پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نقش دیوارهای اتاق در زیبایی منزل


نقش دیوارهای اتاق در زیبایی منزل
دکوراسیون یک فضا چه محل کار و چه منزل، با در کنار هم قرار گرفتن عناصر گوناگون و متعدد شکل می‌گیرد. زمانی که این عناصر به شکلی مناسب و هماهنگ در یک فضا قرار بگیرند و بین آنها رابطه‌ای وجود داشته باشد نتیجه آن فضایی می‌شود که دلپذیر و زیباست. این عناصر می‌تواند ظروف تزئینی، گلدان، گل‌های خشک و مصنوعی، شمعدان، مجسمه، تابلو، لوستر، رومیزی، میز عسلی و... باشد از طرفی دیوارها، گسترده‌ترین سطوح موجود در یک فضا هستند که در نگاه اول فردی که وارد یک فضا می‌شود، جلب توجه می‌کنند، پس تزئین آنها یا رنگشان بر دکوراسیون بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی ممکن است محیطی با زیباترین و شیک‌ترین وسایل تزئینی و مبلمان طراحی شده باشد، اما برای دیوارهای آن فکری نشده باشد. از این رو در نگاه اول بیننده سطح خالی دیوارها را می‌بیند و این از جذابیت بقیه عوامل می‌کاهد و فرد احساس خوبی نخواهد داشت. اگر نمی‌خواهید دیوارها را کاغذ دیواری یا رنگ دوباره بزنید و می‌خواهید در هزینه صرفه‌جویی کنید، بهترین راهکار نصب تابلو در منزل است، تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در واقع، مسئولیت‌های کاربردی نیز در فضا، برعهده دارند. تابلوها در تغییر حال و هوای فضا جایگاه ویژه‌ای دارند. از تابلوها برای تغییر ابعاد ظاهری فضا می‌توان استفاده کرد. برای مثال به لحاظ ظاهری برای افزایش ارتفاع دیوارها، نصب تابلوهای عمودی و بلند، کارساز خواهد بود. به همین خاطر با نصب تابلو به صورت افقی می‌توان طول دیوار را به لحاظ بعدی افزایش داد.
● نظر کودکتان را جویا شوید
اگر قصد دارید برای کودکتان مبلمان و تخت جدید بخرید یا مثلا قرار است نوزاد جدیدی به خانواده شما اضافه شود و شما مجبور می‌شوید، بخشی از اتاق فرزند اولتان را به کودک نورسیده اختصاص دهید، خوب است در مورد طرح و رنگ لوازم، سلیقه او را در نظر بگیرید. کودک پنج ساله شما به طور حتم از رنگی خوشش می‌آید که شما تاکنون متوجه آن شده‌اید یا می‌دانید که او از چه حیوانی خوشش می‌آید. در حال حاضر، مدل‌های مختلف و جذابی از تختخواب‌های رنگی تکی و دو طبقه در بازارهای کشور وجود دارد که درون تخت، چند کشو و طبقه نیز مشخص شده و انتخاب آنها در اتاق‌های کوچک و مشترک بین دو فرزند، می‌تواند راه حل خوبی برای شما محسوب شود. البته این بستگی به میزان هزینه‌ای دارد که می‌خواهید انجام دهید، شاید بخواهید یک تخت دست دوم از امانت‌فروشی بخرید، اما باز هم باید در نظر داشته باشید که از رنگ‌های شاد استفاده کنید. نکته دیگر اینکه بخشی از تزئینات و لوازم کم‌هزینه مثل روتختی، رو بالش، صندلی، چراغ خواب، موکت، پرده‌های اتاق و... از جمله لوازمی هستند که کودک به راحتی می‌تواند در مورد طرح و رنگ‌ آنها نظرش را بگوید. این اتفاق باعث می‌شود که کودک شما با سلیقه خودش در اتاقش احساس آرامش کند، ضمن اینکه به او از دوران طفولیت اعتماد به نفس می‌بخشید، همچنین او علاقه بیشتری به محیط اتاقش پیدا می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر کودکان ما از ظاهر اتاقشان رضایت داشته باشند زمان بیشتری را در اتاق خودشان صرف می‌کنند.
● نقش فرش در طراحی منزل
برای تفکیک کردن فضای خانه از چندین فرش استفاده کنید، به خصوص اینکه نشیمن و سالن پذیرایی منزل بزرگ باشد. شما برای غلبه کردن بر یک اتاق نشیمن بلند و باریک و تفکیک آن به دو فضای نشستن به طور مشخص به وسیله یک فرش با طرح‌های خط خطی قسمت بزرگی از اتاق را مهار می‌کنید، یک جفت صندلی راحتی چشم را به سمت پنجره‌ای که در انتهای اتاق است، می‌کشاند، امتحان کنید، خیلی ساده است.
● رنگ سفید و آرامش منازل شما
یک اتاق کوچک با رنگ‌های سرد و آرام ظاهری بزرگتر پیدا می‌کند. رنگ‌های روشن و سرد نور را منعکس می‌کند و بدین‌وسیله یک فضای کوچک را بزرگتر جلوه می‌دهد. رنگ کردن کارهای چوبی و درها به رنگ دیوارها، کمک می‌کند که در ظاهر به چشم نیایند و اتاق را بزرگتر نشان دهند، در این اتاق‌های کوچک، اگر رنگ سفید مورد استفاده قرار بگیرد، بسیار عالی است، در واقع شما نباید رنگ سفید را فراموش کنید.
● ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون
ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه بحث بسیار مهمی است که بهتر است به آن اهمیت بدهید. مثلا رنگ قرمز و صورتی بالش‌ها با رنگ آبی دیوار همخوانی زیبایی دارد.
طرح گلدار زرد رنگ با طرح راه راه تخت و بالشتک‌های گلدار نشان‌دهنده چیدمان یک اتاق خواب زیباست، که فضایی زیبا به اتاق می‌بخشد.
رنگ یاسی با سفید تخم‌مرغی به همراه دیگر رنگ‌های رنگ پریده حالتی جذاب برای یک اتاق خواب مطابق با مد روز می‌آفریند.
رنگ‌های سفید و آبی همخوانی خوبی دارد، حال می‌تواند رنگ رو تختی باشد یا رنگ دیوارها...
رنگ خاکستری با قرمز هم همخوانی زیبایی دارد، مثلا اگر مبل‌های شما به رنگ خاکستری و طوسی است از کوسن‌های قرمز استفاده کنید.
رنگ قهوه‌ای تیره با زرد لیمویی همخوانی دارد، اگر رو تختی شما قهوه‌ای است، حتما از بالشتک‌های لیمویی استفاده کنید.
● نظر یک هنرمند
«آرام جعفری» را همه می‌شناسیم بازیگر خوب سریال‌های تلویزیونی و سینما که نقش‌آفرینی‌های او، همیشه در یاد علاقه‌مندان می‌ماند. آرام جعفری مثل خیلی از بانوان ایرانی خوش سلیقه است و به طراحی منزل علاقه فراوانی دارد... و در این زمینه تجربیات فراوانی را از طریق مطالعه به دست آورده است. از او خواستیم که در چند خط برایمان در رابطه با دکوراسیون و طراحی داخلی منزل مطالبی بنویسد. او هم اینگونه عمل کرد و برایمان نظر خود را نوشت... «خیلی‌ها طراحی داخلی را یک هنر می‌دانند، هنری که توانسته خود را با صنعت تلفیق کند تا بتواند زندگی در محیط‌های مختلفی را که با آن سر و کار داریم را راحت‌ترکند، زندگی در منزل و محل کار... اگر در منزل یا محل کار همه چیز سر جای خودش باشد، افراد راحت‌تر زندگی می‌کنند و آرامش خاطر بیشتری خواهد داشت. اعتقاد من این است که طراحی داخلی خوب، زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کافی است، کمی در این زمینه دقت کنیم و سلیقه به خرج دهیم و بتوانیم از امکانات بهترین بهره‌وری را داشته باشیم تا هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ روانی، زندگی راحت‌تری در محیطی زیبا تجربه کنیم و همواره آن را در کنار خود داشته باشیم.
آرام جعفری
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید