سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 February, 2019

دو عنصر جدا نشدنی


دو عنصر جدا نشدنی
همیشه این دو را در كنار هم می بینیم و به واقع تغذیه در كنار ورزش و ورزش در كنار تغذیه می تواند برای سلامتی انسان موثر واقع شود و شادابی و نشاط را به روح و جسم آدمی برگرداند. بهتر است بدانید كه شما اگر طالب نشاط روحی و جسمی خود هستید تفاوتی نمی كند در چه سنی باشید بلكه مهم این است كه ورزش كنید و در كنارش تغذیه اصولی داشته باشید.
اساساً تغذیه در تندرستی انسان نقش اصلی و حیاتی ایفا می كند. با تغذیه درست و اصولی می توانیم بسیاری از بیماری ها، پیری زودرس، چاقی و فشارهای عصبی را در كنترل خود در آوریم اما بهتر است بدانید تغذیه تنها كافی نیست بلكه ورزش به نوبه خود با كنترل یا كاهش وزن و چربی بدن، رشد عضلات بدن، قوی تر شدن استخوان ها و جلوگیری از بیماری های آزاردهنده جسمی و روحی مكمل تغذیه اصولی به شمار می آید و هرگز نباید این دو را از هم جدا كرد.
ـ تغذیه دوست همیشگی ورزش
همان طور كه گفتیم فرقی نمی كند كه در چه سنی باشید و چه ورزشی را انجام می دهید مهم این است در كنار ورزش یك برنامه غذایی اصولی برای خود بریزید و براساس برنامه ورزشی تان غذا بخورید. اما به طور كلی در دنیای تغذیه ۶ نوع ماده غذایی وجود دارند كه از هر نوع باید به مقدار كافی به بدن ورزشكار برسد و كمبود هركدام از آنها نه تنها از راندمان ورزش می كاهد بلكه به سلامتی خود ورزشكار هم آسیب وارد می كند از این رو توجه به این منابع غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه باید بدان توجه ویژه ای شود.
ـ كربوهیدرات یا قند
گلوكز یكی از منابع اصلی و اساسی سوخت برای ورزشكاران به شمار می رود. هر چه ورزشكار فعالیت بیشتر و سنگین تری انجام دهد باید به این دسته از ماده غذایی توجه بیشتری داشته باشد. یك ورزشكار باید آنقدر كربوهیدرات مصرف كند تا ذخایر این ماده غذایی در عضلات، كبد و خونش به مقدار كافی و مناسب خود برسد تا در هنگام ورزش به مصرف بدن برسد. به طور كلی توصیه می شود ورزشكاران حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از انرژی كل مورد نیاز خود را از كربوهیدرات ها كسب كنند.
از جمله بهترین منابع برای تامین كربوهیدرات مورد نیاز بدن ورزشكار سیب زمینی پخته و آب پز، ماكارونی ها و رشته ها هستند كه از كربوهیدرات فوق العاده بالایی برخوردارند. توصیه می شود یك ورزشكار حداقل روزانه یك وعده از این خوردنی ها را در برنامه غذایی اش قرار دهد تا دچار كمبود كربوهیدرات بدن نشود.
ـ چربی ها
چربی ها هم از جمله منابع بسیار مهم سوخت در بدن یك ورزشكار هستند، البته این نكته اهمیت دارد كه چربی خورده شده از جمله چربی های سالم و باكیفیت باشد. منظور از چربی سالم چربی ای است كه علاوه بر خاصیت تولید انرژی فراوان برای قلب و عروق هم ضرر نداشته باشد. از جمله چربی های مفید چربی های گیاهی هستند كه هم انرژی فراوانی در خودشان دارند و هم در داخل عروق خونی رسوب نمی كنند. روغن زیتون بهترین روغن گیاهی است كه هم طعم بسیار خوبی دارد و هم انرژی فراوان. توصیه می شود فرد ورزشكار در كنار وعده ناهار و یا شام خود چند قاشق روغن زیتون هم میل كند كه خاصیت فراوان دارد.
ـ پروتئین ها
پروتئین ها جزء اصلی عضلات محسوب می شوند و مهمترین و با ارزش ترین پروتئین برای یك ورزشكار پروتئین های حیوانی است. طبیعتاً بهترین منبع پروتئین حیوانی گوشت است كه خود به ۳ دسته گوشت قرمز، مرغ و ماهی تقسیم می شود. توصیه می شود یك فرد ورزشكار مقدار ۱۰۲ تا ۱۰۸ گرم برای هر كیلوگرم وزن بدن خودش روزانه پروتئین مصرف كند كه باز هم توصیه می شود قسمت اعظم این پروتئین از جنس گوشت قرمز نباشد. گوشت مرغ و ماهی سالم ترین و مطمئن ترین منابع پروتئین هستند كه هم چربی گوشت قرمز را ندارند و هم از نظر پروتئین در حد قابل توجهی قرار دارند. از جمله منابع دیگر پروتئین برای یك فرد ورزشكار حبوبات هستند. مصرف حداقل یك وعده در روز نخود و عدس و لوبیا مقدار قابل توجهی پروتئین را روانه بدن می كند كه در نتیجه رشد بدن یك ورزشكار را تامین می كند.
ـ ویتامین ها و املاح معدنی
این دو ماده غذایی هم از اهمیت بسزایی برخوردارند. معمولاً ورزشكاری كه غذای كافی و متعادل مصرف كند می تواند تمام ویتامین های لازم را از آن به دست آورد. برای اطمینان بیشتر یك قرص مولتی ویتامین برای تامین احتیاجات ورزشكار كافی خواهد بود. معمولاً به دلیل اینكه ورزشكار در حین انجام فعالیت ورزشی مقادیر فراوان آب و نمك دفع می كند توصیه می شود كه پس از انجام فعالیت ورزشی یك لیوان آب و نمك ملایم را حتماً مصرف كند تا دچار كمبود نمك و املاح معدنی نشود. در كنار همه این عناصر آهن هم از اهمیت ویژه ای برای فرد ورزشكار برخوردار است كه در این خصوص توصیه می شود سبزیجات علی الخصوص اسفناج را به همراه آب پرتقال به مقدار فراوان پس از هر برنامه ورزش مصرف كنند.
به طور كلی برای یك ورزشكار یك رژیم غذایی متعادل و كامل می تواند بدنی را به وی هدیه دهد كه هم كارایی بالایی داشته باشد و هم رضایت وی را فراهم آورد. پس فراموش نكنید اگر برای ورزش كردن برنامه خاصی دارید برای تغذیه خود هم فكری بكنید.

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

کله پاچه ،‌بخوریم یا نخوریم؟

کله پاچه ،‌بخوریم یا نخوریم؟
کله پاچه و مغز، مواد غذایی سنگین،‌دیر هضم و سرشار از کلسترول می‌باشد که اصولا کودکان و خردسالان به این قبیل مواد غذایی نیاز نداشته و خوراندن آنها به کودکان توصیه نمی‌شود زیرا زمینه‌ساز عوارض گوناگون و بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی ، عروقی پرفشاری خون و افزایش چربی در سنین بعدی آنها خواهد شد. در ضمن این قبیل مواد غذایی بخصوص مغز درفصول گرم سال فسادپذیری بالایی داشته واحتمال ایجاد مسمومیت‌های غذایی را فراهم می‌کند لذا بهتر است به جای خوراک مغز و کله پاچه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده می‌باشند از مغزهای بادام،‌پسته ،‌ فندق،‌گردو و دانه‌های تخمه کدو، آفتابگردان ،کنجد و... بهره‌مند شد زیرا که تامین کننده قسمت زیادی ازمواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد .

وبگردی
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.