شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برتری مزیت‌ها بر معایب


برتری مزیت‌ها بر معایب
کارت‌های پرداخت خصوصیات متفاوتی دارند که باعث شده است به عنوان یک روش مناسب و مفید در معامله‌های آنلاین و آفلاین استفاده شوند. این کارت‌ها مانند تمام روش‌های پرداخت مزایا و معایبی دارند که با شناخت و آگاهی می‌توان از آسیب‌های احتمالی ناشی از استفاده از آن‌ها پرهیز کرد و از مزایای مناسب آن‌ها نیز بهره جست.
● مزایای کارت‌های پرداخت:
▪ عدم نیاز به حمل پول فیزیکی
یکی از خطراتی که همواره خریداران و فروشندگان را در حمل پول فیزیکی تهدید می‌کند خطر دزدی و سرقت وجه نقد است. طبیعی است که با استفاده از کارت‌های پرداخت خطر سرقت وجه نقد منتفی می‌شود و طرفین معامله در آسودگی خیال قرار می‌گیرند. از سویی حمل پول به شکل فیزیکی در مقدار زیاد، با مشکلات و سختی‌هایی همراه است که استفاده از کارت‌های پرداخت این مشکل را نیز برطرف خواهد کرد. همچنین امکان کلاه‌برداری با استفاده از وجه نقد تقلبی که یکی دیگر از خطرهای استفاده از پول فیزیکی است در این روش منتفی می‌شود.
▪ رسمیت جهانی
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارت‌های پرداخت رسمیت جهانی آن است. هر چند کارت‌های پرداخت صادر شده از سوی ایران فقط کاربرد داخلی دارند اما کارت‌های پرداخت بین‌المللی همچون Visa و Master Card در هر جای دنیا در صورت نیاز به تبدیل به واحد دیگر، می‌توانند استفاده شوند. این وظیفه را معمولا موسسات گشایشگر (موسسات صادرکننده کارت مانند Visa و Master card ) برعهده می‌گیرند. این خصوصیات در خصوص معاملات آنلاین که از وب‌سایت‌های شرکت‌های مختلف با ملیت‌ها و واحدهای پولی متفاوت خرید شکل می‌گیرد بسیار پراهمیت و به عنوان یک مزیت تسهیل‌کننده موثر در معاملات قابل ذکر است. از آنجا که در یک پرداخت الکترونیکی طرف‌ها و سیستم‌های متعددی درگیرند بنابراین امکان نفوذ به این سیستم‌ها به‌‌رغم احتمال بسیار کم آن‌ها همواره وجود دارد.
▪ سرعت نقل و انتقال وجوه
در یک فرآیند خرید به شکل فیزیکی پروسه صدور صورتحساب (invoice processing) و ارسال آن برای مشتری و در نهایت ارسال وجه خرید از طرف خریدار برای فروشنده در خریدهای بزرگ و معاملات B۲B -که بین دو شرکت انجام می‌شود- یک پروسه طولانی و وقت‌گیر است. این در حالی است که در یک پرداخت به وسیله کارت‌های خرید این عملیات در کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود. مشتری کافی است شماره کارت خود و اطلاعات مربوط به قبض را وارد کند تا عملیات معامله با سرعت انجام گیرد. در این فرآیند، مشتری نیازی به سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاصی ندارد.
▪ قوانین حمایتی از مصرف‌کنندگان
در بعضی از کشورها مانند آمریکا قوانینی در حمایت از مصرف‌کنندگان این‌گونه کارت‌ها تحت عنوان Consumer credit protection act وجود دارد. این قوانین مجموعه تعهدهای مالی دارندگان کارت را هنگام دزدی در یک حد محدود ثابت نگه می‌دارد. این تعهدها توسط شرکت گشایشگر مانند Visa و Master card انجام می‌شود. بر اساس این قوانین در صورت مفقود شدن کارت، از لحظه اعلام مفقودی توسط صاحب آن به بانک، در صورت استفاده از کارت توسط رباینده، مجموع تعهداتی که از حساب صاحب کارت کسر می‌شود حداکثر ۵۰ دلار است. مابقی توسط موسسه گشایشگر تامین می‌شود که امتیاز مهمی برای استفاده از این کارت‌ها به شمار می‌رود.
● معایب کارت‌های پرداخت:
هرچند کارت‌های پرداخت مزیت‌های با ارزشی دارند که به عنوان یک گزینه مناسب در پرداخت‌ها در حیطه وسیعی استفاده می‌شوند اما باید توجه داشت که نقاط ضعفی نیز در استفاده از این کارت‌ها وجود دارد. توجه به این ضعف‌ها برای استفاده‌کنندگان به منظور جلوگیری از تحمل خسارت‌های مالی لازم است.
▪ سرقت اطلاعات کارت
‌ اگرچه کارت‌های پرداخت در درون خود از امنیت بالایی برخوردارند و سیستم SSL نیز می‌تواند امنیت مبادله‌ها را بین جست‌وجوگرها و سرویس‌های web برقرار کند اما نمی‌تواند خطرات سرقت اطلاعات کارت‌ها را که توسط هکرها انجام می‌شود به صفر برساند. بنابراین یکی از خطراتی که همواره دارندگان کارت‌های اعتباری را تهدید می‌کند خطر هکرها و حمله‌های امنیتی است.
▪ هزینه‌های ناشی از نقل و انتقال وجوه
در هر نقل و انتقال مالی، بانک‌ها و شرکت‌هایی که خدمات کارت‌های پرداخت را انجام می‌دهند هزینه‌ای به حساب فروشنده منظور می‌کنند. در مجموع این هزینه‌ها می‌تواند برای فروشندگان مبلغ قابل ملاحظه‌ای باشد. برای مثال، در یک معامله ۱۰۰ دلاری در آمریکا معمولا فروشنده ۹۸ دلار از این پول را دریافت می‌کند. ۲ دلار کسر شده از این معامله که به عنوان کارمزد عملیات نقل و انتقال وجه به طور الکترونیکی از حساب فروشنده برداشت شده است به این شکل به مجموعه‌های درگیر تعلق می‌گیرد. بانک فروشنده حدود ۶۷ و موسسه صادرکننده کارت (مانند visa) ۸ سنت و بانک خریدار ۲۵/۱ دلار حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. در این فرآیند هر چند به طور مستقیم خریدار هیچ‌گونه وجه اضافی به عنوان کارمزد یا حق‌الزحمه پرداخت نمی‌کند اما معمولاً فروشندگان کارمزد پرداختی را به شکل غیرمستقیم روی قیمت کالای خریدار اضافه و به شکل غیرمستقیم از خریدار دریافت می‌کنند. فروشندگانی که از قبول کارت‌های پرداخت خودداری کنند عملا حجم بزرگی از فروش خود را از دست می‌دهند.
کامران مسروری
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید