پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

روز سرنوشت


روز سرنوشت
در شرایطی به روز رأی گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می شویم که کاندیداها در فرجه قانونی تبلیغات، ماراتن نفس گیری را پشت سر گذاشته و اکنون خود را در معرض «انتخاب مردم» قرار داده اند. در این مدت نامزدها - حتی آنهایی که تبلیغات زودرس خود را پیش از زمان قانونی آغاز کردند- سعی داشتند با بیان دیدگاهها و تبیین برنامه هایشان برای اداره کشور، نظر رأی دهندگان را بسوی خود جلب کنند. هر چند شناخت و آگاهی مردم محدود به دوره تبلیغاتی کاندیداها نمی شود اما از اثربخشی حجم فشرده ای از آراء و نظرات که در میدان رقابت انتخاباتی نصیب مردم شد نیز نمی توان گذشت. در این باره مناظره های تلویزیونی سهم عمده ای به خود اختصاص دادند.
اما مردم برای رأی گیری فردا در حالی خود را آماده می کنند که برخلاف ادوار گذشته- و حداقل نه به این وسعت- طی چند هفته اخیر از تونل بداخلاقی های انتخاباتی، تخریب و حجم وسیعی از سیاه نمایی، تهمت، افترا، دروغ و جنگ روانی که به وضوح کلید آن در خارج از کشور خورده شد، عبور داده شدند. این بداخلاقی ها- از سوی هر کدام از کاندیداها که باشد- به مذاق مردم خوش نیامد. بحث این نوشتار نقد فضای تبلیغاتی و چگونگی و چرایی استفاده نامزدها از ابزار تبلیغی نیست- که البته به جای خود قابل طرح و نقد جدی است-دراین باره به یکی از فرمایشات حکیم فرزانه انقلاب کفایت می شود که؛ «مردم از دعواهای سیاسی و اختلافات سیاسی و من خوبم و تو بدی خسته اند. مردم این چیزها را دوست ندارند. در کشور کارهای زیادی هست که باید انجام بگیرد. گره هایی هست که باید باز شود. دعواهای لفظی، شعارهای لفاظی گونه مشکل مردم را حل نمی کند. مردم احتیاج دارند به اینکه در میدان عمل و کار با لجن هایی که نمی گذارد این دریاچه مصفا، طراوت لازم را داشته باشد مبارزه شود.»
فردا روز سرنوشت است. روزی که شعور و آگاهی مردم روی برگه های رأی و در صف های بهم فشرده و شورآفرین آنان متبلور می شود. میزان حضور مردم در هر انتخاباتی عیار سنجش مقبولیت و مشروعیت یک نظام سیاسی به حساب می آید. مردم آگاه و همیشه در صحنه ما در طول ۳۰ سال انقلاب و ۳۰ انتخابات نشان داده اند که برای حفظ ارزشهای امام و انقلاب، تحقق آرمانها و اعتلا، سرافرازی و پیشرفت کشورشان همواره با حضوری گسترده برای انتخاب شایسته ترین ها پای صندوق های رأی، حاضر شده اند. انتخاب اصلح؛ یعنی کسی که «درد کشور را بفهمد، درد مردم را بفهمد و از درد مردم احساس درد کند، با مردم یگانه و صمیمی باشد. ساده زیست باشد و خود و خانواده و نزدیکانش از فساد و اشرافی گری و اسراف دور باشند...»
در نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش مردم نقشی برجسته و تعیین کننده است. به استناد وقایع دوران انقلاب و پس از آن استقرار نظام و حکومت اسلامی و تمامی سالهای پس از آن، مردم ایران نقش محوری در حفظ نظام اسلامی برعهده داشته اند. برگ برگ تاریخ انقلاب از رشادت ها، شجاعت ها و گذشت و ایثار ملت بزرگ ایران، زرین است. اکنون نوبت آن است که در فرصتی دیگر، مردم نقش خود را در استحکام پایه های حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی، ایفا کنند.
معمار انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام(ره) به نقش و جایگاه مردم اهمیت فراوانی داده و همواره بر مشارکت آنان در انتخابات تاکید داشته و می فرمودند؛ «باید مشارکت کنید. اگر خدای نخواسته از عدم مشارکت شما یک لطمه ای بر جمهوری اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما که این خلاف را کرده باشیم خدای نخواسته، مسئول هستیم. مسئول پیش خدا هستیم. مساله، مساله ریاست جمهور نیست. مساله، مساله اسلام است. مساله، مساله قواعد اسلام است. مساله، مساله حیثیت اسلام است.»
در شرایط حساس کنونی جهانی و منطقه ای، دشمن مترصد آن است که از کوچکترین شکاف بین مردم و مسئولان در جهت منافع سلطه جویانه و به طمع ناکارآمد جلوه دادن حکومت دینی، بیشترین بهره برداری را نماید. هوشیاری مردم و شرکت عظیم آنان پای صندوقهای رأی مثل همیشه دشمنان را مایوس خواهد کرد. شاید دشمن پس از ۳۰ سال توطئه، جنگ، ترور و تیرهایی که همه به سنگ صلابت و مقاومت مردم ایران اصابت کرده، ظاهراً چشم بر روی براندازی نظام اسلامی بسته است، اما دشمن همیشه دشمن است و در کمین!
حجم وسیع تبلیغات رسانه ها و رادیوهای بیگانه با این هدف که تفکر اصولگرایی پیروز میدان انتخابات نباشد، از نشانه گذاری آنان برای دور کردن انقلاب و کشور از آرمانها و اهداف بزرگ خبر می دهد. آنان حتی اگر- در ظاهر هم که شده- از یک کاندیدای خاص حمایت کنند، باز با اصل انتخابات مخالفند و نمی خواهند که مردم پای صندوقهای رأی حاضر شوند. هدف دشمن کمرنگ و بی رونق جلوه دادن انتخابات است و حضور پرشور مردم قادر خواهد بود تا مثل همیشه نقشه های شوم آنان را نقش بر آب کند.
با شرکت در انتخابات فردا، اندیشه «انقلابی بودن و انقلابی ماندن» را به فرزندان و نسل های بعد از خود انتقال داده و با انتخاب اصلح ضامن بقاء نظام بوده و از بزرگترین سرمایه و نعمت الهی یعنی «حکومت اسلامی» حفاظت خواهیم کرد.
مقام معظم رهبری درباره ویژگی های انتخاب اصلح می فرمایند: «آنچه کشور احتیاج دارد، رئیس جمهوری مصمم، کاردان، توانا، پیگیر و با حوصله است. رئیس جمهوری که قدر مردم را بداند. با مردم صمیمی باشد. برای مردم مجاهدت کند. برای مردم کار و تلاش کند. ظرفیت های کشور را آنچنان به کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت ها در همه جا بهره مند شوند. رئیس جمهوری که اعماق کشور و روستاهای دور افتاده برای او با تهران تفاوتی نداشته باشد. حق شهرهای بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد. بتواند برای رفع تبعیض و پر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند و رئیس جمهوری شجاع، با تدبیر و مومن به هدفهای انقلاب و نظام باشد.»
فردا روز سرنوشت است. باید در آغاز دهه چهارم انقلاب برای وحدت و انسجام بیشتر، تقویت نقش خود در اداره امور کشور، استحکام پایه های حکومت دینی و مردمی و شکست و یاس دشمنان، بار دیگر پای در رکاب انقلاب بگذاریم.
حمید امیدی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید