پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

LED؛ اهرم بازار LCD


LED؛ اهرم بازار LCD
در سال‌های اخیر لامپ‌های LED یکی از انفجارهای دنیای تکنولوژی بوده. LED مخفف واژه Light Emitting Diod است و به لامپ‌های کم‌نوری اطلاق می‌شود که به آسانی در مدارهای الکترونیکی قرار می‌گیرند. برخلاف لامپ‌های معمولی چیزی درون این لامپ‌ها نمی‌سوزد و در نتیجه گرم نمی‌شوند. آن‌ها فقط با حرکت الکترون‌ها در یک ماده نیمه‌هادی نور را منتشر می‌کنند و با توجه به مصرف پایین و شدت نور عالی در انواع رنگ‌های مختلف در روشنایی و چراغ‌های خودروها، تلویزیون‌ها، ال‌سی‌دی‌ها و... کاربرد وسیعی دارند.
امروزه لامپ‌های LED قدم به مرحله شکوفایی در بازار نهاده و به یک صنعت تبلیغاتی و محلی چند میلیارد دلاری تبدیل شده‌اند. این لامپ‌ها خانه‌ها، جاده‌ها، ادارات و محل کار را با ویژگی سازگاری با محیط زیست روشن می‌کنند.
در آخرین گزارش‌های ارایه شده پیش‌بینی شده است رشد بازار LEDها در سال ۲۰۱۲ به ۵ میلیارد دلار برسد که در این صورت نرخ رشد مرکب سالانه آن از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، ۲۸ درصد خواهد بود.
● کاهش قیمت LEDها؟
قیمت LEDها با توجه به نوع، شدت نوردهی، توان خروجی و... متفاوت است بنابراین می‌توانند قیمت بالاتری از لامپ‌های نورافشان دیگر داشته باشند. اما از طرفی نیز افزایش تقاضا و رواج آن میان مصرف‌کنندگان، کاهش قیمت شدیدی را به دنبال خواهد داشت که در نهایت استفاده از آن را مقرون به‌صرفه‌تر می‌کند. البته باید در نظر داشت که بازار LEDها نیز از تاثیرات اوضاع نابسامان اقتصادی مستثنی نخواهند بود. عواملی مانند فشارهای ناشی از رکود، سردرگمی و آشفتگی تولیدکنندگان، هزینه‌های تولید LEDها را بیش از پیش کاهش داده است.
● رابطه دوستانه LED و صفحه‌نمایش‌ها
LEDها همواره به دلیل سازگاری آسان و سریع با صفحه نمایش نوت‌بوک‌ها و پنل تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، موضوع داغ بازار ال‌سی‌دی‌های TFT بوده‌اند. بنا بر گزارش‌های جدید DisplaySearch پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی شمار بسیار بالایی از LEDها در سایزهای مختلف از ۱ تا ۷۰ اینچ در ال‌سی‌دی‌های TFT استفاده شوند.
در سال ۲۰۰۸ تعداد ۸/۷۰ میلیارد عدد لامپ LED در ابزارها و وسایل مختلف استفاده شد. لامپ‌های LED را می‌توان از نظر کاربرد در صفحه‌های نمایش در ۲ دسته مختلف جای داد. دسته اول، صفحه‌‌های ‌نمایش‌ outdoor (قابل استفاده در فضاهای باز) هستند که ۱۱ میلیارد یا ۱۵ درصد از LEDهای مورد استفاده در سال ۲۰۰۸ را به خود اختصاص می‌دادند. ۸ میلیارد یا ۱۱ درصد دیگر نیز به دسته دوم که ال‌‌سی‌دی‌های Backlight (ال‌سی‌دی‌هایی با نور پیش‌زمینه LED) هستند اختصاص داده شد. در مجموع، چراغ‌های LED در ۴ زمینه اصلی استفاده می‌شوند. از این میان می‌توان به نوت‌بوک‌های سایز کوچک و متوسط، مانیتورها، ابزار صنعتی و تلویزیون‌های مدرن اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۲ به دلیل رشد و شکوفایی در بازار صفحه‌‌های نمایش‌ outdoor و backlight تعداد ۲۴ میلیارد لامپ LED در صفحه‌های ‌نمایش‌ Outdoor و ۳۴ میلیارد از آن‌ها در ال‌سی‌دی‌های backlight مورد استفاده خواهند شد که این تعداد، LEDها را در بخش بزرگترین‌‌های بازار جای می‌دهد.
● LEDهای صرفه‌جو
به دلیل قیمت معقول، مدیریت گرمایی و قدرت بالا در بهینه‌سازی تشعشعات در LEDهای کم‌مصرف، این نوع LED در بخش وسیعی از ال‌سی‌دی‌های backlight به کار می‌رود. به دلیل فاکتور مهم مدیریت گرمایی، LEDهای پرمصرف که جریانی بالاتر از ۳۵۰ میلی‌آمپر (بیش از ۱ وات) دارند برای این نوع ال‌سی‌دی‌ها مناسب نیستند و بیشتر در وسایل و ابزار نورافشانی عمومی که نیاز به تولید نور قوی دارند کاربرد دارند.
در سال ۲۰۱۲ شمار LEDهای backlight (لامپ‌هایی که به عنوان نور پیش‌زمینه استفاده می‌شوند) برای ال‌سی‌دی‌های سایز بزرگ به ۳۶۸ میلیارد عدد افزایش خواهد یافت که این رقم به طور شگفت‌انگیزی ۲۵ برابر سال ۲۰۰۸ است.
● ضریب نفوذ بالای LEDها در حوزه‌های مختلف
در سال ۲۰۰۹ ضریب نفوذ LEDهای backlight در نوت‌بوک‌ها به ۵۲ درصد رسیده است که بنا بر پیش‌بینی DisplaySearch تا سال ۲۰۱۰ ضریب نفوذ آن‌ها به ۸۱ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین ضریب نفوذ آن‌ها در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از ۶/۳ میلیون واحد (۳ درصد) در سال ۲۰۰۹ به ۱۵ میلیون واحد (۱۰ درصد) در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید. از برندهایی که در افزایش استفاده از LEDهای backlight در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ نقش داشتند می‌توان به سامسونگ، فیلیپس، شارپ، سونی، توشیبا، ال‌جی و Vizio اشاره کرد. یک عامل اساسی دیگر در کاهش قیمت LEDها، تغییر ساختار آن‌ها از نور مستقیم به نور جانبی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲ شمار LEDهای backlight مورد استفاده در مانیتورهای خانگی به ۳۱ میلیون واحد برسد.
از طرفی شکوفایی LEDها تا حد زیادی در گرو پنل‌های آن‌هاست. در حال حاضر تقریبا تمامی سازندگان پنل با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جدید وارد بازار همکاری با LEDها شده‌اند. تحلیل‌های DisplaySearch نشان می‌دهد که در ۳ سال آینده شرکت‌هایی مانند Nichia و Toyota Gosei می‌توانند به دلیل حق انحصاری قوی و ارتباط موثر با مشتری با LEDهای سفید و آبی برای ال‌سی‌دی‌های backlight بازار را در دست گیرند. از طرفی شرکت‌هایی مانند سامسونگ،Stanley ،Citizen ،Showa Denko ، Seoul Semiconductor و OSRAM برای دسترسی به رشد در بازار LED توجه خود را روی لامپ‌های LED برای تلویزیون‌های ال‌سی‌دی متمرکز کرده‌اند. در‌ نهایت سازندگان تایوانی نیز مانند شرکت‌های Lit-On و Everlight از طریق ساخت LEDهای ارزان‌قیمت وارد بازار شده‌اند.
از طرف دیگر استفاده از صفحه‌نمایش‌های Outdoor مجهز به LED در المپیک ۲۰۰۸ پکن شانس نمایش LEDها در سطح بین‌المللی را فراهم کرد و چنین حوادثی منجر به رشد صفحه‌نمایش‌های Outdoor مجهز به LED در سال‌های پس از آن شد.
● توسعه الکترونیکی با کمک LEDها
ویژگی‌های عالی LEDها مانند توان مصرفی پایین، سازگاری با محیط‌زیست، افزودن قابلیت‌های نوردهی، بهبود اجرای رنگ‌ها و قابلیت ساخت فرم‌های باریک و سبک برای پنل‌های ال‌سی‌دی و ابزار دیگر، همگی دست در دست یکدیگر داده‌اند تا LEDها مانند اهرمی برای رشد بازاری ال‌سی‌دی‌های TFT عمل کنند. از طرفی ال‌سی‌دی‌های TFT نیز با باز کردن مرزها و معرفی ابزاری که کیفیت بالاتر و تکنولوژی جدیدتری را می‌طلبد نیروی جدیدی را برای صنعت LEDها به ارمغان آوردند. در نتیجه رابطه متقابل صنعت LED و LCDها کلیدی برای توسعه الکترونیکی در سال‌های پیش‌رو خواهد بود.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید