پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رایزنی‌های راهبردی روسیه و پاکستان


رایزنی‌های راهبردی روسیه و پاکستان
اخیراً دیپلمات‌های روسیه و پاکستان در یک نشست مشترک در مسکو در باره پاره ای از موضوعات امنیتی منطقه ای و بین المللی بحث و گفتگو کردند که موضوع عدم تکثیر سلاح های هسته ای از آن جمله است. به گزارش فارس؛ دفتر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: "گروه مشاوران روسیه – پاکستان درباره ثبات استراتژیکی "، نشست منظم خود را در ۲۹ ژوئن در مسکو برگزار کردند. ریاست هیات روسی را "اس،ای،ریباکف " معاون وزارت خارجه به عهده داشت و هیات پاکستانی به ریاست "محمد هارون شوکت " دبیر دوم وزارت خارجه رهبری می شد. دفتر وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه نشست بعدی، در پاکستان برگزار خواهد شد، تأکید کرد: "پیرامون موضوعات امنیت منطقه ای و بین المللی و از جمله عدم تکثیر موشک های دارای کلاهک هسته ای و سلاح هایی که دارای فناوری هسته ای هستند، بحث های جدی بین دوطرف صورت گرفت. در حالی‌که مسکو ارتباط نزدیکی را بین توسعه پاکستان و افغانستان می‌بیند، پیشنهاد یک مکانیزم سه جانبه را برای پایان بخشیدن به تروریسم در منطقه ارائه داده است. دیمیتری مدویدیف، رئیس جمهور روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر "ایکاترینبورگ " این کشور برگزار شد، اعلام کرد، بدون از بین بردن شبکه‌های تروریستی در پاکستان، مشکل افغانستان حل نخواهد شد. مدویدیف در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه و سه جانبه‌ای با رؤسای جمهور افغانستان و پاکستان داشت و همکاری کامل روسیه را برای مبارزه با طالبان به آنان پیشنهاد داد. اکنون سوالات زیادی بین ناظران و تحلیلگران مسائل پاکستان و افغانستان و روابط روسیه با این دو کشور همجوار مطرح می شود که روزنامه Dawn پاکستان به قلم معین انصاری به برخی از آنها پرداخته است:
▪ چرا هندی‌ها یک هواپیمای باری نظامی روسی را محاصره کردند؟
▪ چه وقایعی در پیش است؟
▪ چرا یک هواپیمای روسی به طور ناخواسته و یا عمدی از قلمرو هوایی پاکستان وارد قلمرو هند شد؟
▪ چرا آمریکا، پاکستان را با چرخبال‌های MI-۱۷ روسی پشتیبانی می کند؟
▪ چرا این چرخبال ها توسط هواپیماهای روسی به پاکستان انتقال یافت؟
▪ چرا هواپیمای باری روسیه توسط دهلی نو متوقف و اجباراً در فرودگاه "بهارات " به زمین نشست؟
▪ آیا روسیه به طور محرمانه به پاکستان کمک می‌کند؟
▪ آیا مسکو با اسلام آباد قراردادی را امضا نموده است که به موجب آن چرخبال های بیشتری به پاکستان بدهد که در میان چرخبال های آمریکایی پنهان مانده اند؟
روابط پاکستان و روسیه با پرسش های فوق سه گام رو به پیشرفت است. پاکستان درخواست عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای را داده و ممکن است که مسکو با پیوستن اسلام آباد به شانگهای موافقت کند. در جریان نشست سران شانگهای در ماه ژوئن گذشته در "ایکاترین بورگ " روسیه، ولادیمیر پوتین در یک اقدام بی سابقه، همبستگی و همدردی روسیه با پاکستان را اعلام کرد. از نظر پاکستان، یکی از وقایع مهم سال شرکت در سازمان همکاری شانگهای نبود، بلکه آنچه که مهم بود، مسائلی بود که در حاشیه این نشست گذشت.
شایان ذکر است که در آن اجلاس اطمینان‌های مثبتی به روسیه داده شد. در این اجلاس بود که روئسای جمهور هند و پاکستان در اولین ملاقات آشتی، در طول چند سال گذشته ، یکدیگر را به گرمی در آغوش کشیدند. در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۰۹ ژنرال اشفق پرویز کیانی در ملاقات با ژنرال ولادیمیر بالدیرف فرمانده نیروی زمینی ارتش روسیه ، ارتقای روابط ارتش های دو کشور را مورد بحث قرار داد. در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۰۹، ریانووستی به نقل از دیمیتری مدودوف گزارش داد که روسیه آماده ارائه کمک به پاکستان برای مبارزه با تروریسم است. آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان به یک روزنامه تجاری روسی گفت: کشورش می خواهد به سازمان همکاری شانگهای بپیوندد. پاکستان و روسیه متعهد شدند تا فصل جدیدی از همکاری را در روابط بین خود بگشایند تا سطح روابط اقتصادی خود را افزایش دهند. باید اذعان کرد که جهان در آستانه تحولات مهمی قرار گرفته است.
بسیار جالب توجه است وقتی اخباری را می بینیم حاکی از اینکه بازیگران اصلی با یکدیگر ملاقات می کنند تا بر سر استراتژی های نظامی مشترک و روابط بین ارتش هایشان با هم بحث و مذاکره کنند. ممکن است از نظر دانشمندان علوم سیاسی، این گونه ملاقات ها مقطعی و زود گذر جلوه کند، اما واقعیت این است که این وقایع پیش درآمد روندی است که برای گرد هم آوردن افغانستان، پاکستان و روسیه، ایجاد شده است و مسکو میهماندار ملاقات های سه جانبه ای خواهد بود که در طول سه دهه گذشته همواره دستخوش قهر و آشتی بوده است.
منبع: سایت - ایراس
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید