پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پارک زنان، بهشت زمینی بانوان


پارک زنان، بهشت زمینی بانوان
از خیابان جلفا در منطقه سیدخندان می توانید به بوستان بهشت مادران در جنوب شرقی محدوده منطقه سه شهرداری یعنی در بزرگراه رسالت، تقاطع اتوبان حقانی و خیابان شهید کاوه راه یابید. این نخستین بوستان ویژه زنان است که اسفند سال گذشته گشایش یافت. رویایی که بسیاری از زنان در سر می پروراندند چرا که دویدن کار با دستگاه های بدنسازی و حتی راهپیمایی با پوشش سراپا، بسیار دشوار است و از سوی دیگر در برابر دیدگان مردان ناممکن بود.
اکنون آنچه که روزی پرشباهت به یک رویا بود جامه عمل پوشیده است. البته بسیاری از زنانی که از امکانات فراوان سالن های ورزشی، زمین های والیبال، بسکتبال و حتی سالن تیر و کمان استفاده می کنند قصد آماده سازی حرفه ای برای مسابقات را در سر ندارند که اگر هم داشته باشند امکانات مهیا است. با این همه در همین حد در آماده سازی بدن آنها مفید است. خیل زنانی را می بینم که هر یک سرگرم یک رشته ورزشی اند. آمار می گوید: در روزهای عادی نزدیک به ۱۵۰۰ تن به هر یک از بوستان های بانوان مراجعه می کنند که این رقم در روزهای تعطیل به بیش از دو برابر می رسید. بوستان بهشت مادران ۱۹ هکتار وسعت دارد و تردیدی نیست که فضا برای هر ورزشی برای هر یک از زنان کافی و مناسب است. مریم حمیدزاده ۵۰ ساله خانه دار از خیابان عطار می آید. در نزدیکی پل سیدخندان مسافتی نزدیک به یکی - دو کیلومتر را پیاده طی می کند. نخست حرکت های کششی و هوازی را انجام می دهد و بعد به بدنسازی می پردازد. سرانجام با دوستانی که در همین بوستان پیدا کرده است یکی - دو گیم والیبال بازی می کند، می گوید: همه زندگی من خلاصه شده بود به نشستن با در و همسایه ها و البته غیبت و چانه زدن ها، هزینه های کلاس های ورزشی هم سرسام آور و مکان ها دور از دسترس اند. با احداث بوستان بهشت مادران باور کنید زندگی من رنگ دیگری به خود گرفته است. بگذارید اقرار کنم من با داشتن بچه های دانشگاهی و دبیرستانی و کز کردن در خانه در آستانه افسردگی قرار داشتم اما اکنون زندگی من با همین ورزش های آسان و در دسترس و ارزان رنگ دیگری به خود گرفته است. در روزهای تعطیل دختران من هم به این بوستان می آیند و ورزش می کنند. بانو حمیدزاده با چند تن از دوستان و همسایگان از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر ورزش می کند و بعد برای رسیدگی به امور خانه بازمی گردد.
عشرت خسروی دانشجوی ۳۰ ساله روزنامه نگاری از خیابان خواجه عبدالله می آید. اگرچه در نزدیکی خانه آنها بوستانی با امکانات بدنسازی است اما می گوید: آنجا راحت نیستم. می دانید ورجه و وورجه کردن با دستگاه ها آن هم در برابر دیدگان غریبه ها مرا معذب می کند پیش از گشایش این بوستان گاه همراه با خواهرم آن هم در ساعت های غروب در آن بوستان ورزش می کردم. حالا اما در این بوستان بدون مانتو و روسری همراه با زنان بسیار دیگر ورزش می کنم. بوستان بهشت مادران در نیمه شمالی شهر تهران تنها نقطه ای بود که امکان ایجاد پارک را داشت. به خاطر اشراف نداشتن محیطی مناسب برای خانم ها بدون محدودیت در پوشش بود. زهرا زعیمی کارمند مخابرات همراه با دو دخترش به بوستان آمده است. بچه ها در فضای باز بوستان با وسایل بازی بسیاری که در آنجاست بازی می کنند و مادر کمی دورتر از آنها همراه با زنان دیگر بسکتبال بازی می کند، می گوید: من از نوجوانی در مدرسه و بعد در دانشگاه بسکتبال بازی می کردم اما به دلیل نبود سالن یا زمین بسکتبال چند سالی بود که از ورزش دلخواهم دور مانده بودم. بهشت مادران این آرزوی مرا جامه عمل پوشاند. من از سه راه ضرابخانه می آیم. در کنار آپارتمان ما پارک کورش قرار دارد البته با امکاناتی که در اینجا هست، ترجیح می دهم این مسافت دو سه کیلومتری را طی کنم اما دست کم بازی رویایی ام را انجام بدهم. اگر این بوستان با این امکانات چند سال پیش بود بی تردید ورزش بسکتبال را به طور حرفه ای ادامه می دادم. حیف که چنین نشد. آمار می گوید دختران دانش آموز و دانشجو در قالب اردوهای آموزشی دانش آموزی و دانشجویی به این بوستان و بوستان پردیس مراجعه می کنند.
بوستان پردیس بانوان در منطقه ۱۵ تهران است با امکاناتی چون سونا، استخر، جکوزی، دوچرخه سواری، اسکیت، کتابخانه و.... در اختیار بانوان تهرانی است. شهرداری بر آن است تا پایان سال جاری دو بوستان دیگر ویژه بانوان را راه اندازی کند. در ضلع جنوبی بوستان چیتگر با برآورد اولیه ۵/۴ میلیارد تومان می گویند هزینه این احداث از محل بودجه جاری شهرداری تامین می شود. دیگری بوستان مادر قائم در منطقه یافت آباد است با برآورد اولین بودجه نزدیک به ۷/۶ میلیارد تومان. در اینجا میان البته طرح هایی در دست اقدام حوزه معاونت فضای سبز سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران قرار دارد که از جمله آنها احداث بوستان نرگس، همچنین چند بوستان گیاه شناسی و گیاهان دارویی است. بوستان مادر در ضلع جنوب غربی میدان بسیج در مجاورت بزرگراه دولت آباد و مسیل سرخه حصار به بهره برداری رسید و در اردیبهشت سال گذشته گشایش یافت. با توجه به جمعیت چهارمیلیونی زنان که نیمی از جمعیت تهرانی ها را شامل است وجود دو بوستان کنونی و دو بوستان در شرف راه اندازی دیگر در برابر ۱۵۰۰ بوستان و صدها سالن ورزشی ویژه آقایان، بسیار اندک است.
تردیدی نیست اگر دولت بدهی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی خود به شهرداری که بخش عمده آن برای بخش ساخت وسازهای دولتی، هزینه شده است، بپردازد شهرداری تهران به تحقق این آرزوی دیرین جمعیت
۵۰ درصدی خواهد پرداخت. شهرداری تهران امیدوار است بخشی از طلب میلیاردی خود را در سال جاری وصول کند.
ساعت دو بعدازظهر است، در میان غریو شادمانه و خنده های از ته دل بیش از ۵۰ زن در سنین مختلف از سال های ۲۰ تا ۶۰، بوستان بهشت مادران را ترک می کنیم. آنها در آستانه خروج، پوشش خود را بر تن کرده و از بوستان راهی خانه ها یا محل کار می شوند.
زنان بسیار دیگری را می بینم که ساک به دست به بوستان می آیند. تنی چند کودکان قد و نیم قدشان را به همراه دارند. آنها تا ساعت هایی از بعدازظهر را در بوستان ورزش خواهند کرد. به بوستان پردیس می اندیشم در جنب بوستان ۱۱۲ هکتاری آزادگان که یک مجموعه ورزشی آبی روبه روی آن قرار دارد. می گویند هزینه احداث پارک پردیس در جنوب شرقی تهران ۱۰ میلیارد تومان است. به بهشتی می اندیشم که روزگاری رویا بود و امروز یک واقعیت.
راشل آرامیان
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید