شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / Saturday, 17 November, 2018

دانشجویان خوابگاهی بخوانند


دانشجویان خوابگاهی بخوانند
در معاشرت با دیگران، تا زمانی که ما فکر کنیم اخلاقمان خوب است و هیچ عیب و ایرادی نداریم، هیچ گاه برای تغییر آن کاری نمی کنیم. در حدیثی آمده که یکی از نعمت های بزرگ خداوند به بنده اش این است که «او را به عیب و نقص های اخلاقی اش آگاه می کند.»
بهترین روش رفتار با دیگران را می توان از کلام رسول اکرم صلی الله علیه و آله آموخت که فرمود: «هیچ یک از شما مؤمن نیست؛ مگر این که برای برادرش آن بخواهد که برای خود می خواهد» و در جای دیگر فرمود: «دست خود را بر سر هرکس که می خواهی بگذار و برای او آن بخواه که برای خود می خواهی»۱.
بنابراین، اگر روشی را دوست دارید که مردم آن گونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هرچه را برای دیگران پیشنهاد می کنید، همان بهترین روش است و شما نیز براساس آن، با آنان رفتار کنید؛ زیرا انسان انتظاری جز خوش رفتاری از مردم ندارد و کمترین اهانتی را از سوی آنان نمی پذیرد و راضی نیست که کسی به او تهمت زند و نمی پسندد که کسی از معایب او پیش دیگران سخن بگوید؛ هرچند آن عیوب را واقعاً داشته باشد. شخصیت انسان، در عرصه روابط گوناگونی شکل می گیرد. این روابط به ترتیب عبارتند از: رابطه انسان با خود، رابطه با خدا و رابطه با دیگران. انسان موجودی اجتماعی است و نیازمند معاشرت، تبادل افکار و ایجاد روابط نیکو با همنوعان است و براثر همین معاشرت ها و تبادل افکار، روابط انسانی شکل می گیرد و فرهنگ انسانی، هویت خود را آشکار می سازد، از دیدگاه اسلامی، جامعه وروابط انسانی آن، رنگ الهی و عبادی به خود می گیرد و همه جنبه های گوناگون رفتار آدمی، در جهت نیل به هدف نهایی که انسان کامل شدن است، معنا و مفهوم می یابد.
آداب معاشرت از نظر اسلام را می توان در دو مرحله «اندیشه» و «عمل» خلاصه کرد.
● مرحله اندیشه
مرحله اندیشه، به این معناست که مسلمانان باید صفحه اندیشه و نیت خود را نه تنها نسبت به برادران دینی خود، بلکه نسبت به تمام انسان ها و بلکه تمام موجودات خدا، نیکو و زیبا گردانند و اندیشه خیرخواهی، نصیحت، دوستی و سعادت آنها را درسر بپرورانند و از نقشه کشی و توطئه بر ضد آنان بپرهیزند. امام علی علیه السلام در این مورد می فرماید: «خدای سبحان دوست دارد که نیت انسان درباره همنوعانش، نیکو و زیبا باشد۲.
● مرحله عمل
اسلام در مرحله عمل، برای تنظیم روابط اجتماعی انسان ها، آداب و وظایفی قرارداده و پایه آن را براساس ایمان به خدا و تقویت روح فضیلت و انسانیت، بنا نهاده است. بسیاری دوست دارند در ارتباط با همنوعان خویش، زندگی موفقی داشته باشند؛ ولی به جهت ناآگاهی از چگونگی معاشرت و آداب آن و نیز رعایت نکردن آن آداب، توانایی برقراری روابط مناسب و اسلامی را ازدست می دهند و به ناچار، منزوی می شوند. بنابراین، شناخت این آداب در مرحله عمل و توانایی ایجاد ارتباطی مناسب با قشرهای مختلف جامعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. امیر مؤمنان علیه السلام در یک دستور، خطوط کلی آداب معاشرت در مرحله عمل را این چنین بیان می کند: «خویشتن را میان خود و دیگران میزان قرار ده، آن چه را برای خود می خواهی، برای دیگران بخواه و آن چه را برای خود خوش نمی داری، برای دیگران نیز خوش مدار؛ به کسی ستم نکن؛ چنان که دوست نداری به تو ستم شود و به دیگران نیکی کن؛ همان گونه که دوست داری به تو نیکی شود»۳.
آداب معاشرت در مرحله عمل، بحث بسیار گسترده ای است که این نامه، گنجایش آن را ندارد و ما فقط به طور خلاصه مواردی از آن را دراین جا ذکر می کنیم:
۱) احترام به دیگران؛ احترام به معنی عدم تجاوز به حقوق آنان است که شامل احترام به جان، مال، ناموس و آبروی آنها می شود. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در آسایش باشند؛ یعنی در رفتار و گفتار خود هیچ زیانی به دیگران نرساند و حقوق چهارگانه آنان را حفظ کند.
۲) سلام و احوال پرسی؛ شایسته است یک مسلمان هنگام دیدار برادران دینی خود، با سلامی آرامش بخش و شادی آفرین، آنان را شاد و مسرور سازد و به این وسیله، روابط اجتماعی خود را تحکیم بخشد.
۳) زیبایی کلام؛ ما در سخن گفتن با دیگران، دو وظیفه داریم؛ اول: سخن خوب بگوییم و از سخن زشت و خلاف ادب، پرهیز کنیم و دوم این که خوب و زیبا سخن بگوییم. گاهی انسان سخنان خوبی دارد؛ ولی آنها را درست بیان نمی کند. به همین جهت در روایات بسیاری سفارش شده که قبل ازسخن گفتن، کاملاً فکر کنید تا نسنجیده سخنی نگویید. چه بسا سخن حقی که در محل نامناسبی بیان شود و باعث بروز مشکلات فراوانی گردد.
۴) مزاح و شوخی؛ اسلام برای مزاح و شوخی هم آداب خاصی دارد. مزاح و شوخی، چون باعث خنده وشادی می شود، یکی از بهترین عوامل آرامش روانی و رفع خستگی روحی محسوب می شود و سبب ایجاد پیوند دوستی بین افراد می شود. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام نیز اهل مزاح و شوخی بوده اند و برای رفع خستگی و کسالت افراد،از آن استفاده می کردند؛ ولی همان طور که گفتیم، آداب و قوانین خاص هم برای آن قرار داده اند که برخی آداب آن عبارتند از:
الف) باعث آزار واذیت طرف مقابل نشود.
ب) غیبت یا تمسخر مسلمانی در آن نباشد.
ج) زیاده روی و افراط در آن نکنند که باعث می شود هیبت و وقار شخص لکه دار شود و ارزش او در بین مردم از بین برود.
۵) رعایت شئون اجتماعی؛ مانند پاکیزگی، وقار، احترام به بزرگ ترها، نظم و انضباط، وفای به عهد، رازداری، مهربانی و گذشت که میزان نفوذ انسان را در دیگران بالا می برد.
۶) موارد ویژه؛ در آداب معاشرت گرچه بر ما لازم است که نسبت به همه انسانها و بلکه همه موجودات، خیرخواه و مهربان باشیم؛ ولی دین اسلام دربعضی از موارد، تاکید بیشتری کرده است؛ مانند صله رحم و رسیدگی به اقوام و آشنایان و از همه مهمتر، اعضای خانواده، همسایه داری و رعایت حقوق آنان، میهمان نوازی و آداب پذیرایی از آنان، عیادت مریض و رسیدگی به مشکلات او، تشییع جنازه و تسلی دادن به بازماندگان و رسیدگی به مشکلات آنان.
هرکدام از موارد فوق، دارای مطالب و انواع فراوانی است که احتیاج به توضیح و مطالعه وسیعی دارد؛ ولی از مجموع آنها می توان نمایی کلی از آداب معاشرت اسلامی را به دست آورد.
۷) آفات معاشرت؛ معاشرت با دیگران، اگر به صورت رفت و آمد باشد. مانند صله رحم و رفت و آمد اقوام و نیز معاشرت با دوستان و آشنایان، ممکن است دارای آفات و زیان هایی هم باشد که بی توجهی به آنها، اثرات زیان باری به دنبال دارد. بنابراین، لازم است این معاشرت ها، دقیق و حساب شده باشند. ما دراین جا به بعضی از نکات مهم دراین زمینه اشاره می کنیم:
۱) پرهیز از گناه: رفت و آمدها و معاشرت ها، زمانی مفید و موثر و موجب خشنودی خداوند خواهندبود که سبب گناه نشوند؛ چه بسا میهمانی هایی که در آنها شئون اسلامی رعایت نمی شود؛ به طول مثال، حریم بین زن و مرد از بین می رود. شرکت دراین جلسات، برای خانواده ها و به ویژه بچه ها، بسیار خطرناک خواهدبود.
۲) پرهیز از مزاحمت و تشکیل جلسات پرهزینه، ممکن است افرادی به بهانه صله رحم و رفت آمد، سبب تحمیل زحمت و مخارج زیادی برای دیگران شوند، این گونه معاشرت ها، نه تنها جلب محبت نمی کند، بلکه باعث دشمنی و کینه می شود.
۳) پرهیز از خوش رویی و خوش اخلاقی بیجا: یکی از آداب معاشرت، خوش اخلاقی و خنده روبودن است؛ به شرطی که به جا باشد؛ اما گاهی خوش اخلاقی و خنده روبودن، سبب سوءاستفاده افراد می شود و افراد را در انجام وظایف خود سست می کند؛ به طور مثال اگر معلم همیشه با بچه ها شوخی کند و سخت گیری را به بهانه خوش اخلاقی کنار بگذارد، بچه ها دست از درس برمی دارند و هیچ کدام به آن اهمیت نمی دهند. بنابراین، حسن معاشرت، همیشه به معنای خوش رویی و خنده رویی نیست و به همین جهت، در روایتی آمده که با گناهکاران، با چهره ای عبوس روبه رو شوید؛ تا از کارهایشان دست بکشند. در اینجا ما به بعضی از فنون اساسی در رفتار با دیگران اشاره می کنیم:
۱) اگر خواستید شخصی را نسبت به موضوعی متقاعد سازید، سعی نکنید پیرامون آن چه شما می خواهید با او به بحث بپردازید؛ بلکه اول از خواسته خود کوتاه بیایید و خواسته او را درنظر بگیرید و آن گاه نظر خودتان را مطرح کنید.
۲) در روابط اجتماعی با دیگران، سعی کنید از انتقاد، سرزنش و گلایه، خودداری کنید.
۳) سعی کنید نکات مثبت در رفتار و شخصیت دیگران را شناسایی کرده، آنها را به خاطر آن ویژگی ها و رفتارها، تحسین کنید؛ نه آن که روی نکات منفی انگشت گذاشته، شخص را مذمت کنید.
۴) سعی کنید شنونده خوبی برای دیگران باشید و دیگران را تشویق کنید تا درباره خودشان با شما حرف بزنند.
۵) به دیگران احترام بگذارید و کاری کنید که احساس کنند مهم و با ارزش هستند و این کار را صمیمانه انجام دهید.
۶) در برخورد با دیگران، با چهره ای گشاده و با لبخند، سخن را آغاز کنید.
۷) به جای این که مستقیما به دیگران دستور دهید تا کاری برای شما انجام دهند، خواسته خویش را به شکل سؤال طرح کنید و به طور غیرمستقیم از آنها بخواهید تا خواسته تان را عملی کنند.
۸) اگر دیگران کاری برای شما انجام دادند. آنها را به هر طریقی که ممکن است، خوشحال کنید و از آنها تشکر و قدردانی کنید. همچنین لازم است از حقوق دینی، اخلاقی و اجتماعی که دیگران برا نسان دارند، شناخت بیشتری پیدا کنید؛ تا بتوانید برای ادای آن حقوق، تلاش کنید. طبیعی است گاهی «دیگران» پدر و مادر یا برادران و خواهران انسان هستند و گاهی، اقوام و خویشان و گاهی نیز همسایگان و گاهی استادان و معلمان و... می باشند که هر گروهی، ویژگی ها و حقوق خاص خود را دارند که دراین زمینه، باید با مطالعه بیشتر، شناخت خویش را گسترش دهید؛ تا متناسب با روحیات هر گروه، با آنان رفتار کنید.
درباره روابط اجتماعی- از خانواده گرفته تا جامعه، عمل به ارزش های دینی و اخلاقی، بیانگر کرامت و ارزش والای خود شخص است و نباید منتظر این بود که عین این رفتار از طرف مقابل سربزند؛ بلکه در هر شرایطی، وظیفه شما عمل به ارزش های به دست آمده است. هر قدر رفتار و کردار منطبق با اصول ارزشی باشد، سیر پیشرفت و ترقی در مراتب انسانی، آسان تر و سریع تر خواهدشد.

پی نوشت:
۱-مجلسی، بحارالانوار، ج۷۱، ص.۲۳۴
۲-آمدی، شرح غررالحکم، ج۲، ص.۶۶۷
۳ - نهج البلاغه، نامه .۳۱
۴- عاملی. وسایل الشیعه، ج۱۱، ص.۴۱۳
منبع: نشریه دانشجویی پرسمان

منبع : روزنامه کیهان

مطالب مرتبط

طلیعه تحول در دانشگاه

طلیعه تحول در دانشگاه
البته اینها تصاویری آرمانی است. چون به نظر می رسد در دانشگاه ها، بسیاری از استادان و دانشجویان آنها انگیزه چندانی برای تحقیق، پژوهش و مطالعات مستمر ندارند. در برخی از دانشگاه ها سال ها است كه استادان، درس های ثابتی را تكرار می كنند و هیچ كوششی برای به روز كردن مطالب درسی به خرج نمی دهند. در برخی كلاس ها نه استاد و نه دانشجو علاقه ای به مطالعه كتاب های جنبی و پژوهش نشان نمی دهند و به یك جزوه بسنده می كنند كه گاهی از ۲۰ صفحه هم فراتر نمی رود. طبیعی است كه این مشكلات در دانشگاه های غیر دولتی چند برابر می شود. به همین دلیل برخی به این نتیجه رسیده اند كه تعداد زیادی از استادان دانشگاه های ما از ویژگی های لازم شخصیتی و حرفه ای برای این شغل بی بهره اند. تنها از سال گذشته بارقه تغییراتی پیدا شد و آن زمانی بود كه آموزش عالی، حقوق رده های استادی شامل استاد، استادیار، دانشیار و مربی را كم و بیش به دو برابر افزایش داد. در ضمن قرار بر این شد كه فقط با كسب امتیازات لازم، پایه شغلی سالانه آنها افزایش یابد. همچنین در صورتی كه امتیازات آنها از حدی فراتر رود پایه تشویقی به ایشان تعلق می گیرد. گفته می شود همین تمهیدات از هم اكنون نتایج مثبتی به جا گذاشته است. تا سال گذشته فردی كه عضویت در هیأت علمی دانشگاهی نظیر دانشگاه تربیت معلم را تقاضا می كرد در بدو ورود با حقوق ۳۰۰ هزار تومان! استخدام می شد.
دكتر «علی رضا كیامنش» رئیس دانشكده روانشناسی دانشگاه تربیت معلم می گوید: «با این حقوق ما قبلاً به افراد التماس می كردیم كه برای تدریس به ما مراجعه كنند. افراد به ندرت برای كار می آمدند و در مدت كوتاهی هم این شغل را رها می كردند و می رفتند، ولی الآن وضع فرق كرده و تعداد مراجعان برای كار افزایش یافته است. از طرفی استادان بیشتر از سابق در دانشگاه می مانند. آنها مطالعه و با دانشجویان صحبت می كنند چون با بالا رفتن حقوق، لازم نیست كه در دانشگاه های مختلف تدریس كنند. در نتیجه فشار كاریشان كمتر شده و آرامش روانی و انگیزه ایشان افزایش یافته است. گرفتن فرصت مطالعاتی هم یكی از رده های بالا بردن كیفیت دانشگاه است. تاكنون دانشگاه تربیت معلم در بهترین شرایط هر سال یك درصد استادان را برای استفاده از فرصت مطالعاتی به خارج می فرستاد و در نتیجه از ۴۰۰ نفر هیأت علمی ما، فقط چهار نفر سهمیه می شدند. سال گذشته به دلیل كمبود بودجه از آن چهار نفر هم فقط دو نفر را به خارج فرستادیم، ولی با افزایش حقوق، امیدها بیشتر شده است. استادان می توانند با حقوق جدید و با دریافت كمك مختصری از دانشگاه به خرج خودشان فرصت مطالعاتی بگیرند و در این مدت در كشور خارجی زندگی دانشجویی مختصری برای خودشان تدارك ببینند». در صورتی كه روند بهبود وضع معیشت استادان ادامه یابد و آیین نامه های تشویقی و تنبیهی بجا افزایش یابد و خود استادان هم بكوشند انگیزه خودشان را برای تدریس بالا ببرند، می توان انتظار داشت كه استادان از استانداردهای حرفه ای بهتری برخوردار شوند و به تبع آن، كیفیت علمی دانشگاه ها بهبود یابد. دكتر «علی اكبر شعاری نژاد» كه درباره خصوصیات لازم برای استادان و به طور كلی معلمان، تحقیقاتی انجام داده می گوید: «دنیای امروز به مغزهای پر، دست های توانمند و دل های نرم نیاز دارد و دانشگاه باید مركز تربیت چنین شهروندانی باشد. با چنین رویكردی از دانشگاه انتظار داریم كه مركز و منبع معتبر یادگیری، پناهگاه علم و عالم و پالایشگاه فكر و علم باشد. همچنین برای داوری درباره صحت و سقم افكار و یافته های علمی، دادگاه فكر و علم باشد. لازم است دانشگاه پناهگاه و مركز مطمئن آزاداندیشی، متفاوت اندیشی و بازاندیشی باشد وگرنه مفلس خواهد شد. انتظار داریم دانشگاه مراقب كم و كیف علوم در مدارس و كارگاه آموزشی سالم برای معلمان مقاطع تحصیلی مقدماتی و همچنین جهانی اندیش و جامع نگر باشد و این نوع دیدگاه را در جامعه رشد و گسترش دهد. با توجه به نقش هایی كه برای دانشگاه قائل ایم انتظار داریم استادان دانشگاه هم از ویژگی هایی از این دست برخوردار باشند: داشتن سلامت شخصیت، فرزند زمان بودن نه برده زمان شدن، برخورداری از مهارت برقراری ارتباطات كلامی (كتبی و شفاهی) مؤثر، داشتن مهارت های متفاوت اندیشی، بازاندیشی و فراتراندیشی، برخورداری از مهارت های آموزشی فعال و مؤثر از قبیل برانگیخته نگهداشتن خویشتن، برانگیختن دانشجویان به یادگیری خودگردان و مداوم، برانگیختن اندیشه های انتقادی در دانشجویان و راهنمایی و تربیت آنها، برانگیختن خلاقیت های همه جانبه در دانشجویان، امیدواری و امیدوار كردن و امیدوار نگهداشتن دانشجویان نسبت به زندگی، حساسیت نسبت به مسائل واقعی انسان امروز از قبیل زندگی، جامعه و جهان، فعالیت برای كمك به مردم در شناخت درست و حل این مسائل در حوزه تخصصی خود، خلاقیت در حوزه تحصیلی و تخصصی و آموزشی، روشنفكری و روشنگری با هم، شناگری نه شناوری، پذیرش این حقیقت كه در جهان امروز علم به آن دسته از تجربه ها اطلاق می شود كه بر پژوهش مبتنی باشد و باور كند كه علم و تكنولوژی دو روی یك سكه اند، وی باید همواره خود را شهروندی تلقی كند كه می كوشد جامعه اش را به سوی پیدا كردن و پیمودن راههای درست زندگی سالم سوق دهد و از جمله خود را موظف می داند به معلمان مقاطع تحصیلی مقدماتی در افزایش معلومات و كشف راهها و روش ها و راهبردهای درست آموزشی كمك كند البته به شرط اینكه خود او از این ویژگی ها برخوردار باشد چنین استادان و معلمانی را باید تربیت كرد. هیچ تحصیلكرده ای دارای مدارك تحصیلی بالا به صرف برخورداری از مدرك نباید مجاز به تدریس در دانشگاه ها باشد مگر اینكه حداقل دو سال دوره خاص تربیت معلم را طی كرده باشد. در حالی كه در حال حاضر شرط اول برای استخدام استادان، مدرك است. گاهی هیچ سخت گیری ای در استخدام استادان نمی شود. آنها ممكن است مدرك داشته باشند، ولی ندانند با مخاطبانشان چگونه برخورد كنند. در برخی موارد حتی به مدرك هم توجهی نمی شود و موارد دیگری مورد توجه قرار می گیرد».شاید بهبود وضع استادان و رویكرد تعداد بیشتری از افراد تحصیلكرده برای تصدی شغل استادی، بتواند تا حدی این وضع را تغییر دهد. در ضمن توجیهی برای برخی شیوه های گزینش استاد باقی نخواهد ماند.دكتر كیامنش كه خود تحقیقاتی كرده و آزمون های بین المللی معتبری را در مقطع دبستان در كشور انجام داده است علاوه بر ویژگی های انسانی، برای استاد سه نقش عمده «تدریس، پژوهش و ارائه خدمات تخصصی» را هم در نظر می گیرد.به عبارتی استاد باید جدا از مطالبی كه با سطح علمی مناسب در كلاس ارائه می كند، علاقه مند به جست وجو و به مسائل حوزه تخصصی اش حساس باشد و به سؤالاتی پاسخ دهد كه جامعه به آنها نیاز دارد. وی می گوید: «در شرایط ایده آل ما انتظار داریم استاد از این ویژگی ها برخوردار باشد، ولی اگر موقعیت چنان بود كه با ایده آل فاصله داشتیم باید چه كار كنیم؟ وقتی دستمان باز است كه بتوانیم از بین افراد مختلف، فرد مناسب را انتخاب كنیم، ولی وقتی فقط یك نفر مراجع داریم مجبوریم ملاك ها را كنار بگذاریم و همان یك نفر را جذب كنیم. در حال حاضر در بعضی از رشته ها نیروی متخصص نداریم و در اصل در این رشته ها فارغ التحصیل دكترا وجود ندارد. برای مثال نسل افراد دارای دكترا در رشته های تكنولوژی آموزشی، تحقیقات آموزشی، ارزشیابی آموزشی و سنجش و اندازه گیری در حال از بین رفتن است. ما در این رشته ها فارغ التحصیل دكترا نداریم در حالی كه استخدام فوق لیسانس هم ممنوع است. بنابراین ناچاریم یا دانشجویان را بورسیه كنیم كه به دلیل وجود مشكلات مالی، آموزش عالی در مورد برخی از رشته ها تمایلی به این كار ندارد. در این شرایط باید منتظر شویم یك ایرانی فارغ التحصیل در یكی از این رشته های تخصصی تقاضای كار بدهد كه احتمالش خیلی كم است. نتیجه این كه اگر در هر یك از این رشته ها فردی برای استخدام مراجعه كند او را می قاپیم و مجبوریم توجهی به ملاك ها نداشته باشیم، اما در بعضی از رشته ها به دلیل تعداد داوطلبان می توانیم دست به انتخاب بزنیم. در هنگام انتخاب استادان، به سن آنها هم توجه داریم، هرچه سن فرد متقاضی كمتر باشد مدت زمان خدمت و باروری اش بیشتر است، اما در مورد فردی كه سنش بیشتر است چاپ كتاب و مقاله، كار پژوهشی، سابقه تدریس در دانشگاه ها و ارائه مقاله در همایش های داخلی و خارجی امتیازش را بالا می برد. فردی كه در این مرحله پذیرفته می شود برای سنجش قدرت بیان، استدلال و ... مورد مصاحبه قرار می گیرد. در صورت موفقیت در این مرحله پرونده اش از شورای گروه به شورای دانشكده می رود و فرد باید مورد پذیرش هیأت ممیزه دانشگاه نیز قرار گیرد. در این صورت وی به شكل پیمانی استخدام می شود. در این دوران وی باید توانایی اش را در تدریس نشان دهد و كار پژوهشی داشته باشد. اگر وی این دوره را با موفقیت بگذراند به نیروی رسمی آزمایشی تبدیل می شود، در این دوره اگر امتیاز لازم را به دست آورد رسمی می شود وگرنه عذرش را می خواهند. طبیعی است كه اگر نیروی داوطلبی به ما مراجعه نكند و ما قدرت انتخاب نداشته باشیم ناچاریم یك استاد را به صورت پیمانی نگهداریم و به همین دلیل است كه برای مثال هنوز نیروهای ده ساله پیمانی داریم». اولین استادان دانشگاه های ایران چهره های به یاد ماندنی تاریخ علوم، ادبیات و هنر ایران بوده اند، اما به مرور تعداد استادان فرهیخته دانشگاهی كم و كمتر شده است. به قول یك استاد دانشگاه تا موقعی كه برای ما علم در مرتبه چندم اهمیت است نمی توانیم انتظار داشته باشیم افراد دانشمند زیادی داشته باشیم.نتیجه این كه بسیاری از كسانی كه باید در كسوت استادی در دانشگاه های ما حاضر شوند، روانه سرزمین های دیگر می شوند تا كلاس های دانشگاهی غیر ایرانی را بهره مند كنند و یا شغل آزاد را برمی گزینند.
حمیده احمدیان راد

وبگردی
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟ - داستان دلواپسانی که منافع جناحی را بر مصالح مردم و نظام ترجیح می دهند را ببینید.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.