چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

این همه برای« گَرد» !


این همه برای« گَرد» !
پــــس از اعــلام پــیــــروزی آقای احمدی‌نژاد در دهمین انتخابات ریاست جمهوری، تـعــداد قــابــل تـوجـهـی از شخصیت‌های سیاسی ‌ اصولگرا، حـضــور گستـرده مـردم در انـتـخـابات را پاس داشتند و معدودی از آنها، پـیـام‌هـای تبریکی خطاب به دکتر احمدی‌نژادصادر کردند. تصور می‌رفت محدودیت پیام‌های تبریک و خودداری اکثر قریب به اتفاق مراجع، روحانیون و حتی احزاب اصولگرا از ارسال پیام تبریک، این نکته را برای رئیس‌جمهور نهم مشخص کرده باشد که بعضی اظهارات و اقدامات اخیر او موجب نگرانی‌هایی در میان شخصیت‌های مذهبی و عناصر پرنفوذ جبهه اصولگرایی شده است. نگاهی به پیام دبیر کل جامعه روحانیت و نماینده ولی فقیه در خراسان به عنوان قدیمی‌ترین و پرنفوذ‌ترین روحانیون اصولگرا، صحت ادعای این یادداشت را اثبات می‌کند. اما سخنان آ‌ قای احمدی‌نژاد در گفتگوی رسانه‌ای و اظهارات او در جمع کسانی که آنان را »شگرگزاران پیروزی احمدی‌نژاد« نامیدند نشان داد که او پیام مستتر در این پیام‌ها و سکوت‌ها را به خوبی مورد توجه قرار نداده است و کماکان بر پیگیری اظهارات و اقدامات خود، اصرار دارد. پس حق داریم با فرض تداوم این وضعیت، به صورت واضح موضوعی را با رئیس‌جمهور مطرح نماییم. او در سخنرانی یکشنبه خود، معترضان به نتایج انتخابات را به »گَرد« تشبیه کرد و تعداد آنان را کمتر از رای‌دهندگان در یک صندوق رای‌گیری دانست. آنچه دیروز در سطح خیابان‌های تهران، با آرامش مطلق و شعور به نمایش گذاشته شد نشان داد که در تحلیل رئیس‌جمهور، یک نقص وجود دارد. این نقص می‌تواند ناشی از اطلاعات غلطی بـاشد که در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد. براساس همین اطلاعات، او در سخنرانی خود مدعی شد تا بعد از ظهر یکشنبه، هیچ یک از کاندیداها شکایتی به شورای نگهبان ارائه نکرده‌‌اند. این سخن رئیس دولت نهم واکنش فوری محسن رضـایـی را بـه دنـبال داشت که در اظهارنظری محترمانه، ادعای عدم وصول شکایت را »نشانه خـلاف‌گـویـی بـرخـی اطـرافیان رئیس جمهور« می‌دانست.
فرض دوم آن است که قصد رئیس دولت نهم، تحقیر و کوچک شمردن تعداد معترضان به نتیجه انتخابات نبوده و او عبارت »گَرد« را برای افرادی به‌کار برده است که در اقدامی ضد ملی و ضد اخلاقی، به تخریب اموال مردم می‌پردازند و کسانی را کههیچ گناهی در ایجاد شرایط فعلی ندارند دچار خسارت می‌کنند. اگر مقصود همین باشد حق با احمدی‌نژاد است اما بلافاصله سئوالی ساده و در عین حال مهم در اذهان به وجود می‌آید. این سئوال آن است که آیا برای مقابله با »گَرد« به راه انداختن طوفان لازم است؟ آیا ضرورتی دارد که بسیاری از سایت‌های خبری فیلتر شود، سرعت اینترنت در حدی غیرقابل باور کاهش یابد و در ساعاتی از شبانه‌روز به طور کامل قطع گردد و موبایل‌ها دچار اخلال شود؟
آیا این کار، اخلالگرانِ »گَرد صفت« را دچار توهم قدرتمندی نخواهد کرد تا با اعتماد به نفس بیشتر و انگیزه قوی‌تر به رفتار تخریبی خود ادامه دهند؟
البته به نظر می‌رسد در حرکت دیروز معترضان - که هیچ‌کس نمی‌تواند با چشم بستن بر حقایق، آنها را »گَرد« بنامد - شعور و پایبندی آنها به مصالح کشور و مردم به خوبی به نمایش گذارده شد و اکنون نوبت مسئولان دولتی و شورای نگهبان است تا توصیه‌های رهبری نظام برای رسیدگی دقیق به شکایت کاندیداها را جدی بگیرند. اگر اینگونه نشود به این مفهوم خواهد بود که دست‌اندرکاران انتخابات در توهمی غیرواقعی خیل عظیم معترضان را »گَرد«‌ می‌پندارند. اما راستی مگر می‌توان جمعیت دیروز را دید و باز هم نسبت به آنها بی اعتنا بود؟ آیا می‌توان گروه کثیری که اکنون پرسابقه‌ترین فرمانده جنگ یعنی محسن رضایی نیز در مـیـان آنان است و از نادیده گرفته شدن حداقل ۵/۳ میلیون رای خود سخن می‌گوید را گروهی بی‌ا ثر دانست و آنها را به »گَرد« تشبیه کرد؟ البته اگر رئیس دولت نهم هنوز بر تحلیل خود استوار است و معترضان را چون گَردی بی‌اثر می‌داند بایستی پاسخی مناسب و قانع کننده به سئوال مندرج در این یادداشت بدهد که چرا اجازه داده است برای فرونشاندن »گَرد« عده زیادی از مردم از دسترسی به امکانات ارتباطی عمومی و رسانه‌های خبری محروم شوند؟ آیا بهتر نیست رئیس دولت برای اثبات استحکام موضع خود، اجازه دهد سخنان منتقدان و رقبای او، به راحتی در اختیار همگان قرار گیرد تا به ادعای حامیان احمدی نژاد سستی سخنِ مخالفان آشکار گردد؟ کسانی که در هر سخنرانی بارها نام ملت ایران را بر زبان می آورند و اعتماد این ملت به خود را مایه افتخار خویش می‌شمارند آیا این ملت را آنقدر ضعیف می‌پندارند که ممکن است با چند خبر و اطلاعیه به گمراهی بیفتند؟ مگر دکتر احمدی نژاد نگفته است که »حتی مردم آمریکا هم اگر به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند صالحان را انتخاب خواهند کرد«؟ آیا مسئولان متدین و مردم دوست ایرانی، سطح آگاهی و قدرت انتخاب مردم ایران برای تشخیص حق از ناحق را کمتر از سایر ملت‌ها می‌دانند؟ راستی همه این کارها فقط برای مقابله با یک »گَرد« است؟
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید