جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

افزایش تقاضا برای صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر


پس از ۲ دهه انجام آزمایش‌ها و مطالعات مستمر، صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر در بازار به مرحله ظهور رسیده‌اند. Electronic Paper یا E-paper به معنای کاغذ الکترونیکی، تکنولوژی است که بر اساس آن صفحه‌نمایش‌ها از کاغذهای معمولی تقلید می‌کنند. بر خلاف صفحه‌نمایش‌های مسطح که برای روشن کردن پیکسل‌ها از نور backlight (پیش‌زمینه) استفاده می‌کنند، کاغذ‌های الکترونیکی در برابر نور مانند کاغذ معمولی واکنش نشان می‌دهند. در واقع از کاغذهای الکترونیکی با عنوان صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر نیز یاد می‌شود. محققان با تلاش در جهت یافتن ترکیب مناسبی از شیشه‌های انعطاف‌پذیر با پلیمرها و لایه‌هایی از فویل فلزی در کنار ترانزیستورهای نوار باریک توانسته‌اند صفحه‌نمایش‌های خم شدنی را تولید و وارد بازار تجاری کنند. محققان به‌‌رغم موانع موجود بر سر راه که به ویژگی‌های شیشه مربوط می‌شود درصدد تولید لایه‌ای باریک، انعطاف‌پذیر و شفاف بوده‌اند.
امروزه بازار چنین ابزارهایی جایگزین کاغذ مصرفی در کارت‌های هوشمند، روزنامه‌ها، کتاب‌ها و مجلات شده است.
● کم‌طاقتی صفحه‌نمایش‌ها در دمای بالا
بنا بر گزارش‌های جدید ارایه شده از تحلیلگران iSuppli، پیش‌بینی می‌شود فروش صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر از ۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۸/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ خواهد رسید. در حالی که تولیدکنندگان وسایل الکترونیکی در زمینه بهبود و بالا بردن سطح روابط موثر با کاربران در حال رقابت هستند، تقاضای مصرف‌کنندگان برای وسایل قابل‌حمل نیز بازار را به سمت رشد و شکوفایی سوق می‌دهد.
همچنین موسسه تحقیقاتی NanoMarkets در پیش‌بینی‌‌های خود مبلغ بالایی را به بازار صفحه‌نمایش‌های کاغذی یا انعطاف‌پذیر اختصاص داده است.
تولیدکنندگان صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر در تلاشند با استفاده از فرآیندهای کنونی و استفاده از صفحه‌نمایش‌ها و ال‌سی‌دی‌های خشک و سفت، صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر را با کمترین هزینه تولید کنند. آن‌ها غیر از لایه‌های انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک، شیشه‌‌های انعطاف‌پذیر، پلیمرها و فویل‌های فلزی و... که در بالا به آن اشاره شد مواد موردنیاز دیگر در صفحه‌نمایش‌ها مانند جوهر الکترونیک، ال‌سی‌دی‌ها، LEDها و OLEDها (LEDهای ارگانیک) را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند. تولیدکنندگان دریافته‌اند که حرکت از لایه‌های سخت سنتی موجود در صفحه‌نمایش‌ها به سوی ساختار لایه‌ای انعطاف‌پذیر کار ساده‌ای نیست زیرا بسیاری از مواد انعطاف‌پذیر بر خلاف مواد به کار رفته در صفحه‌نمایش‌های معمولی تاب تحمل دمای بالا در فرآیند تولید را ندارند.
● نیاز به سبزها در بازار صفحه‌نمایش
با افزایش نگرانی انسان‌ها در خصوص شرایط محیطی، نیاز به صفحه‌نمایش‌های سبزتر با کیفیت تصویر بهتر و توان مصرفی پایین‌تر بیش از پیش احساس می‌شود. پیشرفت‌های به دست آمده در فناوری نانو و Optoelectronic (الکترونیک نوری) به معرفی صفحه‌نمایش‌های نسل جدید انجامیده است. بازار نسل جدید صفحه‌نمایش‌ها شامل صفحه‌نمایش‌هایی می‌شود که توان مصرفی آن‌ها از ال‌سی‌دی‌ها، CRTها و صفحه‌نمایش‌های مجهز به تکنولوژی پلاسما کم‌تر است. این بازار سبز به بخش‌های مختلف مانند صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر، شفاف، سه بعدی، دو لبه‌ای، لمسی و یک لبه‌ای ۲ بعدی تقسیم می‌شود. تکنولوژی بنیادین به کار در رفته در تمامی صفحه‌نمایش‌های مذکور LED، OLED، الکترو لومینسانس، جریان الکتریکی Electrochromic، electrophoretic، electrowetting(که در صفحات نمایشی کاغذهای الکترونیکی به کار می‌رود) و در نهایت تکنولوژی به کار رفته در صفحه‌نمایش‌های مسطح است.
● یک شانس بزرگ در بازار
در سال ۲۰۰۸ رشد بازار قطعات الکترونیکی مربوط به صفحه‌نمایش‌های نسل آتی ۶ میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۴ به علت افزایش مصرف این قطعات در لوازم الکترونیکی مصرف‌کنندگان، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. چنین بازده‌ای شانس بزرگی را در اختیار بازار صفحه‌نمایش‌های نسل جدید قرار می‌دهد.
رقابت شدید و جزئی در صنعت الکترونیک، تولیدکنندگان را به افزایش سطح کیفی و کاهش قیمت محصولاتشان واداشته است، بنابراین ترکیبات و مواد اولیه گران‌قیمت و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای این صفحه‌نمایش‌ها، نقش عامل بازدارنده در رشد بازاری را ایفا می‌کند. البته انتظار می‌رود تکامل هرچه بیشتر صفحه‌نمایش‌های سبز بر این عوامل بازدارنده غلبه کند.
● غول بازار صفحه‌نمایش‌ها
آسیا در سال ۲۰۰۹ به دلیل عواملی مانند نیروی کار ارزان و مبتکر و داشتن ۵۲ درصد از سهم بازار جهان (مبلغ ۷/۳ میلیارد دلار) به بازیکن پیروز در میدان بازار صفحه‌نمایش‌های نسل جدید تبدیل شده است. انتظار می‌رود اروپا پس از آسیا، بزرگ‌ترین بازار صفحه‌نمایش‌های نسل آینده باشد. شمار بالای کاربران آمریکایی و اروپایی که از وسایل و ابزار متشکل از صفحه‌نمایش‌های مذکور استفاده می‌کنند، بازار این کشورها را به بازاری جذاب برای قطعات صفحه‌نمایش و تولیدکنندگان وسایل الکترونیکی تبدیل کرده است. از طرفی انتظار می‌رود که در سال ۲۰۰۹ بازار جهانی صفحه‌نمایش‌های یک لبه‌ای دو بعدی با ۷۲ درصد سهم در بازار، حاکم میدان و در پی آن صفحه‌نمایش‌های لمسی با ۱۹ درصد سهم بازاری، در رده دوم جای گیرد. دلیل چنین درصد بالایی در بازار صفحه‌نمایش‌های یک لبه‌ای دو بعدی به توان مصرفی پایین این صفحه‌نمایش‌ها و کاربرد گسترده آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، بازرگانی و تبلیغات، سرگرمی و حوزه مصرف‌کنندگان الکترونیکی باز می‌گردد.
علت نرخ رشد بالای بازار صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر را نیز می‌توان در تقاضای مصرف‌کنندگان برای صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر و سبک‌وزن جست‌وجو کرد. بازار صفحه‌نمایش‌های سه بعدی در مقایسه با دیگر صفحه‌نمایش‌ها، بازار کوچکی است اما همین درصد رشد بازاری ناچیز نیز به علت ویژگی‌ها و مزایای فنی مانند ارایه تصاویر سه بعدی ثابت و یکسان است. در حال حاضر آسیا دارای بالاترین درصد حقوق انحصاری (۳۹ درصد) و پس از آن آمریکا با درصدی نزدیک به حقوق انحصاری آسیا (۳۵ درصد) در دومین جایگاه قرار دارد.
افزایش تقاضا برای صفحه‌نمایش‌های سبک‌تر، نازک‌تر، موثرتر با توان مصرفی کم‌تر در نتیجه افزایش شمار حقوق انحصاری LEDها و OLEDها و صفحه‌نمایش‌های electrochromic در سال ۲۰۰۸ به وجود آمده است.
● بازیکنان در میدان رقابت
شرکت‌های E-ink ،Samsung SDI ، Sony، Toshiba و Universal Display Crop بازیکنان کلیدی در بازار صفحه‌نمایش‌های نسل جدید هستند.
تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در میدان رقابتی، شرکت‌هایی که توانایی تولید و ارایه مولفه‌های صفحه‌نمایش‌های نسل آینده با قابلیت اجرای بهتر و پیشرفته‌تر را دارند بیش از دیگر رقیبان حرفی برای گفتن خواهند داشت. یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب و مورد علاقه بازیکنان بازار برای بالا ماندن در عرصه رقابت و گسترش حضور جغرفیایی خود، توافق و همکاری با یکدیگر و معرفی محصولات جدید است.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید