چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / Wednesday, 17 October, 2018

موسیقی نیمی از سینماست


موسیقی نیمی از سینماست
سینما در جایگاه کامل‌ترین هنرها، درواقع مجموعه‌ای از هنرهای دیگر است که به فراخور، از هریک از آنها، به عنوان مولفه‌ای در دل خود استفاده می‌کند. در همین بستر، شعر و ادبیات، تئاتر، مجسمه‌سازی،‌ حرکات موزون و دیگر هنرها، جابه‌جا و گاه‌به‌گاه به یاری هنر هفتم می‌آیند؛ اما استفاده‌ای که سینما از هنر موسیقی می‌کند، شاید متفاوت‌ترین و پررمزورازترین آنها باشد. بخش زیادی از این رمزوراز، صدالبته مرهون انتزاعی‌تر بودن موسیقی نسبت به هنر‌های دیگر است و جالب‌تر این‌که سینما در جایگاه هنری نمایشی ــ روایی از انتزاع نهفته در این هنر، در خدمت روایت، سود می‌برد.
لئونارد برنشتاین، آهنگساز، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر آمریکایی (۱۹۹۰ــ ۱۹۱۸) موسیقی را انتزاعی‌ترین هنرها می‌دانست.
در برداشت‌های نگارنده، از سخن این موسیقیدان مشهور، موسیقی، هنری است که دنیای ویژه و خاص خود را دارد. البته سایر هنرها نیز اینچنین هستند و هریک پیشینه، ساختار و نیز تاثیر خود را بر مخاطب دارند؛ اما تاثیری که شنیدن یک قطعه موسیقی بر دو یا چند نفر می‌گذارد، با تاثیر ناشی از دیدن مثلا رنگ آبی در زمینه یک نقاشی یا عکس، در همان افراد، بسیار متفاوت است. بدین معنی که رنگ آبی در نگاه اول، بر ذهن و روح این افراد به ‌هر حال اثری یکسان یا نزدیک به هم می‌گذارد ــ شاید فقط با کمی اختلاف ــ اما اثر شنیدن یک قطعه خاص موسیقی شاید در حتی دو انسان از نظر خصوصیتی شبیه به هم نیز متفاوت باشد. از این نظر حتی می‌توان موسیقی را نه‌تنها هنری ویژه که خاص‌الخاص ــ خاص‌ترین ــ نامید؛ اما سینما آنقدر هنر جامعی است که از این خاص‌ترین هنرها نیز استفاده بهینه خود را می‌برد و امروزه تصور تقریبا هیچ فیلمی بدون موسیقی برای علاقه‌مندان به سینما، پیشاپیش و قبل از دیدن آن، ممکن نیست؛ هرچند که همواره یکی از اسباب و علل تداوم حیات سینما و اقبال به آن، وجه غافلگیری این هنر بوده است؛ اما سینما همیشه از هنری صددرصد انتزاعی به نام موسیقی نیز در غافلگیر کردن تماشاگرانش سود برده است...
● حافظه تاریخی موسیقی فیلم
نغمه موسیقی، در حکم صوتی بود که از سال‌ها پیش از ناطق شدن سینما به یاری این هنر آمد. هنوز فیلم‌ها حتی رنگی هم نشده بودند که گروه نوازندگان یا دست‌کم یک نوازنده پیانو، در کنار پرده نمایش، جا خوش می‌کردند و به فراخور هر صحنه، به نواختن آهنگ‌هایی برای برانگیختن و تحریک تماشاگر و تعمیق احساسات او می‌پرداختند. این خلق فی‌البداهه یا کمابیش اندیشیده شده موسیقی برای فیلم‌ها، بعدها و با اضافه شدن باندهای صوتی به حاشیه فیلم، لزوم موجودیت شخصی واحد برای آهنگسازی و خلق موسیقی فیلم ــ قبل از نخستین نمایش آن ــ را پدید آورد؛ موسیقی‌ای که پس از نوشتن و ساخت و در نهایت پذیرش و صلاحدید کارگردان به فیلم اضافه می‌شد و برای همیشه مولفه‌ای مهم و جزئی جدایی‌ناپذیر از آن به شمار می‌آمد. تماشاگران نیز کم‌کم پابه‌پای این المان آمدند و همچنان‌ که دیگر، کمتر فیلمی را به شکل غیررنگی (سیاه و سفید) و صامت می‌پذیرفتند، فقدان موسیقی در فیلم‌ها نیز برایشان پذیرفتنی نمی‌نمود.
هریک از تم‌های موسیقی فیلم‌های سینمایی، در گذر از پیچ ‌و خم زمان به‌تنهایی و جد‌ای از فیلم نیز قادر به ارائه به مخاطب هستند
این عادت، بسان بسیاری از شرطی‌های دیگر سینمایی، تماشاگران را دارای حافظه تاریخی موسیقی فیلم کرد؛ حافظه‌ای که با افزودن گوش و ذهن بصری ــ صوتی به ضمیر آگاه مخاطب سینما، چنته او را پر از نغمه‌های بامعنا و مارک‌دار کرد. بدین صورت که حافظه تاریخی علاقه‌مندان به سینما از طریق مشاهده و شنیدن توا‡مان احساسات مختلفی که به‌وسیله موسیقی در صحنه‌های فیلم‌ها به او عرضه می‌شد، موسیقی را این بار در جایگاهی کمتر انتزاعی و بیشتر آشکار و رو پذیرفت و به این مساله عادت نیز کرد، همچون کلیشه‌های همچنان تکرارشونده‌ای مانند رعد و برق و بارش باران در میانه ماجراهای فیلم و نیز کلیشه‌های موسیقایی فراوانی که همه ما آنها را می‌شناسیم؛ اما ماجرا به اینجا ختم نشد؛ چراکه از دیگر سوی، وجه انتزاعی موسیقی آنقدر قوی بود ــ و هست ــ که از گذشته خود در سینما نیز آشنایی‌زدایی می‌کرد. اینچنین بود که یک روز موسیقی غیرملودیک در فیلمی جواب داد، روزی دیگر موسیقی وکال (آوازی) یا موسیقی صحنه‌ای زنده (در مثلا فیلم‌های موزیکال و غیر از آن) و سرانجام کار به جایی رسید که در مراسم اهدای جایزه اسکار به بهترین موسیقی متن در سال ۲۰۰۹، فیلمی همچون <میلیونر زاغه‌نشین> با ترانه‌های متعددش، افتخار برنده ‌شدن این جایزه را کسب کرد.
● هویت مستقل موسیقی
«آنجا که کلام از گفتن بازمی‌ماند، موسیقی آغاز می‌شود...» این جمله مشهور، نه‌تنها توصیف‌کننده موسیقی محض، بلکه روایتگر نقش موسیقی فیلم نیز هست؛ در جایگاه هنری انتزاعی که به کمک روایت در سینما می‌آید. همچنان ‌که خود آدمی نیز همواره ناگزیر از روایت بوده و در امر روایت، از عناصر زیادی یاری جسته است. اصولا هر رفتار <فرد ــ انسان>ی در نزد آدمی به‌نوعی روایت او از زندگی خویش است و هریک از ما مدام در حال ارائه و خوانش روایت‌های مختلف از زندگی خود هستیم. اثر موسیقی نیز ــ به عنوان تبلور احساساتی که در ناخودآگاه ما نهفته است ــ یکی از این روایت‌هاست که اتفاقا شاید تاثیر آن بیش از سایر مدل‌های روایتی هنری باشد؛ چراکه موسیقی، دست آدم را بخوبی بازمی‌گذارد و قدرت تخیل و شهود او را ــ یله و رها ــ به ژرفای مفاهیم می‌برد؛ آن‌هم از طریق برانگیختن برخی حس‌های خودبه‌خودی، بی‌اختیار و بی‌واسطه و هجوم‌آورنده که فرد، کمترین دخالت را در آن دارد و شاید در گذشته نیز با آنها بیگانه بوده باشد.
جالب این‌که از این نظر، اثر موسیقی، به ضرورت همان انتزاعی ‌بودنش، گاه بسیار عریان‌تر از آثار هنرهای دیگر پدیدار می‌شود، درست به همین سبب است که در تاریخ سینما، فیلم‌هایی را سراغ داریم که تم‌های موسیقی آنها از خودشان مشهورترند (بد نیست که همین الان، هریک از ما به یک یا چند تا از چنین تم‌های مشهوری که در ذهن موسیقایی خود انباشته‌ایم، بیندیشیم و سیاهه‌ای از آنها را پشت سر هم ردیف کنیم.) این شهرت شاید از این روست که آهنگساز فیلم ــ در جایگاه هنرمندی که با موسیقی، با تمامی خصوصیاتش، بیش از سایر عوامل فیلم و از جمله کارگردان سروکار دارد ــ به وجوه موزیکال و نیز به تمامی اجزای موسیقی فیلمش به‌قدر کافی اندیشیده است: ملودی کلی فیلم و سازهای اصلی و فرعی، موسیقی تیتراژهای آغازین و پایانی، موسیقی ویژه کاراکترها، رابطه هریک از سازها با یکدیگر و بده‌بستان‌های آنها، نقاط اوج و فرود قصه فیلم که موسیقی نیز باید همراه با آنها این اوج و فرود را روایت کند و سایر الزامات دیگر. این موسیقی، پس از نمایش چندین و چندباره فیلم، تداوم حیات می‌یابد و ــ باز تاکید می‌کنم که ــ چون وجه انتزاعی آن بیش از سایر آثار هنری دیگر است، هر بار در ذهن و ضمیر آگاه و ناخودآگاه جمعی جامعه دوستداران سینما، معنایی دیگر پیدا می‌کند ــ یا تصویر را معنایی دیگر می‌بخشد ــ و مجموعه این یادد‌اشت‌ها (در یادماندنی‌های موسیقایی) به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود...
نکته دیگر ــ و مهم ــ این‌که هریک از تم‌های موسیقی فیلم‌های سینمایی، در گذر از پیچ ‌و خم زمان، به‌تنهایی و جد‌ای از فیلم نیز قادر به ارائه به مخاطب هستند و این حیات، به‌صورت مجرد، حتی در نزد بسیاری از شنوندگان قطعه‌ها (و نه لزوما بینندگان فیلم) تداوم می‌یابد. کافی است از بسیاری از افرادی که امروزه در گوشی موبایل خود مثلا تم مشهور پدرخوانده را نگه می‌دارند و از آن لذت می‌برند، بپرسیم که اصلا آیا این فیلمی را دیده‌اند یا خیر و مسلما جواب همه آنها آری نخواهد بود. این نکته نیز وجهی دیگر از ویژگی‌های موسیقی فیلم است که همواره فارغ از سینما نیز در گوش و ذهن و روان مخاطب جاری خواهد ماند...
● دراماتیک ترین مولفه
صدا نیمی از سینماست. اگر از شاهکارهای صامت سال‌های ابتدایی ظهور هنر سینما که بدون عنصر مهمی چون صدا نیز قادر به گذاشتن چنان اثرهایی بر تماشاگر بودند، صرف‌نظر کنیم، سینما را در ادامه مسیر خود دارای ۲ بال محرک تصویر و صدا می‌بینیم. صرف نظر از معدود شاهکارهای بی‌صدا و کم‌صدای خلق ‌شده در دوره بعد از ناطق شدن سینما، بینندگان همواره در بسیاری از صحنه‌های فیلم‌ها، عنصر صدا را حتی موثرتر از تصویر احساس کرده‌اند. اگر در میان مولفه‌های صوتی فیلم، موسیقی را دراماتیک‌ترین و مهم‌ترین آنها بنامیم، سخنی به گزافه نگفته‌ایم (مگر نه این‌که حتی یک دیالوگ تاثیرگذار نیز در حین اجرا با در نظر گرفتن موسیقی و لحن خاص اجرایش جاودانه خواهد شد؟)!، پس سینما و موسیقی حالاحالاها با همدیگر سروکار خواهند داشت و بینندگان را میهمان تصویرهای موزیکال و موسیقی‌های تصویری خواهند کرد...
● دایره المعارف موسیقی فیلم‌
بیش از یک قرن، از اختراع سینما و کمتر از این مدت از زمان و افزوده شدن صدا به این هنر می‌گذرد. در تمامی این سال‌ها، موسیقی فیلم برای خود دارای دایر‌ه‌المعارف پرحجمی به نمایندگی از احساس‌های گوناگون به وسیله ملودی‌ها، ارکستراسیون‌های مختلف و تنظیم‌های خاص و سبک‌ها و هارمونی‌های متنوع شده است. در کنار اینها، نوع خاصی از موسیقی فیلم نیز به وجود آمده و تکامل پیدا کرده است که موسیقی غیرملودیک می‌خوانندش. جالب این‌که این موسیقی، صددرصد سینمایی است و به احتمال زیاد از سینما به موسیقی محض راه پیدا کرده است. تقریبا نیز می‌توان گفت هر موسیقی غیرملودیکی فقط با شنیده شدن در همان پلان ــ سکانس بخصوصی که برای آن آفریده شده، معنا می‌یابد (یا این‌که دست‌کم همان معنای مورد نظر فیلمساز ــ آهنگساز فیلم را پیدا می‌کند.)
از طرفی، آن دایره‌المعارفی که گفتیم موسیقی فیلم امروز دارای آن است نیز وجوه احساسی مشترکی را دربردارد؛ مثلا کمتر مخاطبی است که با شنیدن یک موسیقی غم‌انگیز دچار احساسی متضاد با این حس شود.‌ آهنگساز نیز همواره با نیم‌نگاهی به این داشته‌ها و نداشته‌ها، به کار تصنیف موسیقی فیلم مشغول می‌شود. هنر موسیقی فیلم نیز در تمامی این سال‌ها به همین شکل تکامل یافته است و فعلا این روند ادامه خواهد داشت و انتزاع نهفته در موسیقی ــ دست‌کم در سینما ــ ‌به همین صورت در خدمت روایت قرار خواهد گرفت؛ اما نوع خاصی از موسیقی ــ تصویر که در دهه‌های اخیر باب شده و در قالب کلیپ‌های ویدئویی یا موزیک‌ ویدئو به‌گونه‌ای بیشترین طرفدار را دارد، قطعا در سال‌های آتی موسیقی، فیلم و موسیقی فیلم را دستخوش تغییرات و نگاه‌های تازه‌ای خواهد کرد.
این پدیده که تاکنون نیز اثرات خود را بر این سه حیطه گذاشته است، برخلاف انواع دیگر استفاده از این سه هنر، تصویر را برای موسیقی می‌آفریند (یا برعکس) و در نوع با کلام آن (که بیشترین کمیت را در ویدئو کلیپ‌ها دارد)، تا حدود زیادی انتزاع را از ذهن مخاطب حذف می‌کند؛ امری که به موازات حذف تدریجی شهود آدمی در عصر دیجیتال، تعریف‌های تازه‌ای از تمامی امور عرضه می‌کند و به همین ترتیب موسیقی تصویری و موسیقی فیلم را نیز دستخوش دگرگونی‌های زیادی خواهد کرد.


منبع : روزنامه جام‌جم

مطالب مرتبط

ساز مهجور نبوغ خاموش

ساز مهجور نبوغ خاموش
مجتبی میرزاده در یكی از معدود گفت وگو هایی كه داشت در زمینه موسیقی پاپ گفته بود : «به نظر من موسیقی پاپ در ایران و در سال های اخیر، هیچگونه رشدی نداشته، به این دلیل كه متأسفانه خوانندگان امروزی می خواهند تقلید خوانندگان قبل از انقلاب و یا خارج نشینان را بكنند كه این تشابه صدایی را به طور كاملاً آشكاری شاهد هستیم و حتی برخی از آنها دقیقاً می خواهند چهارچوب و اصول صدای آنها را تقلید كنند و هیچگونه ابتكاری از خود ندارند و به نظر من پیشرفتی دراین زمینه صورت نگرفته است، اما موسیقی پاپ نسبت به گذشته طرفداران زیادی پیدا كرده است، مثلا در یك كنسرت پاپ سالن مملو از جمعیت است كه قابل قیاس با جمعیت حاضر در سالن های موسیقی سنتی نیست و دلیل آن هم این است كه موسیقی پاپ خاص جوانان است و قشر اكثریت هم جوانان هستند كه موسیقی پرتحركی را می خواهند كه در آنها ایجاد هیجان كند و این خاصیت در موسیقی پاپ نهفته است و نه تنها در ایران بلكه در تمام دنیا موسیقی پاپ وجود دارد و چیزی نیست كه بگوئیم به موسیقی سنتی لطمه زده، چون این هم یك سبك موسیقی در قالب امروزی و جوان پسند است و قطعاً اینچنین موسیقی مورد توجه و علاقه افراد ۴۰ یا ۵۰ ساله نیست و حتی علاقه ای هم به شنیدن آن ندارند.» ( روزنامه كیهان ۴ بهمن ۱۳۸۳). نوشته زیر نگاهی دارد به زندگی و آثار این آهنگساز و نوازنده صاحب نام كه از نظر شما گرامیان می گذرد.از زمانی كه استاد ابوالحسن صبا، با شیوه و مكتب خاصی كه در نوازندگی ویولن از خود به جای گذاشت، جایگاه این ساز غربی را در موسیقی ملی ایران تثبیت كرد، تاكنون، نسلی از خلاق ترین و مستعدترین موسیقیدانان ایران با تأثیر پذیری بیش و كم از شیوه آن هنرمند، نواختن این ساز را پیشه خود ساخته و آثار جاودانه ای از خود به جای نهادند كه هرگونه تلاش در جهت نفی ارزش و اعتبار آن آثار در موسیقی ایران، اثبات نادانی خویش است.بزرگمردانی همچون علی تجویدی، مهدی خالدی، حبیب الله بدیعی، همایون خرم، پرویز یاحقی و اسدالله ملك و در سطوح دیگر هم هنرمندانی نظیر مجید وفادار، عباس شاپوری، جواد و بزرگ لشگری، محمود تاجبخش، شاپور نیاكان و دیگران حضور داشته اند كه نام آنها همواره زینت بخش صفحات تاریخ موسیقی معاصر ایران خواهد بود.
باری، در طول این سالها ، هنرمندان دیگری كه غالباً دست پرورده مستقیم و یا تأثیر پذیرفته غیرمستقیم از استادان نسل پیش بودند، با شور و اشتیاق مشعل كم فروغ نوازندگی این ساز بی جهت طرد شده را همچنان روشن نگاه داشتند؛ گو این كه چند تن از این افراد در سالهای قبل از انقلاب هم به سازندگی و نوازندگی مشغول بودند و در كار خود به تبحر و شهرتی هم دست یافته بودند.از جمله مشهورترین این هنرمندان می توان به نامهایی چون: سیاوش زندگانی، لقمان ادهمی، شاملو كاربند، محمدرضا اتابكی، جهانشاه برومند و مجتبی میرزاده اشاره كرد كه هریك برای زنده نگاه داشتن ویولن، راهی جداگانه را پیمودند.در این سالها؛ كاربند و اتابكی غالب توان خود را صرف آموزش و تدریس و تربیت هنرجو نمودند و جهانشاه برومند اجراهایی جدید از آهنگهای ویولن نوازان نسل اول را در قالب چند نوار كاست به بازار عرضه كرد.در این میان مجتبی میرزاده هنرمند كم نظیری بوده كه بیش از ۳۵ سال از عمر كوتاه خود را به كار در زمینه های مختلف و گاه متناقض موسیقی اختصاص داد. با آن كه میرزاده هیچ گاه به شهرتی كه شایسته آن بود دست نیافت- و اساساً در پی دستیابی به چنین شهرتی هم نبود- دامنه فعالیتش به قدری گسترده است كه در هر گوشه ای از موسیقی ۳۵ سال اخیر می توان نشانی از او به دست آورد. از تكنوازی ویولن و كمانچه و سه تار گرفته تا همكاری با اركسترهای مختلف و ساخت موسیقی متن فیلم و آهنگسازی و تنظیم در موسیقی كردی و فعالیت گسترده در زمینه پاپ و ... اینها همه تنها بخشی از قابلیتهای نهفته میرزاده را در خود دارند و سخن گفتن در مورد هریك از وادی هایی كه وی در آنها گام نهاده، فرصت جداگانه ای می طلبد و از حوصله خارج است.مجتبی میرزاده در سال ۱۳۲۴ در شهر كرمانشاه و در محیطی قدم به عرصه وجود نهاد كه برای رشد و پرورش استعدادهای درونی او كمترین حد از شرایط مطلوب را هم در اختیار او قرار نمی داد. با این حال او از همان اوان كودكی به مدد همین استعدادهای درونی و تلاش خستگی ناپذیر خود به فراگیری موسیقی پرداخت و در این راه از هیچ كوششی فروگذار نكرد. او را بایستی به عنوان نمونه تمام و كمال یك هنرمند خودساخته و استادندیده دانست، چرا كه در تمام طول دوره یادگیری خویش نزد هیچ استادی به شاگردی ننشست و دانش و مهارت گسترده ای را كه بعدها در شاخه های مختلف موسیقی به دست آورد (كه از ساده ترین درسهای نوازندگی و نت خوانی تا پیچیده ترین تكنیك های آهنگسازی و اركستراسیون را در برمی گرفت) تنها مدیون ذوق سرشار و تلاش عاشقانه خویش بود.هنگامی كه در سال ۱۳۵۰ برای نخستین بار از سوی «نصرت الله كریمی» برای ساخت موسیقی متن فیلم «درشكه چی» انتخاب شد، هیچ گونه سررشته ای از اصول اركستراسیون و هماهنگی نداشت؛ با این حال دعوت او را پذیرفت و به یاری جدیت و پشتكار مثال زدنی كه در خود سراغ داشت، دست به كار شد. او خود در این باره می گوید: «پیش از موسیقی فیلم درشكه چی هرگز قطعه مستقلی برای اركستر ننوشته بودم. حتی اسم سیم های كنترباس را نمی دانستم. مهمتر از همه این كه، از شخصیت سازها بی اطلاع بودم و نمی دانستم كه، چه سازی در چه مقامی به كار گرفته می شود، لذا مدت یك ماه مهلت گرفتم و همه این اصول و قوانین را از طریق پرس وجو از اشخاص وارد آموختم. در آن یك ماه به قدری در تكمیل اطلاعات كوشش كردم كه دیگر تقریباً می توانستم قطعه های مستقلی برای اركستر بنویسم. مشكل اصلی اما، این بود كه برای فیلم چه كار می توانستم بكنم؟ در این مورد نه جایی چیزی خوانده و نه از كسی چیزی شنیده بودم. كلیه قوانین را خودم خلق كردم. مثلاً ، بر اساس این كه می دانستم هر سازی یك رنگ مخصوص به خود دارد، قطعه را اركستراسیون می كردم، بدین ترتیب برای خود بانی بودم. یك شروع كننده «بدون هیچ آموزش و یا نقطه حركتی.» (۱) در هر حال میرزاده موسیقی متن این فیلم را بر اساس ترانه ای مشهور ،كه با واریاسیون های مختلفی برای اركستر تنظیم شده بود، تهیه كرد و از آن به بعد رسماً قدم در جرگه سازندگان موسیقی فیلم گذاشت و بعدها كه برای بیش از ۴۵ فیلم آهنگ نوشت، موقعیت خود را بیش از پیش به عنوان یك آهنگساز تمام عیار تثبیت كرد.زنده یاد مجتبی میرزاده موسیقیدانی بود كه برخلاف بسیاری از همكاران و هم نسلانش كه با نگاهی تعصب گرا تنها گونه خاصی از موسیقی را درخور اعتنا می دانند، دایره فعالیتهای خود را هرگز با جانبداری از یك نوع موسیقی محدود نمی كرد. وی در سالهای دهه پنجاه دربسیاری از موارد به عنوان نوازنده و تنظیم كننده در كنارموسیقی گران پاپ قرار گرفت. در نوازندگی هم اگرچه به دلیل فروتنی و گوشه گیری ذاتی كه داشت، هرگز ادعایی نكرد، اما به راستی صاحب سبكی شخصی و منحصر به فرد بود كه آمیخته ای از شیرینی و ملاحت را با تكنیكی قوی و استخواندار به گوش می رساند. نرمی آرشه و قدرت فوق العاده ای كه در نواختن «تكیه ها» و «تریل هایی» با حداكثر سرعت از خود به نمایش می گذاشت، تنها از سوی افرادی كه از نزدیك با نوازندگی ویولن این ساز سركش و چموش آشنایی دارند، قابل درك است. نمونه ای از مهارت و چابكی پنجه او را در تكنوازی كه در آلبوم «نون و دلقك» اجرا كرده است، می توان شنید.اجرا، تنظیم و بازسازی نغمه های قدیمی موسیقی كردی، چشم انداز دیگری از دامنه تلاشهای میرزاده را به روی ما می گشاید. خوانندگان كردزبانی همچون: حسن زیرك، مظهر خالقی، هاشم ربیعی و دیگران بی گمان بخشی از شهرت خود را مرهون سالهای همكاری با میرزاده هستند و امروزه كمتر اثری از این افراد در دست است كه میرزاده نقش موثری در اجرای آن ایفا نكرده باشد.در سالهای بعد از انقلاب میرزاده در اكثر كارهایی كه با اركستر بزرگ اجرا شده، به عنوان نوازنده ویولن اول و یا كمانچه حضور داشته است. مثلاً تكنوازی كمانچه ای كه در نوار گلبانگ به آهنگسازی حسن یوسف زمانی و خوانندگی محمدرضا شجریان از او به یادگار مانده است و یا همراهی آواز علیرضا افتخاری در آلبوم «راز گل» كه در دستگاه نوا و باز هم با كمانچه این هنرمند ضبط شده و وی مسئولیت تنظیم این مجموعه را هم به عهده داشته و تصنیف زیبای «با ما منشین» هم كه از ساخته های اوست در همین اثر اجرا شده و اینها تنها چند نمونه از آثار بی شمار نواخته ها و تنظیمات اوست.یكی دیگر از نمونه های كم نظیر از تنظیمات استادانه این هنرمند كه از سالهای اخیر در دست است، بازسازی چند تصنیف قدیمی از ساخته های هنرمند فقید استاد «حبیب الله بدیعی» است كه در مجموعه ای به نام «به یاد آن گذشته» با صدای «همایون كاظمی» به بازار عرضه شده است. در این آلبوم هم می توان به قدرت اعجاب انگیز و سلیقه زیبایی شناسانه این هنرمند مكتب ندیده و خلوت نشین در تنظیم آهنگ برای اركستر بزرگ پی برد و هم می توان بارقه هایی از هنر تكنوازی او را از قطعات كوتاهی كه در لابه لای اركستر با ویولن، كمانچه و سه تار نواخته است، شنید.جدای از همه اینها، میرزاده تعلیم و تربیت هنر جویان جوان را اگرچه به شكلی پراكنده، اما هیچ گاه فراموش نكرده و تا همین اواخر علاقه مندانی را در منزل خویش به شاگردی می پذیرفت و از گنجینه دانش و هنر خویش بهره مند می ساخت.در مجموع مجتبی میرزاده را می توان به عنوان نابغه ای خاموش و یكی از آخرین پرچمداران ویولن نوازی به شیوه ایرانی دانست كه توانایی و حال و هوای هنرمندان نسل پیش و دانش و اندیشه هنرمندان نسل حاضر را به شكل توأمان دارا بود.در طی این سالها ویولن نوازان برجسته ای یكی پس از دیگری از میان ما رفتند. نخست خالدی و بدیعی و بعد اسدالله ملك و سیاوش زندگانی و اكنون هم مجتبی میرزاده. با گرامیداشت یاد آن بزرگان و ادای احترام به هنرمندانی كه همچنان سایه شان بر سر هنر این سرزمین است، در انتظار روزی خواهیم بود كه نوای شورآفرین این ساز، توسط نسلی نو از جوانانی كه امروز در كنج خلوت خود به هنرآموزی مشغولند، دوباره طنین انداز شود.

۱- زاهدی. تورج؛ موسیقی فیلم؛ ص ۱۸۹.
ولی الله كاووسی

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی