چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ضربه فنی رکود اقتصادی با IT!


ضربه فنی رکود اقتصادی با IT!
بررسی‌ها نشان می‌دهند با وجود رکود اقتصادی حاکم بر دنیا در سال ۲۰۰۸ انتظار می‌رود آفریقای جنوبی یکی از کشورهایی باشد که تا سال ۲۰۱۲ بازار رو به رشدی را در حوزه آی‌تی به خود اختصاص دهد.
بنا بر پیش‌بینی BMI (موسسه بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی) ارزش بازار آی‌تی از ۵/۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به ۵/۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ خواهد رسید. انتظار می‌رود نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) این کشور در حوزه آی‌تی ۸ درصد باشد.
از سوی دیگر بسیاری از سازمان‌ها در خصوص عدم رشد مستمر در منابع الکترونیکی و افزایش هزینه‌‌ها و بدهی‌ها در حوزه آی‌تی هشدار داده‌اند.
اگرچه عواملی مانند جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ رشد بازار آفریقای جنوبی را تا حدی تضمین می‌کند اما دولت، پروژه‌ها و نیازهای خود را در بخش‌های دیگر مانند Telecom متمرکز ساخته است.
جام جهانی ۲۰۱۰ و پروژه‌های اساسی مانند قطار سریع‌السیر Gautrain از دیگر عوامل دوره رشد پیش‌بینی شده‌اند. اگرچه خدمات آی‌تی از حوزه‌های سودآور است اما هدف دولت توسعه قابلیت‌های آفریقای جنوبی در بخش BPO (فرآیندهای کسب و کار) است.
دولت آفریقای جنوبی به منظور تسریع رشد سهام‌ها و آژانس‌های فناوری اطلاعات ایالتی، اهمیت ویژه‌ای را برای ICT قایل شده است. این حوزه سیستم‌های مالی و مراقبت درمانی را دربر می‌گیرد.
دولت‌های ایالتی به خصوص گاتنگ استفاده از فناوری اطلاعات برای حفظ چالش‌های عمده مانند اصلاحات در خدمات درمانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. از طرفی صادرکنندگان امتیازهای اقتصادی سیاه‌پوستان در حوزه ICT با فعالیت‌های فروشندگان آی‌تی در کشور رابطه تنگاتنگی دارند.
● روزنه‌های امید در آفریقا
در بازار سخت‌افزار، افت قیمت‌ها عرصه را بر فروشندگان کامپیوتر به ویژه فروشندگان جزئی تنگ‌تر کرده است اما اکنون روزنه‌هایی از امید در بازار کامپیوتر آفریقای جنوبی به چشم می‌خورد. HP تمرکز خود را روی گسترش در این بخش و نوت‌بوک‌های سرگرمی و صحرایی قرار داده است و یکی از بهترین فروشندگان این بخش به شمار می‌رود. در همین حال Lenovo بتازگی اعلام کرده است که قصد شریک شدن با یکی از فروشندگان بزرگ به نام Incredible Connection را دارد تا به این ترتیب توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند. فوجیتسو نیز به عنوان یکی از اولین فروشندگان کامپیوتری در زمینه ارایه و فروش محصول با سود مساوی به شرکت‌های محلی فعالیت می‌کند. بازار فروش کامپیوتر و تغییرات قیمتی تا حد بسیاری به عملکرد دولت بازمی‌گردد. با وجود معرفی تعداد زیادی از برنامه‌های ارزان کامپیوتری خرید و فروش حتی یک کامپیوتر بیش از نیاز جمعیت، بر بازار کامپیوتر این کشور تاثیرگذار خواهد بود.
● بازار نرم‌افزار در آفریقا
بازار این کشور در بخش نرم‌افزار نیز در حال بلوغ است. با وجود مشکلات امنیتی در سیستم‌های نرم‌افزاری در بازار هنوز حدود ۳۶ درصد روی بخش نرم‌افزار حساب می‌شود. شرکت‌‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری روی سیستم‌های هوشمند تجاری با قابلیت پشتیبانی از فرآیند تصمیم‌گیری هستند. انتظار می‌رود در سال جاری رشد بازار در این بخش به ۶/۱ میلیارد دلار برسد.
شمار زیادی از دپارتمان‌های دولتی از جمله آژانس فناوری اطلاعات و کمیسیون ملی ریاست جمهوری سعی در تشویق دست‌اندرکاران در بخش نرم‌‌افزارهای اپن‌سورس دارند. مایکروسافت نیز با معرفی نرم‌افزارهای ارزان‌قیمت محاسباتی به این گرایش عکس‌العمل مثبت نشان داده است.
● آمادگی الکترونیکی
تا پایان سال ۲۰۰۸ در آفریقای جنوبی شمار کاربران اینترنتی ۵/۹ میلیون نفر یعنی ۲۰ درصد از جمعیت این کشور بود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۳ دسترسی افرادی که در خانه به اینترنت دارند به ۳۴ درصد برسد. بخش مشاغل کوچک نیز در حال پیشرفت است، بر اساس آمار و ارقام سال ۲۰۰۸، ۶۳ درصد از شرکت‌های کوچک‌تر که از کامپیوترها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کردند دارای اینترنت DSL هستند.
● عربستان؛ بزرگ‌ترین بازار آی‌تی منطقه
از میان کشورهای منطقه بزرگ‌ترین بازار آی‌تی در خلیج فارس به عربستان سعودی اختصاص دارد. در سال ۲۰۰۸ ارزش بازار آی‌تی در این کشور ۴/۳ میلیارد دلار بوده است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۳ این رقم به ۶/۵ میلیارد دلار و رشد مرکب سالانه ۱۱ درصد برسد. با وجود بحران‌های اقتصادی بازار آی‌تی این کشور از دیگر کشورهای منطقه بهتر ظاهر شده است. بنا بر پیش‌بینی BMI تا سال ۲۰۱۳ درآمد سرانه آی‌تی این کشور به ۱۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
● حضور شرکت‌های بزرگ در عربستان
در پاسخ به رشد بازار کامپیوتر در عربستان، فروشندگان در صددند تا از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و کانال‌های شراکتی دسترسی خود به بازار را افزایش دهند. بتازگی شرکت Dell در شهر ریاض دفتر خود را دایر کرده است. در همین حال Acer مرکز تلفن اختصاصی را برای مشتریان سعودی خود راه‌اندازی کرده است. HP نیز در نظر دارد طی چند سال آینده میزان سرمایه‌گذاری خود در عربستان را به ۲ برابر افزایش دهد. شرکت سامسونگ در کره نیز طیفی از نوت‌بوک‌های خود را وارد بازار عربستان کرده است. شرکت مایکروسافت هم از عدم اخراج نیروهای عربی خود خبر داده است.
● تقاضای بالا برای نوت‌بوک
انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۹ فروش بخش کامپیوتری از جمله نوت‌بوک‌ها و اسباب و لوازم آن به ۶/۱ میلیارد دلار برسد. با وجود رکود اقتصادی بازار در سال ۲۰۰۸، رشد فروش کامپیوترها همچنان بالا بود. تقاضای بالا برای نوت‌بوک‌ها از عوامل اصلی این رشد به شمار می‌رود.
● نرم‌افزارهای غیرنفتی در صدر
بنا بر پیش‌بینی BMI ارزش بازار نرم‌افزار در عربستان از ۶۵۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به ۶۱۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ رسیده است. بسیاری از فروشندگان از افت قیمت در نرم‌افزارها به ویژه نرم‌افزارهای مرتبط با بخش نفت و گاز خبر دادند. در واقع بیشتر قراردادهای بزرگ نرم‌افزاری، به بخش‌های غیرنفتی مانند شیمی و اتوماسیون مربوط بوده است. رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۹ دست‌اندرکاران نرم‌افزار در عربستان سعودی را به چالش کشید و آن‌ها را در ردیف آخر بازار قرار داد.
● خدمات آی‌تی
در سال ۲۰۰۸ بازار خدمات آی‌تی عربستان ۹۸۷ میلیون دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به نرخ رشد مرکبی برابر با ۷ درصد برسد.
● آمادگی الکترونیکی
در سال ۲۰۰۸ درصد نفوذ اینترنت در کشور عربستان ۸/۲۲ درصد بود که انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۱۳ به ۸/۲۹ درصد برسد. اگرچه بیشترین رشد در بخش پهنای باند ظاهر شد، فعالان این بخش در نظر دارند طی برنامه‌های آتی میزان رشد در این حوزه را از ۴/۶ درصد در سال گذشته به ۲/۳۱ درصد در سال ۲۰۱۳ برسانند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تعداد کاربران پهنای باند اینترنتی در عربستان در سال ۲۰۱۲ به ۹/۸ میلیون نفر برسد.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید