پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دیو و دلبر - BEAUTY AND THE BEAST


دیو و دلبر - BEAUTY AND THE BEAST
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : والت دیزنی
کارگردان : کرک وایز و گاری تروزدیل
فیلمنامه‌نویس : لیندا وولورتن، بر مبنای داستانی از کلی ازبری، برندا چاپمن، تام الری، کوین هارکی، رابرت لنس، برنی ماتیسن، برایان پیمنتال، جو رانفت، کریستوفر ساندرز، بروس وودساید
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن منکن
نوع فیلم : رنگی، ۸۵ دقیقه، نقاشی متحرک


ـ فرانسه، قرن هیجدهم، شاهزادهٔ خودخواهی (بنسن) تقاضای کمک پیرزنی را که در واقع جادوگر است، رد می‌کند و با طلسم او به هیولایی بدهیبت تبدیل می‌شود. پیرزن گلی به او می‌دهد و می‌گوید اگر کسی پیش از ریختن تمام گل‌برگ‌های آن، دلباخته او می‌شود، طلسم باطل خواهد شد. سال‌ها بعد ̎بل̎ (اوهارا) که با پدرش، ̎موریس̎ (اورهارت) زندگی می‌کند، در جست و جوی او که اسیر هیولا شده پا به قصر مخوف شاهزاده در جنگل می‌گذارد و خود زندانی قصر می‌شود. وقتی هیولا برای دفاع از ̎بل̎ با گرگ‌ها می‌جنگد و زخمی می‌شود، ̎بل̎ پرستار او می‌شود. ̎ گاستون̎ (وایت)، عاشق تنومند ̎بل̎، ̎موریس̎ را که از قصر آمده و دربارهٔ هیولا حرف می‌زند، به بند می‌کشد و همراه گروهی از روستائیان به قصر حمله می‌کند. ̎بل̎ که دنبال پدرش به دهکده آمده بود، خود را به معرکه می‌رساند و هیولا را به نبرد با ̎گاستون̎ تشویق می‌کند. هیولا در آستانهٔ مرگ است که طلسم می‌شکند و او قامت انسانی‌اش را باز می‌یابد تا با ̎بل̎ کنار هم زندگی کنند.
ـ افسانهٔ دیو و دلبر دربارهٔ شکاف میان ظاهر و باطن و صورت و معنا، به دلیل طرح صریح دوگانگی و استحالهٔ بالقوهٔ، محمل مناسبی برای طراحان نقاشی متحرک کمپانی والت دیزنی بوده است. بهره‌مند از نقاشی‌های غنی پس‌زمینه و جزئیات پر انعطاف و پرشماری آشنای کمپانی در حالیکه مهارت در به کارگیری شیوه‌های کامپیوتری برای نزدیک کردن حرکت‌ها و فضا به جلوه‌های واقعی نما نیز مشهود است. فیلم بی‌پروا مآخذ بصری و شخصیت پردازانهٔ قدیمی را در هم می‌آمیزد و از جمله وامدار نسخهٔ ژان کوکتو (۱۹۴۶) از این داستان نیز هست (به‌ویژه در خلق فضای قصر ̎هیولا ̎). شخصیت سرزنده و ناسازگار ̎بل̎ روح جذاب فیلم است و ̎هیولا ̎ نیز طراخی و اجرای بسیار خوبی دارد. طنز فیلم که در شخصیت‌های فرعی نمود می‌یابد، افت و خیز دارد و موسیقی و ترانه‌های درخشان آن کار هوارد اشمن و آلن منکن است که به‌ویژه در ترانهٔ ̎بل̎ ظرافت ریتمیک را با معرفی شخصیت و محیط، به زیبائی هم‌آهنگ می‌سازد.
ـ صداها: پیچ اوهارا، رابی بنسن، رکس اورهارت، ریچارد وایت، جسی کورتی، آنجلا لنزبری، هال اسمیت


همچنین مشاهده کنید