چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اینها را هم شناسایی‌ کنید!


اینها را هم شناسایی‌ کنید!
اظهارات اخیر وزیر اطلاعات گویای اشراف سیستم امنیتی کشور بر حوادثی است که تلخی آنها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این اشراف از یک سو می‌تواند موجب احساس آرامش در شهروندان شود و از سوی دیگر، توقعاتی ایجاد می‌نماید که بی‌توجهی به آنها، قطعا شائبه‌برانگیز خواهد بود. مثلا مردم حق دارند که پس از ده سال ‌از حادثه کوی دانشگاه تهران، از نتیجه بررسی‌های اطلاعاتی برای شناسایی و مجازات عوامل آن حادثه تلخ مطلع شوند تا یقین کنند در آینده، آمران و عاملان حمله اخـیـر بـه کـوی دانـشـگاه تهران و برخی محیط‌های دانشگاهی در سایر استان‌ها نیز شناسایی و مجازات خواهند شد. البته هماهنگی فعلی همه دستگاه‌های حـکومتی به گونه‌ای است که هیچ‌کس انتظار ندارد شناسایی عاملان حملات تنش‌آفرین اخیر، ده سال به طول بینجامد.
این توقع از آنجا ناشی می‌شود که در فاصله کوتاهی از برگزاری انتخابات اخیر و برگزاری برخی تجمعات، عده‌زیادی از سیاسیون مخالف یا منتقد دولت، به عنوان عوامل ناآرامی‌های اخیر شناسایی و بلافاصله ادعاهایی در مورد آنها در بعضی روزنامه‌های خاص، منعکس گردید. به عبارت دیگر سیستم اطلاعاتی ایران آن قدر قوی است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان افراد موردنظر خود را شناسایی و دستگیر کند. در این صورت، درخواست شناسایی سریع، دستگیری و معرفی کسانی هم که با اقدامات خودسرانه یا جنایتکارانه همچون حمله به کوی دانشگاه، افکار عمومی را جریحه‌دار کرده‌اند چندان مشکل نیست.
از سـوی دیـگر، هم زمان با انتشار سخنان وزیر اطلاعات، نامه‌ای از رئیس دولت نهم خطاب به آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه صادر شد که در آن، شناسایی و مجازات عاملان قتل تاثرانگیز خانم ندا آقاسلطان درخواست گردیده بود. با توجه به اشراف سیستم اطلاعاتی - که زیرنظر دولت و رئیس‌جمهور مـی‌بـاشـد- بـر حـوادث اخیر، شاید این انتظار نیز غـیـرمـنـطـقی نباشد که وزارت اطلاعات با گذشت ده روز از آن حادثه غم‌انگیز، سرنخ‌هایی از این جنایت را کـشـف و در اخـتـیـار قـوه قضائیه بگذارد تا اجرای درخواست احمدی‌نژاد از قوه قضائیه، در اسرع وقت امکان پذیر باشد.
توقع دیگری که از سیستم چابک اطلاعاتی ایران می‌رود مرتبط با اظهارات فرمانده نیروی مقاومت بسیج است. این فرمانده نظامی، دیروز اعلام کرده است که برخی اراذل و اوباش در حوادث اخیر از لباس پلیس و بسیج استفاده کرده‌اند. اگر این سخن، دقیق باشد قطعا شناسایی سناریونویسان این اقدام از تلاش برای اثبات ارتباط رسمی یا تلویحی برخی سیاسیون مخالف دولت با اغتشاشات اخیر، مهم‌تر و ضروری تر است.
نامه اخیر احمدی‌نژاد نشان می‌دهد بازتاب بین‌المللی برخی حوادث و بهره‌برداری جهت‌دار رسانه‌های خارجی از تصاویر مربوطه، برای مسئولان ایرانی اهمیت بسیاری دارد. در چنین شرایطی، مسئولان اطلاعاتی و امنیتی بهتر است اولویت نخست خود را به شناسایی، اثبات جرم و معرفی کسانی بدهند که برای ایجاد بدبینی داخلی و بهانه‌جویی‌های خارجی علیه ایران، در لباس بسیجی یا پلیس، به ضرب و شتم مردم پرداخته‌اند. ضمن آنکه بایستی مکانیزم ورود این نیروها به میان مردم و علت عدم ممانعت فوری از اقدامات آنها توسط نیروهای پرشمار انتظامی که در هفته‌های اخیر در کلیه مراکز تجمع حضور داشته‌اند نیز برای افکار عمومی تشریح شود.
وظیفه حساس دیگری که از سیستم قوی اطلاعاتی ایران انتظار می‌رود شناسایی عوامل نفوذی است که به اخبار پرونده‌های حساس امنیتی روزهای اخیر دسترسی دارند و با احساس مصونیت آهنین، این اخبار را بدون هیچ‌گونه واهمه‌ای در روزنامه‌های خود چاپ می‌کنند. دیروز یکی از روزنامه‌ها، که ظاهرا مدت‌ها به دنبال فرصت برای انتقام‌گیری سیاسی از یک چهره شاخص اصلاح‌طلب بوده است، ادعاهایی در خصوص اعترافات این شخصیت شناخته شده مطرح کرد و برای تکمیل عقده‌گشایی خود، نشانه‌هایی ارائه نمود که کوچک‌ترین تردیدی در خصوص شناسایی این زندانی - که فاقد هر نوع وسیله دفاع از خویش است- باقی نماند.
البته با اینگونه افشاگری‌های ناشیانه ، بعضی افراد می‌توانند ادعا کنند آنچه که به عنوان اعترافات این زندانی مطرح شده، نکاتی است که طبق سناریوی مورد علاقه بعضی افراد، بایستی به هر نحو در میان اعترافات او وجود داشته باشد و به همین جهت از هم اکنون عده‌ای می‌توانند آنها را غیرقابل اتکا بدانند. اما نکته مهم‌تر، راه‌های دسترسی برخی افراد و روزنامه‌ها به پرونده‌های قضایی- امنیتی است. اگر عوامل یک روزنامه نه چندان موثر، بتوانند اطلاعات یک پرونده مهم امنیتی را استخراج و منتشر نمایند، چه کسی می‌تواند تضمین دهد که عوامل سازمان‌های جاسوسی - که دشمنی آنها با ایران محرز است- به نحوی موفق به نفوذ در برخی پرونده‌های حـسـاس نـشوند؟ دستگاه امنیتی ایران که به دنبال اعتمادسازی در مردم و آسوده کردن خیال ملت نسبت به اشـراف خود بر همه حوادث کشور می‌باشد باید در اسرع وقت عوامل نفوذی بعضی روزنامه‌ها در پرونده‌های حساس را شناسایی و ضمن مجازات به خاطر دسترسی به اطلاعات محرمانه و انتشار آنها و نیز انتشار اتهامات اثبات نشده یک متهم، آنها را به مردم معرفی نماید.
اگر این اقدام صورت گیرد سایر اطلاعاتی که توسط مسئولان امنیتی کشور در اختیار مردم قرار می‌گیرد »باورکردنی‌تر« خواهد بود و اعتمادهای بیشتری را جلاینها را هم شناسایی کنید!ب می‌کند.
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید