پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آقای سیروس مقدم کمی به خودت فرصت بده !


آقای سیروس مقدم کمی به خودت فرصت بده !
سیروس مقدم کارگردان آشنا و پر کار تلوزیون بار دیگر شب ها مخاطبان تلوزیون را با قصه و هیجاناتش سرگرم می کند . سیروس مقدم کارگردان پر کاریست که پشت سر هم بدون هیچ تاملی به ساختن سریال می پردازد . سریال های ضعیفی همچون نرگس ٬ پرواز در حباب ٬ پلیس جوان ٬ پیامک از دیار باقی و...از ساخته های مقدم به شمار می رود . که بعضی از ساخته هایش توجه مخاطبان تلوزیون را جلب کرد . اما این جلب توجه گذراست . یعنی ؛ کسی دوست ندارد تکرار سریالش هایش را ببیند . یعنی ؛ سریالهایش ماندگار نیستند و نگاه مخاطبان بیشتر برای خوابیدن حس کنجکاوری به سریال های سیروس مقدم جلب می شود . اینکه چه شد و آخرش چه می شود ؟!
زمانی هم که متوجه آن بشوند و کنجکاوی به پایان برسد ٬ دیگر کسی سراغی از آن نمی گیرد . چنین مسئله ای بارها بارها در مورد سریال های سیروس مقدم تکرار شد . او هم دست از پا درازتر از قبل و با گوش هایی که انگار نمی شنود به تکرار رویه همیشگی اش می پردازد . مدیران صدا و سیما هم ظاهرا از کار کردن با سیروس مقدم راضی هستند که به راحتی پرونده ساخت هر سریالی را به دستان او می سپارند .
باید هم راضی باشند . کارگردانی که در طی یک زمان کوتاه مدت فیلمبرداری اش به پایان می رسد و کیفیت را فدای سرعت می کند و و سریعا بساط سریالش را جمع و جور می کند و خرج کمتری برای مدیران صدا و سیما ایجاد می کند ؛ خب چرا مدیران نباید راضی باشند ؟! دیگر چه اهمیتی دارد که کیفیت سریال چگونه است ؟!! انگار هر کارگردانی که سرعت عملش بیشتر باشد ٬ به خیال خودش و صدا و سیمایی ها هنر می کند ! وقتی کارگردان پر فروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران افتخار می کند که فیلم جنگی اش را در ۳۵ روز به اتمام رسانده و رکودی ثبت کرده است دیگر چه انتظاری از تلوزیونی ها می توان داشت ؟!
سریال رستگاران که هر شب ساعت ۲۳ از شبکه سوم پخش می شود ٬ حاصل این سرعت عمل در ساخت یک سریال شبانه است . کارگردانی که با آشفتگی برای عید نوروز و بعد برای ماه رمضان سریال می سازد و دوباره با آشفتگی فراوان تر سریالی برای تابستان آن هم ۵۰ قسمت (( چه بسا بیشتر )) قبول می کند . تازه اینها به کنار ؛ بعضی وقتها کارگردان محترم چند تله فیلم هم می سازد . دیگر چه فرصتی پیدا می کند که تاملی در کارهایش داشته باشد ؟! آیا کارگردان محترم از بیکاری هراس دارد ؟! این مدام کار کردن حاصلش چیست ؟! حاصل آن جز آشفتگی و بی کیفیتی سریال چیز دیگری به ارمغان آورده است ؟!
در این اوضاع آشفتگی فراموش کردند که هیجانات یک فیلم چگونه باید طی شود ؟! اینکه در پشت و روی هر هیجانی شخصیت های تازه ای در طی یکی دو قسمت بیایند و بروند ٬ نشان از ضعف و دست خالی بودن فیلمنامه نویس دارد . اینکه فیلمنامه نویس نمی داند تا کجا باید قصه اش را کش بدهد ؟! یک روز احمد رضا مرده فرض می شود و روز دیگر در بیمارستان و روز دیگر سالم و سرحال مرخص می شود . ناپختگی شخصیت ها و کامل نبودنشان ضربه بزرگی به سریال زده و این هنر نسیت که شخصیت هایت ناشناس باقی بمانند و در آخر قصه مخاطبان متوجه شخصیت واقعی بشوند !
متاسفانه کارگردانی که عادت دارد پر کاری کند و بدون تامل فیلمنامه ای را تحویل می گیرد و آن را قبول می کند و سریعا تولید و ساخت آن را پی می گیرد و کمی صبر نمی کند که شخصیت پردازی صحیحی انجام بدهد . کمی در بین حرفها ٬ دیالوگ ایجاد کند . اینکه هر کسی از راه می رسد قصه خودش را تعریف کند تا زمان و قصه بگذرد و کش دار شود ؛ برای مخاطب خسته کننده است !
از این شاخه به آن شاخه پریدن آدمها و قصه برای سریال شبانه ساختن آن هم به هر قیمتی درست نیست . تا کی باید شعور مخاطبان توهین بکنیم و سطح سلیقه شان را پایین بیاوریم آن هم با چنین سریال هایی ؟! ناگفته نماند صدا و سیما سریالهای با کیفیتی هم ساختند که که جای تمجید و تحسین دارد و آن آثارهای قابل تحسین نشانه ی صبر و تامل کارگردانان آن دارد که به هر قیمتی حاضر به ساختن هر فیلمی نیستند . برای ساختن سریالهایش وقت می گذارند و فکر می کنند . مثل مرگ تدریجی یک رویا که از ساختاری حرفه ای و با نظم و به دور از آشفتگی برخوردار بود . دکتر قریب و بی گناهان هم اخرین سریال های با کیفیت به شمار می روند که برای مخاطب خود احترام و ارزش قائل بودند !
اما کارگردانانی همچون سیروس مقدم ٬ جواد افشار و ...که مدام در پی ساختن هستند و سالی چند سریال و فیلم تلوزیونی می سازند جز هدر دادن پول بیت المال و دولت کاری صورت ندادند . البته منکر استعداد آنان نمی شویم اما چه خوب است از این استعداد استفاده کنند و کمی صبر و تامل به خود اضافه کنند . تا ساخته هایشان از این آشفتگی رهایی یابد .
حالا که به فکر خودشان و اعتبارشان نیستند ٬ صدا و سیما و مدیرانش باید جلوی آن را بگیرند تا چنین سریال هایی به خوراک محاطبان ندهند . البته بعید نیست کارگردان محترم رستگاران بعد از اتمام این سریال سریعا تولید و ساخت یک سریال دیگری شاید برای عید نوروز را پی بگیرد . خدا رحم کرد که ماه رمضان نزدیک است و زمانی برای ساختن سریال توسط این کارگردان محترم نیست وگرنه...!!
احسان ولی زاده
منبع = سینما و تلوزیون با طعم حاشیه


همچنین مشاهده کنید