یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ / Sunday, 27 May, 2018

دو عنصر جدا نشدنی


دو عنصر جدا نشدنی
همیشه این دو را در كنار هم می بینیم و به واقع تغذیه در كنار ورزش و ورزش در كنار تغذیه می تواند برای سلامتی انسان موثر واقع شود و شادابی و نشاط را به روح و جسم آدمی برگرداند. بهتر است بدانید كه شما اگر طالب نشاط روحی و جسمی خود هستید تفاوتی نمی كند در چه سنی باشید بلكه مهم این است كه ورزش كنید و در كنارش تغذیه اصولی داشته باشید.
اساساً تغذیه در تندرستی انسان نقش اصلی و حیاتی ایفا می كند. با تغذیه درست و اصولی می توانیم بسیاری از بیماری ها، پیری زودرس، چاقی و فشارهای عصبی را در كنترل خود در آوریم اما بهتر است بدانید تغذیه تنها كافی نیست بلكه ورزش به نوبه خود با كنترل یا كاهش وزن و چربی بدن، رشد عضلات بدن، قوی تر شدن استخوان ها و جلوگیری از بیماری های آزاردهنده جسمی و روحی مكمل تغذیه اصولی به شمار می آید و هرگز نباید این دو را از هم جدا كرد.
ـ تغذیه دوست همیشگی ورزش
همان طور كه گفتیم فرقی نمی كند كه در چه سنی باشید و چه ورزشی را انجام می دهید مهم این است در كنار ورزش یك برنامه غذایی اصولی برای خود بریزید و براساس برنامه ورزشی تان غذا بخورید. اما به طور كلی در دنیای تغذیه ۶ نوع ماده غذایی وجود دارند كه از هر نوع باید به مقدار كافی به بدن ورزشكار برسد و كمبود هركدام از آنها نه تنها از راندمان ورزش می كاهد بلكه به سلامتی خود ورزشكار هم آسیب وارد می كند از این رو توجه به این منابع غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه باید بدان توجه ویژه ای شود.
ـ كربوهیدرات یا قند
گلوكز یكی از منابع اصلی و اساسی سوخت برای ورزشكاران به شمار می رود. هر چه ورزشكار فعالیت بیشتر و سنگین تری انجام دهد باید به این دسته از ماده غذایی توجه بیشتری داشته باشد. یك ورزشكار باید آنقدر كربوهیدرات مصرف كند تا ذخایر این ماده غذایی در عضلات، كبد و خونش به مقدار كافی و مناسب خود برسد تا در هنگام ورزش به مصرف بدن برسد. به طور كلی توصیه می شود ورزشكاران حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از انرژی كل مورد نیاز خود را از كربوهیدرات ها كسب كنند.
از جمله بهترین منابع برای تامین كربوهیدرات مورد نیاز بدن ورزشكار سیب زمینی پخته و آب پز، ماكارونی ها و رشته ها هستند كه از كربوهیدرات فوق العاده بالایی برخوردارند. توصیه می شود یك ورزشكار حداقل روزانه یك وعده از این خوردنی ها را در برنامه غذایی اش قرار دهد تا دچار كمبود كربوهیدرات بدن نشود.
ـ چربی ها
چربی ها هم از جمله منابع بسیار مهم سوخت در بدن یك ورزشكار هستند، البته این نكته اهمیت دارد كه چربی خورده شده از جمله چربی های سالم و باكیفیت باشد. منظور از چربی سالم چربی ای است كه علاوه بر خاصیت تولید انرژی فراوان برای قلب و عروق هم ضرر نداشته باشد. از جمله چربی های مفید چربی های گیاهی هستند كه هم انرژی فراوانی در خودشان دارند و هم در داخل عروق خونی رسوب نمی كنند. روغن زیتون بهترین روغن گیاهی است كه هم طعم بسیار خوبی دارد و هم انرژی فراوان. توصیه می شود فرد ورزشكار در كنار وعده ناهار و یا شام خود چند قاشق روغن زیتون هم میل كند كه خاصیت فراوان دارد.
ـ پروتئین ها
پروتئین ها جزء اصلی عضلات محسوب می شوند و مهمترین و با ارزش ترین پروتئین برای یك ورزشكار پروتئین های حیوانی است. طبیعتاً بهترین منبع پروتئین حیوانی گوشت است كه خود به ۳ دسته گوشت قرمز، مرغ و ماهی تقسیم می شود. توصیه می شود یك فرد ورزشكار مقدار ۱۰۲ تا ۱۰۸ گرم برای هر كیلوگرم وزن بدن خودش روزانه پروتئین مصرف كند كه باز هم توصیه می شود قسمت اعظم این پروتئین از جنس گوشت قرمز نباشد. گوشت مرغ و ماهی سالم ترین و مطمئن ترین منابع پروتئین هستند كه هم چربی گوشت قرمز را ندارند و هم از نظر پروتئین در حد قابل توجهی قرار دارند. از جمله منابع دیگر پروتئین برای یك فرد ورزشكار حبوبات هستند. مصرف حداقل یك وعده در روز نخود و عدس و لوبیا مقدار قابل توجهی پروتئین را روانه بدن می كند كه در نتیجه رشد بدن یك ورزشكار را تامین می كند.
ـ ویتامین ها و املاح معدنی
این دو ماده غذایی هم از اهمیت بسزایی برخوردارند. معمولاً ورزشكاری كه غذای كافی و متعادل مصرف كند می تواند تمام ویتامین های لازم را از آن به دست آورد. برای اطمینان بیشتر یك قرص مولتی ویتامین برای تامین احتیاجات ورزشكار كافی خواهد بود. معمولاً به دلیل اینكه ورزشكار در حین انجام فعالیت ورزشی مقادیر فراوان آب و نمك دفع می كند توصیه می شود كه پس از انجام فعالیت ورزشی یك لیوان آب و نمك ملایم را حتماً مصرف كند تا دچار كمبود نمك و املاح معدنی نشود. در كنار همه این عناصر آهن هم از اهمیت ویژه ای برای فرد ورزشكار برخوردار است كه در این خصوص توصیه می شود سبزیجات علی الخصوص اسفناج را به همراه آب پرتقال به مقدار فراوان پس از هر برنامه ورزش مصرف كنند.
به طور كلی برای یك ورزشكار یك رژیم غذایی متعادل و كامل می تواند بدنی را به وی هدیه دهد كه هم كارایی بالایی داشته باشد و هم رضایت وی را فراهم آورد. پس فراموش نكنید اگر برای ورزش كردن برنامه خاصی دارید برای تغذیه خود هم فكری بكنید.

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

آیا از راز طول عمر بعضی‌ها باخبر هستند؟

آیا از راز طول عمر بعضی‌ها باخبر هستند؟
ممکن است در طول شبانه‌روز شما با افرادی برخورد کنید که دارای طول عمر بالای ۹۰ و ۱۰۰ سال باشند. شما می‌توانید راز طول عمر آن‌ها را جویا شوید. متوجه خواهید شد که در کنار بسیاری عامل‌های مهم، رژیم غذائی نیز نقش بسیار مؤثری را ایفا کرده است.
در این زمینه نکات بسیاری پیشنهاد شده که می‌تواند عمر شما را طولانی کند.
۱. هنگام عصبانیت یا ناراحتی هیچ‌گاه غذا نخورید، شما باید در محیطی آرام و دلپذیر غذا صرف نمائید.
۲. از غذاهای خوش‌طعم استفاده کنید و قبل از اینکه کاملاً سیر شوید از غذا دست بکشید.
۳. به خود عادت دهید حداقل روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنید.
۴. خوردن سبزیجات و میوه‌جات را در رژیم غذائی هر روز خود بگنجانید. مهمترین فرمول جوانی در طبیعت میوه‌ها و سبزیجات خام نهفته است.
۵. از خوردن غذاهای کنسرو شده و نوشیدن آب میوه‌های غیرطبیعی حتی‌الامکان خودداری نمائید.
۶. از خوردن غذاهای فاسد و مانده بپرهیزید.

وبگردی
گفتگوی حسین دهباشی با آیت الله سید کمال حیدری
گفتگوی حسین دهباشی با آیت الله سید کمال حیدری - خشت خام / نوبت چهلم و یکم / گفتگوی حسین دهباشی با آیت الله سید کمال حیدری / پخش اختصاصی از آپارات
تنش و درگیری شدید در کنگره حزب اعتماد ملی!
تنش و درگیری شدید در کنگره حزب اعتماد ملی! - کنگره حزب اعتماد ملی با حضور بزرگان اصلاحات مانند عارف، مطهری و حضرتی
دوم خرداد؛ بیست و یک سال بعد
دوم خرداد؛ بیست و یک سال بعد - صادق زیباکلام می‌گوید: دوم خرداد به این دلیل نقطه عطف شد که مسئولین نظام بر روی حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری نظر داشتند، ولی مردم به سیدمحمد خاتمی رای دادند. ناطق نوری هفت میلیون و خاتمی ۲۰ میلیون یعنی حدود سه برابر نامزد مسئولین رای آورد. عبدالله ناصری نیز می‌گوید: ما امروز حجت الاسلام ناطق نوری، رقیب جدی ۲۱ سال پیش این گفتمان را در کنار گفتمان اصلاح طلبی می‌دانیم. این یکی از دستاورد‌های جنبش دوم…
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید - عوامل فیلم «سه رخ» با استقبال جعفر پناهی به ایران بازگشتند و جایزه جشنواره فیلم کن را به او رساندند. جعفر پناهی به همراه نادی ساعی ور، برای فیلم "سه رخ" جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن امسال را دریافت کردند اما به دلیل آنکه پناهی ممنوعیت قانونی برای خروج از کشور داشت، موفق به حضور در جشنواره و دریافت جایزه نشد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.