دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Monday, 23 April, 2018

نحوه محاسبه دستمزد


نحوه محاسبه دستمزد
نحوه محاسبه دستمزد مقدمه سیستم حقوق یکی از زیر مجموعه‌های مدیریت آمار و اطلاع رسانی پزشکی می‌باشد که وظیفه آن اعمال تغییرات حقوقی هر ماه و بدنبال آن تهیه لیست‌های لازم می‌باشد. این بخش از دو قسمت کلی شاغلین و بازنشستگان تشکیل می‌شود. شاغلین شامل دانشکده‌ها، بیمارستانها، مراکز بهداشتی، انستیتوها و ادارات مختلف دانشگاه و بازنشستگان و موظفین نیز قسمت دیگر را تشکیل می‌دهند.
سیستم دارای دو قسمت ورود اطلاعات و تهیه گزارشات می‌باشد. پس از ورود اطلاعات که شامل تغییرات حقوقی در هر ماه می‌گردد لیستهایی تهیه می‌شود که شامل: لیست حقوق، خلاصه‌ها، لیست مغایرت و خلاصه آن، کسورات، فیش حقوقی و لیست بانکها می‌باشد. هر ماهه برای بانکهای مختلف دیسکتهای اطلاعاتی تهیه می‌شود.
که تغییرات اعمال شده بدینوسیله به اطلاع آنها می‌رسد. جهت واحدهای مختلف براساس اطلاعات فراهم شده در سیستم حقوق آمارهایی نیز تهیه می‌شود و به صورت گزارشهایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. تغییرات مربوط به حقوق پرسنل به دو صورت کلی (براساس بخشنامه‌ها) و موردی که توسط واحدهای مربوط اعلام می‌گردد، اعمال می‌شود.
به منظور رعایت چارچوب زمانبندی مشخص و پاسخگو بودن به مجموعه لازم است که تغییرات مورد نظر طی زمانبندی مشخصی به این واحد منعکس گردد. در سال ۱۳۸۵ جدول زمانبندی زیر به واحدهای دانشگاه اعلام شده که رعایت آن موجب تسهیل در کار می‌گردد. نحوه محاسبه دستمزد بخشنامه نحوه محاسبه بن و دستمزد سال آینده کارگران همچنین آیین نامه اجرایی نحوه محاسبه مزد کارگران مشمول طرح طبقه بندی و کارگران دائم و موقت ابلاغ شد.
به گزاش حوزه اطلاع رسانی نحوه پرداخت بن و محاسبه دستمزد سال ۸۶ کارگران که در جلسه ۱۶ اسفند ماه سال ۸۵ به تصویب نمایندگان شورای عالی کار متشکل از دولت ، کارگران و کارفرمایان رسید از سوی دکتر سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی برای اجرا در کشور ابلاغ شد.
بر اساس این گزارش مفاد این بخشنامه از ابتدای سال جدید می باید مبنای انعقاد قرارداد با کارگران مشمول قانون کار برای پرداخت بن و دستمزد باشد.
متن کامل بخشنامه بدین شرح است: شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارگران و کارفرمایان) درجلسه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۸۵،پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۸۶، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار با درنظرگرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی وکارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اتفاق آراء مورد تصویب قرارداد.
۱- از اول سال ۱۳۸۶ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۶۱۰۰۰ ریال (شصت ویکهزار ریال) تعیین می گردد.
۲- از اول سال ۱۳۸۶ سایر سطوح مزدی نیز به میزان روزانه ده درصد نسبت به آخرین مزد ثابت یا مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۸۵ افزایش می یابد مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از مبلغ ۶۱۰۰۰ ریال مندرج در بند ۱ کمتر نگردد.
۳- به کارگرانی که درسال ۱۳۸۶ دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ ۱۲۵۰ ریال به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.
تبصره۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و اموراجتماعی با درنظرگرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک، با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل نظارت برنظام های جبران خدمت صورت می گیرد.
تبصره۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان درسال ۱۳۸۵، میزان مقرر در این بند (یا تبصره یک آن حسب مورد) تعلق خواهد گرفت.
۴- برای تامین کالاهای موضوع بن کارگری درسال ۱۳۸۶ بابت هر کارگر(اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ ریال توسط کارفرما بایستی اختصاص یابد که نحوه پرداخت این مبلغ مطابق روال سال گذشته (۱۳۸۵) خواهد بود.
۵- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند ۲ و تبصره یک بند ۳ این بخشنامه در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل های اداره کل نظارت برنظام های جبران خدمت خواهد بود.
۶- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هرچه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر دربین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا درقالب موافقت نامه ها و پیمان های دسته جمعی و پس از تائید وزارت کار و اموراجتماعی اقدام نمایند.
دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۸۵ شورای عالی کار در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کاواموراجتماعی می باشند به گزارش حوزه اطلاع رسانی، دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه ۱۶ اسفند سال ۸۵ شورای عالی کار از سوی عزیز بهزادی مدیرکل نظارت بر نظام های جبران خدمت تدوین و اعلام شد.
بر اساس این گزارش مفاد این آیین نامه به شرح زیر است:
در اجرای بند ۵ بخشنامه شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۲۰/۱۲/۸۵ وزیر محترم کار و اموراجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۸۵ شورای عالی کار،نحوه اجرای مصوبه مزبور را در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و اموراجتماعی اعلام می دارد:
الف- نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به افزایش مزد از اول سال ۱۳۸۶ مزد مبنای کلیه کارگران (شامل مزد شغل گروه، مزد سنوات سال های گذشته (تا پایان سال ۱۳۸۵) مزد رتبه، مزایای ماندگاری پست ونظایر آن ها، روزانه ده درصد اضافه می شود. به عبارت دیگر: مزد مبنای روزانه درسال ۸۶= ۱/۱ * آخرین مزد مبنای روزانه در سال ۸۵ تبصره: با توجه به تکلیف مقرر در بند ۲ بخشنامه چنانچه مجموع مزد مبنای حاصل از اعمال ده درصد افزایش موضوع بند مذکور کمتر از ۶۱۰۰۰ ریال در روز شود مبلغ ۶۱۰۰۰ ریال ملاک خواهد بود.
ب- نحوه اجرای تبصره یک بند ۳ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات درسال ۱۳۸۶ جدول مزد سنوات در گروه های بیست گانه درسال ۱۳۸۶ به شرح ذیل است که در اجرای تبصره یک بند ۳ بخشنامه شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۲۰/۱۲/۸۵ درمورد کارگرانی که از ۱/۱/۱۳۸۶ به بعد دارای یکسال سابقه خدمت باشند یا یکسال از آخرین ترفیع آنان سپری شده باشد، متناسب با گروه شغلی مربوطه معادل ریالی یک پایه با نرخ مقرر برقرار می شود.
تبصره: مزد سنوات (پایه) که دراجرای مصوبه اخیر شورای عالی کار درسال ۱۳۸۶ و طبق جدول موضوع این بند داده می شود مشمول افزایش ده درصد نمی شود.
مطابق جدول نرخ پایه (سنوات) در گروه های بیست گانه بر اساس (نرخ ریال/ به روز) به شرح زیر می باشد: نرخ گروه های ۱ تا ۲۰ به ترتیب از گروه یک با نرخ پایه ۱۲۵۰ریال آغاز شده و با افزایش ۵۰ ریال در هر گروه ادامه می یابد بدین ترتیب نرخ پایه گروه بیست ۲۶۵۰ ریال خواهد بود.
ج- نحوه اجرای بند ۵ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاءدرکلیه واحدهایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و اموراجتماعی می باشند نحوه ارتقاء شغل کارکنان و احتساب افزایش مزد ناشی از آن مطابق ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل خواهد بود. نحوه کسر از مزد سنوات بابت کمبود تحصیل مطابق جدول پیوست می باشد. درکارگاه هایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب می باشند اضافه مزد ناشی از ارتقاء بایستی برابر ضوابط مزدی یا رویه های متداول کارگاه در گذشته صورت گیرد.
دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۸۵ شورای عالی کار در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت دراجرای بند ۵ بخشنامه شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۲۰/۱۲/۸۵ وزیر محترم کار و امور اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۸۵ شورای عالی کار بدینوسیله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را درمورد کارگران کارمزدی اعلام می نماید:
۱- نحوه اعمال ده درصد افزایش موضوع بند ۲ بخشنامه نرخ های کارمزدی درسال ۸۶ (به نسبت آخرین کارمزد درسال ۸۵) در مورد کلیه کارگران کارمزدی(اعم از دائم یا موقت) به مآخذ ده درصد افزایش می یابند. درصورتیکه کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز بایستی ده درصد افزایش یابد.
تبصره ۱: درصورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغیرمزد به اضافه مزد سنوات (پایه) مربوط به سال های گذشته کمتر از ۶۱۰۰۰ ریال در روز گردد ملاک محاسبه و پرداخت به کارگران کارمزد همان ۶۱۰۰۰ ریال خواهد بود.
تبصره۲: چنانچه نرخ یا ملاک های کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند دراین صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول افزایش ده درصد خواهد گردید (زیرا با این عمل نرخ یا ملاک های کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خودبخود افزایش خواهند یافت)
۲- اعطای مزد سنوات علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران کارمزدی نیز برحسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند یا خیر،حسب مورد مطابق دستورالعمل های ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند ۳ بخشنامه شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۲۰/۱۲/۸۵ برخوردار خواهند شد.
یادآور می شود، جدول محاسبه مبالغ مربوط به کسر از مزد سنوات بابت کمبود تحصیل به هنگام ارتقاء موضوع بند (ج) مطابق دستورالعمل شماره ۱۵۴۰۵۸ مورخ ۲۰/۱۲/۸۵ ، قابل اجرا در سال ۱۳۸۶ را که اختصاص به جایگزینی تجربه به جای تحصیل دارد می توانید بر روی سایت، بخش روابط کار و در قسمت قوانین ومقررات مشاهده نمایید. خلاصه مشخصات سیستم حقوق و دستمزد ثبت اطلاعات مشخصات پرسنلی ، احکام ترمیم حقوق و مزایا ، کارکرد ماهانه و روزانه ، اضافات و کسورات و امکان تعدیل آنها . انجام محاسبات مربوط به کلیه پرداختها و کسورات و تهیه سند مکانیزه به تفکیک مراکز هزینه ، واحدها ، نوع شغل و ...... جهت تغذیه به سیستم حسابداری مالی . معرفی انواع پرداختها و کسورات . معرفی انواع کارکرد ها . عملیات مربوط به وامهای مختلف کارکنان . پرداخت مساعده براساس ضوابط هر شرکت . پرداخت حقوق و مزایا به تفکیک محل کار ، واحد ها ، مراکز هزینه ، شهرهای مختلف و .... محاسبة عیدی و پاداش سالانه و امکان صدور سند ذخیره عیدی مکانیزه به سیستم مالی . محاسبة ذخیره سنوات ( بازخرید کارکنان ) و امکان صدور سند مکانیزه به سیستم مالی . محاسبه تعدیلات معوق ( Back pay ) بصورت نامحدود . اعمال پرداختها و کسورات معوق در تاریخهای تحقق یافته با درنظر گرفتن تاثیرات حاصله در سقف بیمه ، مالیات و ...... در ماه مربوطه . اعمال کلیه تغییرات ناشی از تغییر در قوانین و روشهای حقوق و دستمزد ، بدون نیاز به تغییر در برنامه ها.
تولید گزارشات استاندارد سیستم نظیر گزارش بیمه ، مالیات و ... ارائه اطلاعات عملیاتی ، تاریخچه ای و مدیریتی کارکنان از طریق امکان طراحی و تولید گزارشات پیش بینی نشده . طراحی فرمهای مورد نظر بطور دلخواه و چاپ آنها . ثبت اطلاعات عمومی شرکت برای جلوگیری از عملیات داده آمایی تکراری جهت کلیه کارکنان . داشتن پایگاه اطلاعاتی مشترک با سیستم پرسنلی جهت اعمال لحظه ای اسناد وارده در سیستم پرسنلی . طراحی فرمهای ورودی اسناد حقوق جهت انطباق سی ستم با فرمهای جاری هر سازمان . محاسبه مالیات به سه روش مالیات سالانه ، مالیات سال تا ماه و مالیات ماهانه . محاسبه انواع بیمه های خدمات درمانی ، تامین اجتماعی و بیمه های خصوصی . صدور سند خودکار در بخش اسناد جاری و معوقه حقوق جهت تسهیل در امر داده آمایی اطلاعات . تهیه گزارشات متنوع از ماههای گذشته بصورت نامحدود بدون نیاز به ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات . معرفی نحوه محاسبه اضافات و کسورات بصورت خاص جهت انطباق با رویه های جاری هر سازمان . معرفی کاربران ، گروه کاربران و محدوده عملیاتی آنها جهت تامین امنیت اطلاعات .
تعریف نحوه دسترسی و جستجوی فرد یا گروهی از افراد در تمامی بخش های اطلاعاتی سیستم مانند :
• معرفی مشخصات کارکنان
• اسناد جاری حقوق و دستمزد
• اسناد معوقه حقوق و دستمزد
• تعذیه کارکرد دستمزد و حقوق پرداختی
حداقل دستمزد قانونی اکثر کارکنان باید از حداقل دستمزد قانونی (National Minimum Wage) برخوردار شوند. از اول آوریل ۲۰۰۳ برای کارکنانی که سن آنها ۲۲ یا بیشتر باشد حداقل دستمزد قانونی چهار پوند و نیم در ساعت است. برای افراد بین ۱۸ تا ۲۱ و همینطور افراد مسن تر که در حال گذراندن دوره آموزشی در آغاز شش ماهه اول کارشان هستند این دستمزد حداقل سه پوند و هشتاد پنس است. برداشت از دستمزد کارفرمای تان فقط در صورتی می تواند از دستمزد شما چیزی کسر کند که:
• یا در قانون مجاز شده و یا قراردادتان آن را مجاز کرده، بعنوان مثال مانند برداشتی از بابت مالیات بر درآمد و پرداخت مالیات بابت بیمه های اجتماعی (شما باید قبل از اینکه مبلغی از حقوق تان کسر شود، یک نسخه از قرارداتان را داشته باشید)؛
• شما بطور کتبی با چنین برداشت هایی موافقت کرده باشید؛
• به شما پول اضافی پرداخت شده است. این در مورد همه کارکنان صدق می کند.
دستمزدها شامل پاداشتی ها، حق کمیسیون، دستمزد دوره تعطیلات، دستمزد قانونی دوره بیماری، دستمزد قانونی دوره زایمان، و پرداختی دوره بیکارسازی میشود. اگر شما پذیرفته اید که بیمه بازنشستگی بپردازید آن نیز ممکن است از حقوق تان برداشته شود. مالیات بر درآمد و بیمه های اجتماعی میزان مالیات بر درآمد و بیمه های اجتماعی در اول هر سال مالی که روز ۵ آوریل است تغییر می کند. ارقامی که در اینجا آمده مربوط به سال مالی ۰۴-۲۰۰۳ هستند. مالیات بر درآمد به ۴۶۱۵ پوند اول درآمدتان مالیاتی تعلق نمی گیرد. این تخفیف مالیاتی شخصی برای افرادی که سن شان ۶۵ سال به بالا است بیشتر است. وقتی درآمدتان بالای ۴۶۱۵ پوند شود، به آن مالیات تعلق می گیرد و به ۱۹۶۰ پوند اولی که از این مبلغ بیشتر باشد ۱۰ در صد مالیات تعلق می گیرد. بالای این مبلغ تا ۳۰,۵۰۰ پوند نرخ مالیات ۲۲ درصد است، و از این مبلغ به بالا نرخ مالیات ۴۰ درصد است. مالیات بیمه های اجتماعی در چهار نوع مختلف پرداخت می شود بسته به اینکه شما شاغل هستید، کار آزاد می کنید و یا بطور داوطلبانه این مالیات را می پردازید. اگر شاغل هستید روی درآمد ۸۹.۰۱ پوند تا ۵۹۵ پوند در هفته شما نرخ مالیاتی رده ۱ را که ۱۱ درصد در آمد تان است (۹.۴ درصد اگر که شما قرار نیست بیمه بازنشستگی اضافه دولتی را دریافت کنید) پرداخت می کنید و برای هر میزان درآمد بالای ۵۹۵ پوند ۱ درصد بیشتر می دهید. اگر کار آزاد می کنید و کمتر از ۴,۰۹۵ پوند در سال درآمد دارید در آنصورت نرخ مالیاتی رده ۲ را که ۲ پوند در هفته است پرداخت می کنید. اگر کار آزاد می کنید و سود شما بین ۴,۶۱۵ تا ۳۰,۹۴۰ پوند است در آنصورت شما نرخ مالیاتی رده ۴ را که ۸ درصد سودتان است پرداخت می کنید و بر هر میزان درآمد بالای این حد ۱ درصد بیشتر می دهید. (اگر شما شاغل نیستید ولی مایل هستید که بعنوان پرداخت کننده مالیات بیمه های اجتماعی باقی بمانید در آنصورت باید نرخ مالیاتی رده ۳ که ۶.۹۵ پوند در هفته است را پرداخت کنید.)
اقلام پرداختی تفکیک شده در فیش حقوق تان هر زمان که به شما حقوق پرداخت می شود باید در فیش حقوق تان این اقلام تفکیک شوند:
• مبلغ حقوق قبل از مالیات تان؛
• همه کسری های صورت گرفته؛
• مبلغ حقوق بعد از مالیات تان (آنچه به دست تان می رسد).
پرداخت دستمزد سیاه (ثبت نشده) غیرقانونی است. شما حق برخوردار شدن از کمک هزینه زندگی و سایر حقوق اشتغال تان را در صورت قبول این نوع دستمزد از دست می دهید. با اداره مالیات چک کنید که آیا مالیات درآمد و مالیات بیمه های اجتماعی شما پرداخت شده است یا نه. اگر این پرداختی ها صورت نگرفته در آنصورت می توانید تقاضا کنید که از حقوق تان مالیات بیمه های اجتماعی کسر شود. دستمزد دوره بیماری دستمزد قانونی دوره بیماری (Statutory Sick Pay – SSP) حداقل دستمزدی است که کارفرما باید به کارکنی که بیمار است پرداخت کند.
این مبلغ برای ۲۸ هفته پرداخت می شود. ملزومات اصلی برای برخوردار شدن از این دستمزد به این قرارند:
• سن شما باید ۱۶ تا ۶۵ سال باشد
• درآمد متوسط هفتگی شما باید معادل یا بیشتر از سطح پائین درآمد برای محاسبه بیمه های اجتماعی باشد (در حال حاضر این مبلغ ۷۷ پوند است)
• برای چهار روز متمادی یا بیشتر از آن بیمار باشید (دستمزد قانونی دوره بیماری برای سه روز اول بیماری پرداخت نمی شود)
• کارفرمای خود را از همان روز اول بیماری تان نسبت به وضعیت خود مطلع کرده باشید – روزی که کارفرمای خود را مطلع می کنید شروع چهار روز اول بیماری شما حساب می شود؛
• لازم است که یک گواهی پزشکی پس از هفت روز بیماری عرضه کنید. کارفرمای شما ممکن است قرارداد دستمزد دوره بیماری به شما عرضه کند که از دستمزد قانونی دوره بیماری سخاوتمندانه تر باشد. مطمئن باشید که مطابق با روال اداری ویژه برای اطلاع دادن کارفرمای خود در دوره بیماری رفتار می کنید – دراین مورد به قرارداد تان و یا کتاب راهنمای پرسنل رجوع کنید. دستمزد دوره ای قبل از فسخ قراردادتان (Notice pay) شما این حق قانونی را دارید که برای یک دوره قبل از فسخ قراردادتان از پرداختی ویژه ای برخوردار شوید مگر اینکه در قراردادتان مبلغ دیگری قید شده و یا بطور فوری از کار اخراج شده اید.
دستمزد دوره بیکارسازی بیکارسازی وقتی رخ می دهد که:
• کارفرمای شما کلا موسسه اش را تعطیل کرده و یا محل کار شما تعطیل شده است
• تعداد نیروی کار شاغل کم شده است.
اگر قرار است بیکار شوید و کارفرمای تان نمی تواند یک کارمناسب دیگر به شما عرضه کند در آنصورت در صورتی که برای کارفرمای تان حداقل دو سال کار کرده باشید از این حقوق برخوردارید:
• اطلاع قبلی با زمان کافی
• یک مبلغ قانونی یکجا
• مرخصی معقول از کار برای اینکه بتوانید دنبال کار دیگری بگردید و یا برای کار آموزی خود تنظیمات لازم را انجام دهید.
اگر شما بطور موجه ای از پذیرفتن کار مناسب دیگری که کارفرمای تان به شما عرضه کرده خودداری کنید در آنصورت از حق برخوردار شدن از دستمزد دوره بیکارسازی محروم می شوید. میزان این پرداختی بسته به این دارد که برای چه مدت بطور ممتد برای کارفرما تان کار کنید، سن شما چقدر است و دستمزد هفتگی تان چقدر است. کارفرمای تان ممکن است مطابق قرارداد به شما مزایای دوره بیکارسازی عرضه کند که از حداقل قانونی بهتر باشد. اگر کارفرمای تان از پرداخت دستمزد دوره بیکارسازی به شما خودداری کند یا نمی توانید با هم درباره میزان این پرداختی توافق کنید، در آنصورت می توانید طی شش ماه پس از اتمام کارتان موضوع را جهت رسیدگی به دادگاه کار واگذار کنید. سلامتی و ایمنی در کار کارفرمای شما بر اساس قانون ملزم است مطمئن شود که تا آنجا که بطور عملی مقدور است محل کار شما برای هر کسی که در آنجا کار می کند و یا به آنجا سر می زند بی خطر است. باید یک خط مشی کتبی درباره سلامتی و ایمنی وجود داشته باشد و در آن روشن باشد که چه کسی کدام مسئولیت را در این باره بعهده دارد. کارفرمای تان باید خطرات ممکن را ارزیابی کند و بر اساس مقررات قانونی تعیین کند که برای مقابله با این مخاطرات چه اقداماتی باید صورت گیرد.
نمایندگان کارکنان در امورایمنی باید بتوانند در مشاورت با کارفرما بطور منظم از محل کار بازدید کنند و توصیه های لازم را اعلام کنند و برای انجام وظایف خود در این ظرفیت از کارشان وقت آزاد داشته باشند و از بابت آن حقوق هم دریافت کنند.
کارفرمای شما باید مقررات معینی را رعایت کند، بعنوان مثال درباره:
• میزان صدا در محل کار
• جابجایی فیزیکی اشیاء
• مخاطرات معینی که در برخی صنایع یا فعالیت ها وجود دارد
• استفاده از صفحه مانیتور.
اگر در محل کار زنانی وجود دارند که زیر سن یائسگی هستند کارفرما باید یک ارزیابی ویژه از مخاطرات کاری انجام دهد و این شامل کارکنانی هم می شود که یا در استخدام آژانس کاریابی هستند و یا کار آزاد دارند. بعنوان یک شاغل، شما این مسئولیت عمومی را دارید که تا حد معقول سعی کنید که ایمنی خود و سایرین را حفظ کنید و در اقداماتی که کارفرما به این منظور انجام می دهد تشریک مساعی داشته باشید.
اجرای حقوق شاغلین در زمینه سلامتی و ایمنی اگر با کارفرمای تان درباره مسائل مربوط به سلامتی و ایمنی اختلاف نظر دارید در آنصورت با نماینده کارکنان در زمینه ایمنی و یا با نماینده اتحادیه کارگری مشورت کنید و یا شما می توانید با این افراد تماس بگیرید:
• نماینده محلی مدیریت بهداشت و ایمنی (در این مورد به دفترچه تلفن رجوع کنید)
• شهرداری محل تان (سراغ مامور بهداشت و ایمنی و یا مامور بهداشت محیط را بسته به اینکه نوع کارتان چیست بگیرید) به کارفرمای تان از قبل اطلاع بدهید که از آنجا که هیچ امکان دیگری ندارید به نهادهای خارج از محیط کار متوسل شده اید.
همیشه به یاد داشته باشید اگر برای برخوردار شدن از حقوق تان با مشکلی مواجه شدید، سریعترین و موثرین روش حل آن گفتگو با کارفرمای تان و کسب مشاوره از افراد کارشنا س است قبل از آنکه به اقدام رسمی برای رفع آن متوسل شوید. نگاهی به نحوه سیستمی شدن حقوق ودستمزد در صنعت بیمه." صنعت بیمه همانند دیگرصنایع برای پیشبرد اهداف خود ناگزیر بوده است که از تکنولوژی روز، جهت ارائه خدمات نوین وطرحهای مختلف بیمه ای بهره گیرد وهمچنین به منظور ترویج فرهنگ بیمه واعلام فوائد بیمه در سطح کشور، با بهره جوئی از علوم و فنون روز دنیا تجهیزات وامکانات خود را مکانیزه نموده است ودراین راستا واحدهای ستادی این صنعت، بخصوص واحدهائی که به اموراداری ومالی پرسنل می پردازند نیز مشمول این تغییرات گردیده وبه همین منظور اقدام به تهیه وراه اندازی نرم افزارهای پیشرفته ای نموده اند، یکی از واحدهای ستادی که با توجه به آئین نامه های مخصوص این صنعت وپیچیدگیهای خاصی که درعملیات اجرائی آن وجود دارد، سیستم پرداخت حقوق ودستمزد پرسنل می باشد.
مقاله حاضر به بیان چگونگی مراحل مختلف تحلیل وسیستماتیک نمودن محاسبه وپرداخت حقوق با درنظرگرفتن ضوابط در صنعت بیمه می پردازد. اطلاعات حقوقی را می توان از طریق سیستم دستی، مکانیکی، کامپیوتری با ترکیبی از آنها پردازش کرد اما درهرحال هرسه سیستم، نتایج یکسانی را فراهم می آورد. مؤسسات کوچک می توانند پرداخت حقوق خود را به آسانی وبا کارآیی، با سیستم دستی مناسب انجام دهند.
اما درمؤسسات بزرگ وبسیار بزرگ معمولاً از سیستم پردازش کامپیوتری استفاده می شود وفقط معدودی از اطلاعات با سیستم دستی پردازش می گردد. ازآنجا که انواع مختلف کامپیوتر، درنگهداری انبوهی از اطلاعات وپردازش سریع آنها توانایی زیادی دارند، امروزه تمامی مؤسسات، اموری چون تهیه لیست های حقوق دستمزد واسناد حسابداری مربوطه به آن را با استفاده از کامپیوتر انجام می دهند. توسعه سریع کامپیوترها که ازلحاظ اندازه کوچک وازنظر قیمت، ارزان و کاربا آن نسبتاً آسان است ودرعین حال، ازلحاظ پذیرش برنامه وپردازش اطلاعات توانایی زیادی دارد. ساده ترشدن کار برنامه نویسی درسالهای اخیر و رواج برنامه های آماده کامپیوتری (package ) برای انجام دادن عملیات مختلف حقوقی نیز ازعوامل دیگری است که میزان استفاده از سیستمهای مالی کامپیوتری درحسابداری مؤسسات مختلف را افزایش داده است. استفاده از این سیستمها علاوه برتهیه سریع وبموقع اطلاعات مورد نیاز، این مزیت را دارد که می تواند کار حسابداری یک مؤسسه را با دقت وصحت زیادی وپرسنل بسیار کمتری درمقایسه با سیستمهای دستی ومکانیکی انجام دهد وبدین ترتیب علاوه بر صرفه جویی در وقت، مسائل ومشکلات پرسنلی واداری هزینه های یک مؤسسه را نیز درمجموع کاهش دهد. هرسیستم حقوق ودستمزد از چهارعامل سازمان (پرسنل)، فرمها، روشها، وسایل وتجهیزات تشکیل می شود.
این عوامل درکلیه سیستمهای کوچک، بزرگ، ساده، پیچیده، دستی، ماشینی به کارگرفته می شود. اما شکل واندازه آنها برحسب مقتضیات هرسیستم ومؤسسه به کاربرنده آن متفاوت است.
۱- سازمان (Organization): مهمترین عامل درهرسیستم افرادی هستند که دریک سیستم کار می کنند. یک سیستم حقوق ودستمزد در صورتی کارآمد خواهد بود که مجریان آن تخصص، تجربه ومهارت لازم را برای انجام کار داشته باشند. وجود کارکنان متخصص وما ، شرطی لازم است اما کافی نیست، بلکه سازمان دادن کارکنان و تشکیلاتی مناسب که وظایف، اختیارات ومسئولیتهای آنها بدرستی تفکیک وتعیین شده باشد عامل اساسی دیگری است که می تواند زمینه بهره گیری درست از خدمات پرسنل را فراهم آورد. علاوه براین دریک سازمان باید انگیزه های لازم برای علاقه مندی به کار درستکاری وجود داشته باشد تا پرسنل وظایفشان را با دقت، سرعت و صحت انجام دهند ودرنتیجه سیستم درست کار کند.
۲- فرمها (Forms): پردازش اطلاعات مستلزم وجود مدارکی است که چگونگی وقوع وانجام رویدادها را نشان دهد. درعرف جاری، فرم به هر ورقه چایی گفته می شود که درآن جا وترتیب لازم برای درج اطلاعات پیش بینی شده باشد.
۳- روش (Procedures ): روش درمعنای عام راه عادی انجام دادن کارهای معین وتکراری است هرسیستم شامل روشهای متعدد ومتنوعی است که هریک چگونگی ترتیب ومراحل انجام دادن عملیاتی را متناسب با اجزای سیستم در بردارد. روشهایی که درهرسیستم به کارمی رود باید دقیقاً با سایراجزای سیستم هماهنگ باشد.
۴- وسایل وتجهیزات (Equlpment ): درهرسیتم حقوق ودستمزد اعم از دستی یا کامپیوتری، وسایل و تجهیزاتی به کارگرفته می شود که کار ثبت و پردازش اطلاعات را با سرعت ودقت بیشتری انجام می دهد. تدوین سیستم حقوق ودستمزد هرسیستم حقوق ودستمزد درچند مرحله طرح وتدوین می شود.مطالعه (Study)، طراحی (Design)، استقرار واجرا( lmplementation) . مهمترین وظیفه ای که غالباً به پرسنل متخصص وکارآزموده محول می شود تدوین سیستم حقوق و دستمزد وحسابداری واحدهای اقتصادی است که اطلاعات مالی را بررسی، گردآوری و گزارشهای مالی مورد نیاز برای اداره یک مؤسسه را صحیح و بموقع فراهم آورد. مدیران یک مؤسسه باید نسبت به استقرار یک سیستم مناسب و کارآمد اطمینان حاصل کنند. سیستم حقوق درصورتی مناسب ومطلوب است که اقتصادی وعملی بوده ودرعین حال که عملیات لازم را به سادگی وصحت انجام می دهد ازانعطاف پذیری هم برخوردار باشد وامکان اشتباه وتفلب را کم کند.
ویژگیهای یک سیستم حقوق ودستمزد ویژگیهای یک سیستم حقوق ودستمزد بطوراختصار بشرح زیر می باشد.
• اقتصادی بودن(Cost effectiveness): اقتصادی بودن سیستم به این معناست که اطلاعات مورد نیاز با کمترین هزینه فراهم شود.
• عملی بودن (Practicability): عملی بودن به این معنا است که عملیات پیش بینی شده دریک سیستم با نیروی انسانی، منابع و وسایل وتجهیزاتی دست یافتنی انجام گیرد.
• سادگی (Simplicity): سادگی یعنی این که پردازش اطلاعات با کمترین اقدام وبا استفاده از ساده ترین وسایل ممکن انجام پذیرد.
• صحت (Accuracy): اطلاعاتی که ازطریق سیستم فراهم می آید بدون اشتباه و هرچه بیشتر به واقعیات عینی متکی ونزدیک باشد.
• انعطاف پذیری(Flexibility): به این معناست که توانایی فراهم آوردن اطلاعاتی مورد نیاز را در شرایط متغیر کار وفعالیت اقتصادی داشته باشد وبتواند با تغیر قوانین، مقررات، اصول و روشهای حقوقی وتغییر سازمان به سادگی تبدیل شود.
• کفایت کنترلهای داخلی (Abequateinternal Controls): سیستم باید شامل روشهایی باشد که با اجرای آن مدیریت بتواند عملیات را بسهولت هدایت ونظارت کنند واحتمال وقوع اشتباه، تقلب و سوء استفاده واستفاده های نادرست را به حداقل برساند. نتیجه گیری سیستم حقوق و دستمزد از یک سو باید متکی و مستند به مقررات و ضوابط قانونی باشد و از دیگرسو باید انعطاف و دقت لازم را برای ثبت و محاسبه شرایط متنوع انجام کار دارا باشد تا در چارچوب کامل ضوابط و مقررات قانونی حقوق و مزایای کارکنان را به درستی و با دقت محاسبه کند و در عین حال گزارش ها و اسناد گوناگون مورد نیاز مدیریت و دیگر مراجع ذی صلاح را تامین نماید.

سلمان نظری کردکلائی

منبع : مقالات علمی ایران

مطالب مرتبط

دوگانگی در تعیین دستمزدها

دوگانگی در تعیین دستمزدها
امسال نكته قابل تامل در تعیین حداقل دستمزد كارگران برای سال آینده، مطرح شدن بحث اصلاح قانون كاراست.از آنجایی كه در اصلاح این قانون به تعیین نرخ دوگانه برای دستمزدها تاكید شده است، لذا به نظر می‌رسد تعیین حداقل دستمزد كارگری برای سال آینده به چالشی میان موافقان و مخالفان تبدیل شود.
وقتی اواخر سال گذشته حداقل دستمزد كارگران قرارداد موقت به منظور حمایت بیشتر از این قشر معادل ۳۰ درصد بیش از حقوق كارگران قرارداد دائم تعیین شد، بسیاری از دست‌اندركاران، آن را عاملی برای افزایش حجم اخراج این قبیل كارگران اعلام كردند.
برای رفع مشكل بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی كار، مقرر شد حداقل دستمزد كارگران قرارداد دائم ماهانه ۱۵۰ هزار تومان باقی بماند و در این میان با توجه به میزان مهارت كارگران دستمزد توافقی بین كارفرمایان و كارگران پرداخت شود.
این تصمیم هم موج تازه‌ای از اختلاف‌نظرها را به دنبال داشت، چرا كه از نظر بسیاری از كارگران این توافق عملاً معنایی ندارد، زیرا قطعاً تمام كارفرمایان حداقل حقوق را مبنای پرداخت خود به كارگران قرار خواهند داد.
در این میان عده‌ای از كارشناسان بر این باور بودند كه دولت می‌توانست با قبول سهم ۱۵درصدی حق بیمه كارفرما نحوه استخدام‌ها را سر و سامان دهد، درست مطابق با وعده‌ای كه در اوایل سال داده شد و عملا تاكنون به علت عدم توان مالی دولت، محقق نشده است.
وزیر كار و امور اجتماعی به صراحت در خبری اعلام كرد كه مصوبه شورای‌عالی كار در مورد حداقل دستمزد كارگران برای سال ۸۵ تا پایان سال تغییری نخواهد كرد.
در همان زمان سیدمحمد جهرمی گفت: بر اساس مواد ۱۴۰ و ۱۴۱ قانون كار، صاحبان واحدهای تولیدی یا بنگاه‌های اقتصادی، می‌توانند در توافقی بین كارفرمایان و نمایندگان كارگران میزان دستمزدها را تعیین كنند، به نحوی كه كف و سطح پایین برای این دستمزدها روزانه ۵هزار تومان باشد. بیش از این رقم در صورت توافق كارگر و كارفرما قابل پرداخت خواهد بود.
وزیر كار در این باره افزود: تعیین حداقل حقوق كارگری بر اساس توافق میان تشكل‌های كارگری با واحد اقتصادی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینكه توافق انجام شده هم باید به تایید وزارت كار برسد، به همشهری اظهار كرد: وقتی توافقی میان دو انسان صورت می‌گیرد، این توافق مسلما باعث تشدید اختلافات نخواهد شد.
جهرمی در عین حال خاطرنشان كرد كه هم‌اكنون بسیاری از واحدها حتی پس از مصوبه دستمزد توافقی نیازی به توافق ندارند و سطح پرداخت آنها به كارگران مانند قبل معین است به نحوی كه به كارگران قرارداد موقت حداقل ۱۸۰ هزار تومان پرداخت می‌كنند.
وی در خصوص میزان اخراج‌هایی كه به دنبال مصوبه نخست شورای عالی كار در كشور روی داد نیز گفت: برای تعیین میزان اخراج‌ها باید ۱۵ میلیون جامعه كارگر را در نظر بگیریم. در این میان برخی از كارخانه‌ها مانند صنایع نساجی، بخشی از كارخانه‌های چینی و لوازم خانگی در پرداخت‌ها چه مانند مصوبه اول امسال و چه مصوبه پس از آن دچار بحران هستند. این واحدها مشكل فروش دارند و مشكل این واحد‌ها ربطی به هزینه‌های دستمزد ندارد. در واقع اخراج‌های این واحدها به عواملی غیر از دستمزد مربوط می‌شود.
● ۱۵ درصد بالاتر از امسال
تعیین دوگانه حداقل دستمزدهای كارگران دائم و موقت برای سال جاری بیش از آنكه اثر مثبت داشته باشد، بر اشتغال، تولید و اقتصاد كشور اثر نامطلوب داشته و بلاتكلیفی زیادی برای تعیین حقوق و مزایا برای بنگاه‌ها ایجاد كرده است.
این در حالیست كه دست‌اندركاران معتقدند: مطابق با اصلاحیه قانون كار این وضعیت نباید در سال آینده مجدداً اجرایی شود، چرا كه به مشكلات دامن خواهد زد.
دبیر كل كانون كارفرمایی شركت‌های خدماتی در این مورد به همشهری گفت: تصمیمات دولت در تعیین حداقل حقوق و دستمزد باعث شده تا بعضی از مدیران شركت‌ها حقوق روزانه كارگران را ۵ هزار تومان و بعضی دیگر ۶ هزار تومان تعیین كنند.
به گفته محمد انتظامی، برای تعیین حداقل حقوق و دستمزد سال آینده بهتر است كه همان ۱۵ درصد نرخ تورم به ۱۸۰ هزار تومان حداقل حقوق و دستمزد سال جاری افزوده شود.
وی درباره احتمال مجدد تعیین دوگانه دستمزدها، اظهار كرد: این موضوع به جز وارد آمدن زیان به كارگران، امكان تقلب در مناقصات را هم افزایش داده است.
● حداقل دستمزد براساس ماده ۱۴۱ قانون كار
از سوی دیگر یك عضو كانون هماهنگی شورای اسلامی كار استان تهران بر این باور است كه حداقل حقوق كارگران در شرایط فعلی باید به ۲۵۰ هزار تومان افزایش یابد.
حسن بهرامی در این باره به همشهری گفت: حداقل دستمزد كارگران براساس ماده ۱۴۱ قانون كار، میزان تورم سالانه و حداقل هزینه‌های یك خانوار چهار نفره تعیین می‌شود.
بهرامی با بیان اینكه هزینه یك خانوار چهار نفره ۳۸۰ هزار تومان است، تصریح كرد: سال گذشته تنها ۱۰ درصد از ۵/۱۴ درصد تورم اعلام شده از سوی بانك مركزی در دستمزدهای كارگران لحاظ شد، لذا اگر تنها همان درصد تورم كه از سوی بانك مركزی اعلام می‌شود در تعیین حداقل دستمزدها لحاظ شود، جامعه كارگری راضی است.
وی بیان كرد: اگر رقم تورم كه از سوی بانك مركزی ۱۹درصد اعلام شده به حقوق كارگران اضافه شود، میزان دستمزد كارگران حداقل به ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.
وی دو نرخی كردن دستمزدها برای سال آینده مانند امسال را مردود خواند و افزود: براساس ماده ۳۸ قانون كار، دستمزدها نباید ۲ نرخی باشد و مساوات باید بین نیروی كار برقرار باشد.
● منعی برای تعیین دستمزدها وجود ندارد
به دنبال احتمال اعمال مجدد دستمزدهای دوگانه برای سال آینده یك عضو كانون عالی كارفرمایی با اشاره به اینكه قانون كار اجازه تعیین دستمزد بر اساس منطقه جغرافیایی كار و نوع تولید صنعتی را داده است، گفت: در هیچ جای قانون كار به شورای‌عالی كار اجازه داده نشده كه بر اساس نوع قراردادها، دستمزدهای متفاوتی تعیین كند.
محمد عطاریان، به همشهری افزود: بر اساس قانون كار هیچ منعی برای تعیین دستمزدها در زمان‌های مختلف وجود ندارد.
وی اظهار كرد: ‌شورای‌عالی كار می‌تواند هر ماه یك نرخ دستمزد تعیین كند و ما فقط به خاطر آنكه در كار اخلال ایجاد نشود، این‌كار را نمی‌كنیم.
این در حالیست كه بنا به گفته نماینده جامعه كارگری،‌ در اصل سطح دستمزدها تغییری به وجود نیامده و تنها دستمزد كارگران قراردادی در كارگاه‌هایی كه شورای اسلامی كار فعال است یا نماینده فعال كارگری دارند، به توافق كارفرما و نماینده كارگران واگذار شده است. به گفته داوود قادری، ‌در این بخشنامه اصلاحی دستمزد سال جاری مواردی مثل حق‌السعی هم در نظر گرفته شده كه در مصوبه قبلی شورای‌عالی در نظر گرفته نشده بوده است.
● اصلاحیه دستمزد كارگران غیر قانونی است
در شرایطی كه هنوز بحث‌هایی پیرامون نحوه تعیین دستمزدهای كارگری در سال آینده وجود دارد، رئیس شوراهای اسلامی كار استان تهران، اصلاحیه دستمزد كارگران مصوبه شورای عالی كار را غیرقانونی و مخالف ماده ۴۱ قانون كار عنوان می‌كند.
به گفته علی‌اكبر عیوضی،‌ شورای‌عالی كار فقط یك‌بار در سال می‌تواند دستمزد كارگران را تعیین كند و تغییر مجدد آن غیر قانونی است،‌ حتی اگر به بهانه جلوگیری از شوك ناشی از تعیین دوگانه دستمزدها باشد.
● افزایش حجم پرونده‌های شكایت
با وجود آنكه عده‌ای از دست‌اندركاران اعلام می‌كنند كه با وجود اصلاحیه ارائه شده در اصل مصوبه شورای‌عالی كار در تعیین دستمزدها تغییری پیش نیامده و تنها ‌شورای عالی كار نحوه پرداخت دستمزد كارگران قراردادی را به توافق میان كارفرما و نماینده كارگران محول كرده است، اما عده‌ای دیگر معتقدند تسری این موضوع بر روند پرداخت حقوق در سال آینده می‌تواند مشكلات فعلی روی داده شده را تشدید كند. چنانچه این افراد معتقدند ‌وقتی قوانین كار غیرشفاف باشند، امكان سوء‌‌استفاده كارگران و كارفرمایان از یكدیگر بیشتر می‌شود.
به گفته آنان، تعیین دوگانه دستمزد، در سال ۸۵ مشكلات زیادی ایجاد كرد و باعث شد تا بسیاری از كارگران در قرارداد كاری به عنوان موقت محسوب شوند ولی در زمان دریافت دستمزد به عنوان قرارداد دائم در نظر گرفته شده و بر آن مبنا حقوق دریافت كنند.
درخواست این افراد از مقامات دست‌اندركار آن است كه با اجرای مجدد این مصوبه اصلاح شده، امكان تقلب در ارائه توافقنامه‌های جعلی چه از سوی كارگران و چه از سوی كارفرمایان مجددا فراهم نشود. در حقیقت ادامه این روند تنها باعث خواهد شد تا بر حجم پرونده‌های شكایت در این باره در اداره‌های كار افزوده شود؛ پرونده‌هایی كه تعیین حق در مورد بسیاری از آنها واقعا مشكل خواهد بود.

وبگردی
دادستانی که به قانون تمکین نکرد
دادستانی که به قانون تمکین نکرد - نکته دیگری که برای شخص من در ماجرای مرتضوی بسیار مهم‌تر از شرایط او در زندان است، عدم تمکین ایشان به قانون است. مرتضوی به عنوان یک دادستان و شخصیت‌های برجسته و بانفوذ قوه قضائیه حاضر نشد به قانون تمکین کند. حالا دیگر اهمیتی ندارد که مرتضوی در بند 241 باشد یا 309 یا چقدر به مرخصی بیاید، مهم این است که اتفاقات اخیر نشان داد که او هیچ پایبندی به قانون نداشته و ندارد
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!