سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
چاپایف - CHAPAYEV
سال تولید : ۱۹۳۴
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : لن فیلم
کارگردان : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمنامهنویس : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمبردار : الکساندر سیگایف و ا. اکستوفونتوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : گاوریل پوپوف
هنرپیشگان : بوریس بابوشکین، بوریس بلینوف، لئونید
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه
ـ در جنگهای داخلی که بلافاصله پس از انقلاب در شوروی آغاز شد، نیروهای سرخ و سفید روبهروی یکدیگر قرار گرفتند. نیروهای سرخ را کمونیستها پشتیبانی میکردند و نیروهای سفید را ضدانقلابیون. در اوج این جنگها، کمیسری سیاسی بهنام "فورمانوف" (بلینوف) مأموریت مییابد تا به یک بریگارد از پارتیزانها ملحق شود و به آنان برای پیروزی بر روسهای سفید یاری برساند. به زودی رابطهٔ دوستانه عجیبی میان "فورمانوف" و فرمانده بریگاد، فردی خودسر بهنام "چاپایف" (بابوشکین) شکل میگیرد. تا اینکه "فورمانوف" موفق میشود، طی نبردهای مختلف، به "چاپایف" انضباط و نظم حزبی موردنظر را بیاموزد. اما سر آخر "چاپایف" در یک درگیری کشته میشود.
ـ مشهورترین فیلم دهه ۱۹۳۰ شوروی. برادران واسیلییف (برادرانی که هیچگونه نسبت فامیلی با یکدیگر نداشتند!) آگاهانه یا ناآگاهانه با این اثرشان مکتبی را بنیان گذاشتند که بعدها به مکتب فیلمهای "واقعگرای سوسیالیستی" معروف شد. فیلم از همان زمان ساختهشدنش مشخص بود که تبدیل به فیلمی تأثیرگذار خواهد شد. حداقل یکی از برادران (سرگئی) سابقه شرکت در جنگهای داخلی را داشت و فیلمنامه اصلاً بر مبنای خاطرات یک کمیسر سیاسی شکل گرفته بود. به این ترتیب پس از دو سال، هنگامیکه فیلم روی پرده رفت با استقبالی همگانی روبرو شد. استقبالی از طرف تماشاگران، فیلمسازان، منتقدان و شخص استالین که چاپایف را به خاطر دقت در تصویر کردن حکایت "مبارزا کارگران و دهقانان" در جریان جنگهای داخلی سخت ستود. تقابل "چاپایف" احساسگرا و "فورمانوف" عقلگرا در واقع موضوع اصلی فیلم است که هیچیک شخصیت کاملی نیستند و قوت و ضعفهایشان را در کنار هم دارند. همچنین شخصیتهای منفی فیلم، مثل ژنرال ضدانقلابی که مردی فرهیخته است و در عین حال از آدمکشی ابائی ندارد. چاپایف بهرغم شخصیتپردازیهای ملموس، تصویری قهرمانانه از قهرمانان جنگهای داخلی ارائه میدهد. ظاهر تصویری فیلم، رویکردی مستند به داستان دارد (سیگایف، تجربیاتش را قبلاً بهعنوان دستیار فیلمبردار و عکاس صحنه در فیلم اکتبر آیزنشتاین کسب کرده بود). اما تأثیر چاپایف بر واقعیت بیش از تأثیرش بر سینما بود. چاپایف در واقعیت باعث شد قهرمانان بسیاری از نهضت مقاومت فرانسه و بریگادهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا، "چاپایف" نامیده شوند.
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : لن فیلم
کارگردان : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمنامهنویس : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمبردار : الکساندر سیگایف و ا. اکستوفونتوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : گاوریل پوپوف
هنرپیشگان : بوریس بابوشکین، بوریس بلینوف، لئونید
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه
ـ در جنگهای داخلی که بلافاصله پس از انقلاب در شوروی آغاز شد، نیروهای سرخ و سفید روبهروی یکدیگر قرار گرفتند. نیروهای سرخ را کمونیستها پشتیبانی میکردند و نیروهای سفید را ضدانقلابیون. در اوج این جنگها، کمیسری سیاسی بهنام "فورمانوف" (بلینوف) مأموریت مییابد تا به یک بریگارد از پارتیزانها ملحق شود و به آنان برای پیروزی بر روسهای سفید یاری برساند. به زودی رابطهٔ دوستانه عجیبی میان "فورمانوف" و فرمانده بریگاد، فردی خودسر بهنام "چاپایف" (بابوشکین) شکل میگیرد. تا اینکه "فورمانوف" موفق میشود، طی نبردهای مختلف، به "چاپایف" انضباط و نظم حزبی موردنظر را بیاموزد. اما سر آخر "چاپایف" در یک درگیری کشته میشود.
ـ مشهورترین فیلم دهه ۱۹۳۰ شوروی. برادران واسیلییف (برادرانی که هیچگونه نسبت فامیلی با یکدیگر نداشتند!) آگاهانه یا ناآگاهانه با این اثرشان مکتبی را بنیان گذاشتند که بعدها به مکتب فیلمهای "واقعگرای سوسیالیستی" معروف شد. فیلم از همان زمان ساختهشدنش مشخص بود که تبدیل به فیلمی تأثیرگذار خواهد شد. حداقل یکی از برادران (سرگئی) سابقه شرکت در جنگهای داخلی را داشت و فیلمنامه اصلاً بر مبنای خاطرات یک کمیسر سیاسی شکل گرفته بود. به این ترتیب پس از دو سال، هنگامیکه فیلم روی پرده رفت با استقبالی همگانی روبرو شد. استقبالی از طرف تماشاگران، فیلمسازان، منتقدان و شخص استالین که چاپایف را به خاطر دقت در تصویر کردن حکایت "مبارزا کارگران و دهقانان" در جریان جنگهای داخلی سخت ستود. تقابل "چاپایف" احساسگرا و "فورمانوف" عقلگرا در واقع موضوع اصلی فیلم است که هیچیک شخصیت کاملی نیستند و قوت و ضعفهایشان را در کنار هم دارند. همچنین شخصیتهای منفی فیلم، مثل ژنرال ضدانقلابی که مردی فرهیخته است و در عین حال از آدمکشی ابائی ندارد. چاپایف بهرغم شخصیتپردازیهای ملموس، تصویری قهرمانانه از قهرمانان جنگهای داخلی ارائه میدهد. ظاهر تصویری فیلم، رویکردی مستند به داستان دارد (سیگایف، تجربیاتش را قبلاً بهعنوان دستیار فیلمبردار و عکاس صحنه در فیلم اکتبر آیزنشتاین کسب کرده بود). اما تأثیر چاپایف بر واقعیت بیش از تأثیرش بر سینما بود. چاپایف در واقعیت باعث شد قهرمانان بسیاری از نهضت مقاومت فرانسه و بریگادهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا، "چاپایف" نامیده شوند.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی ایران و پاکستان سید ابراهیم رئیسی حجاب دولت مجلس دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب
تهران هواشناسی سیل بارش باران شهرداری تهران پلیس فضای مجازی آتش سوزی سلامت وزارت بهداشت قتل سازمان هواشناسی
بانک مرکزی قیمت خودرو ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا دلار بورس مالیات تورم
کتاب ترانه علیدوستی تلویزیون سریال سینمای ایران نماوا سینما نمایشگاه کتاب حج تئاتر معماری فیلم سینمایی
دانش بنیان دانشجویان کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی بنیاد ملی نخبگان
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه روسیه آمریکا جنگ غزه چین ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال باشگاه پرسپولیس اوسمار ویرا رئال مادرید بارسلونا بازی باشگاه استقلال سپاهان لیگ برتر
هوش مصنوعی ایلان ماسک ژاپن اپل همراه اول تبلیغات فناوری تلگرام گوگل ناسا باتری
پیری یبوست صبحانه فشار خون آلرژی