از شیوه های غیر اخلاقی برای کسب ارای مردم همراه است. اگرچه در بسیاری از نظام های سیاسی نیز علیرغم عدم پای بندی به مذهب و اسلام نیز می توان نمونه هایی از رعایت اخلاق و انصاف در فعالیت های سیاسی را شاهد بود اما در نظامی که بر پایه اسلام و ارزشهای دینی بنا شده است مشاهده بداخلاقی ها یی از این دست بسیارناپسند و غیر قابل پذیرش خواهد بود.
طی هفته های اخیر برخی کاندیداها و نمایندگان انان در رسانه های خبری با اظهارات کذب و ارائه امار های غیر واقعی و همچنین تهمت های ناروا به نامزدهای مقابل و یا زیر سوال بردن ، دیدگاه ها و عملکرد های خود سعی در بالا بردن محبوبیت خود و در نتیجه به خیال خود افزایش جلب آرا و نظرات عمومی و در نهایت افزایش آرای ماخوذه به نفع خود دارند. این در حالی است که هر چهار گزینه نهایی این انتخابات تایید شورای نگهبان و در مقاطع مهمی از تاریخ سی ساله پس ازانقلاب اسلامی و نیز مبارزات قبل از انقلاب منشاء اثر بوده و همواره در دایره چهره های خودی نظام قرار داشته اند.
این عملکرد که متاسفانه در همه انتخابات های چند ساله اخیر به انحا گوناگون باب شده و حتی به یک رویه برای تخطئه رقبا بدل شده است نه تنها بارها مورد نکوهش مقام معظم رهبری و قرار گرفته است، بلکه از طرف مردم فهیم و اگاه نیز همواره با عکس العمل های منفی مواجه شده است. به گونه ای که اگر نگاهی به آثار تخریب چهره های سیاسی در انتخابات های گذشته بنمائیم متوجه این مهم می شویم که همواره کاندیداهایی که با هجمه وسیعی مخالفان و رقبا بوده اند و با سئه صدر از کنار تخریب ها و بد اخلاقی های انتخاباتی گذشته اند توانسته اند مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته و در نهایت گوی سبقت را از دیگر رقبا بربایند.
از سوی دیگر به نظر می رسد کسانی که از این شیوه نکوهیده استفاده می نماینداز جایگاه لرزان خود بیمناک شده و شرایط عمومی و گرایش آرای مردم را در خلاف جهت دیدگاه های خود می بینند لذا با ترویج اخبار کذب و تخریب چهره رقیب به خیال خود سعی در کسب مقام و منزلتی می نمایند که شاید شایستگی اخذ آن را ندارند.
به هر حال تاریخ سی ساله نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که مردم مسلمان ایران فریب جوسازی هایی از این دست را نخورده و بار هم از آزمون مهم انتخابات ریاست جمهوری دهم سر بلند بیرون خواهد آمد.
رشید غریبی اندبیلی
منبع : پایگاه خبری دیلم


همچنین مشاهده کنید