جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ای کاش مناظره‌ای برگزار نمی‌شد!


ای کاش مناظره‌ای برگزار نمی‌شد!
اقدام بی سابقه رسانه ملی در رو در روکردن نامزدهای ریاست جمهوری اگرچه در نوع خود کاری ارزشمند بشمار می‌رود اما به دلیل عدم آگاهی مناظره کنندگان از فلسفه مناظره‌های اینچنینی موجب شد که مناظره‌ها به مشاجره تبدیل شده و در مجموع هزینه ستگینی بر دوش ملت مظلوم ایران برجای بگذارد.
مناظره‌های در این سطح برای ارائه مدل‌های کلان برنامه ریزی توسط کاندیداهاست و هدف از آن ایجاد فضای مناسب جهت قضاوت افکار عمومی در مورد نامزدها و نهایتا انتخاب یکی از آنهاست اما مناظره‌های چند شب پیش در رسانه ملی هیچ نشانی از هویت یک مناظره نداشت لذا شرایطی را بوجود آورد که کل نظام در سطح داخلی و بین المللی زیان دید.
گذشته از این به نظر می‌رسد کاندیداهای محترم از رسانه ملی برای تسویه حساب‌های شخصی استفاده کرده و از فضای انتخاباتی برای سوار شدن به اسب مراد با یکدیدگر رقابت می‌کنند.
متاسفانه در چند شب اخیر که مشاجره‌هایی به نام مناظره ازصدا و سیما پخش شد حوادثی در کشور رخ داد که تا چند سال آینده و در هر دوره انتخاباتی دود این حوادث به چشم مردم خواهد رفت و مردم بازنده اصلی خواهند بود.
در این مناظره‌ها چرا کاندبداهای محترم از «خود» و «دیگران» صحبت کردند و مردم را فراموش کردند. چرا وقت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر درا برای بیان برخی شایعه‌های سوخته و بی محتوا و با عرض معذرت خاله زنکی تلف کردند؟
براستی چرا با ارائه آمار و نمودار سراسر غلط به عوامفریبی مردم پرداختند؟ مگر در میان مردم کارشناس و برنامه ریز و اقتصاددان و طراح وجود ندارد که که با این آمار و نمودار سعی در حقانیت خود و سرکوب رقیب نمودند؟
چرا خصوصی‌ترین مسائل شخصی افراد را به نام مناظره به گوش مردم رساندند؟ چرا از هتک ناموس یکدیگر برای خود آبرو دست و پا کردند؟
براستی با ارائه آمارهای غلط و استناد به مرکز آمار ایران و دانشگاه‌های کشورو بانک مرکزی، مجامع بین المللی از این پس چگونه به منابع اطلاعاتی و منابع خبری ایران می‌نگرند؟
براستی مردم از این پس به نمایندگان مراجع عظام در امور حسبیه ( محاسبه و دریافت حقوق شرعی ) چگونه خواهند نگریست؟ آیا به صرف داشتن اجازه از یک مرجع می‌توان به دریافت پول از یک فرد مفسد پرداخت و پس از آن از او و عملکرد خود هم دفاع کرد؟ این وظیفه نمایندگان مراجع است؟
براستی مردم چگونه نماز جمعه را به امامت کسی که به فساد مالی متهم شده و از خود توان دفاع نداشت، اقامه خواهند کرد؟
براستی مردم چگونه به کسی رای بدهند که به صراحت می‌گوید اگر مردم به من لطف کنند آنگاه برنامه های خود را ارائه می‌دهم؟
براستی مردم چگونه به کسی اعتماد کنند که در مقابل چشم میلیونها بیینده به نیشخند و تمسخر رقیب می‌پردازد و همچون کودکان تهدید به گفتن برخی حقایق به زعم خود می‌کند؟
می توانید حال یک جانباز را که برای وام درمانی ۵ میلیون تومانی یک سال به انتظار نشسته را تصور کنید وقتی که در این مناظره‌ها شنید برای تبلیغات تنها یک نامزد ۱۰۰ میلیارد تومان (۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال ) هزینه شده است؟ چرا این مناظره‌ها به هتک حرمت صورت و سیرت روحانیت، سابقه جهاد و شهادت و قرابت به حضرت امام خمینی منجر شد؟
چرا و به چه دلیل یاران مقام معظم رهبری در مقابل چشم هزاران بیننده بی آبرو و طاغوتی معرفی شدند اگر هم تنها بخشی از این گفته‌ها راست باشد جای طرح آن در منظر عمومی است تا با قداست رهبر معظم انقلاب بازی شود؟ رسیدن به حکومت و ریاست ارزش این هتک حرمت‌ها را دارد؟
چرا این مناظره‌ها منجر به این شده که رسانه‌های خارجی اینگونه درج کرده‌اند که انتخابات ایران پیروز ندارد و هر کس نام او از صندوق‌ها بیرن بیاید مردم او را به تخلف متهم می‌کنند؟
و نتیجه این قضاوت به زیر سوال بردن مهم ترین نهاد نظارتی قانونی و شرعی یعنی شورای محترم نگهبان است و اینکه این شورا در دوره‌های قبل نیز همانند این دوره بدون بررسی به معرفی نامزدها اقدام کرده است و بار دیگر رسانه‌های منطقه اینگونه مطرح کرده‌اند که تخلف‌های بیان شده چگونه از چشم شورای نگهبان پوشیده مانده و نامزها تائید صلاحیت شدند؟
چرا سخنان سخیف و بی ارزش آنچنان رد و بدل شد که طرح‌های اجرایی تنها نامزدی که منطقی تر از دیگران فکر می‌کند، در این هیاهو گم شد؟ و مردم در انتخاب یک نامزد شایسته محروم شده یا می‌شوند؟ و چه گناهی از این بالاتر؟
در این مناظره‌ها بدون شک نظام مقدس جمهوری اسلامی که حاصل خون صدها شهید گراسنگ ملت ایران و اشک و آه هزاران بازمانده شهداست، آسیب دید و چه کسی می‌خواهد پاسخگوی ملکوتیان در عرش به نظاره نشسته، را بدهد و باز هم چه گناهی از این بالاتر؟
نامزدهای هتاک باید از عملکرد خود اسغفار کنند تا در محکمه‌ای که الله حاکم آن و شهدا شاهد آن هستند روسیاه بیرون نیایند.
سید محمود معلمی
منبع : سایت تابناک


همچنین مشاهده کنید