پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آب‌نبات فروش - CANDYMAN


آب‌نبات فروش - CANDYMAN
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : استیو گولین، سیگورجون سیگواتسن و آلن پول
کارگردان : برنارد رز
فیلمنامه‌نویس : برنارد رز، بر مبنای داستان کوتاه ممنوع نوشتهٔ کلایو بارکر
فیلمبردار : آنتونی ب. ریچموند
آهنگساز(موسیقی متن) : فیلیپ گلاس
هنرپیشگان : ویرجینیا مادسن، کاسی لمونز، زاندر برکلی، د جوان گای، تونی تاد، ونسا ویلیامز، ماریانا الیوت، تد ریمی و گیلبرت لوئیس
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه


ـ ̎هلن لایل̎ (مادسن)، دانشجوی دکترای رشتهٔ مردم‌شناسی که پایان‌نامهٔ تحصیلی‌اش دربارهٔ افسانهٔ جانی مرموزی معروف به ̎ آب‌نبات فروش̎ و جنایت‌های او در حدود سال ۱۸۹۰ است، با وقوع یک سری قتل‌های همانند در ناحیهٔ جنایت خیز کابرینی‌گرین شیکاگو، به آنجا می‌رود و گفته‌های اهالی منطقه مبنی بر اینکه این جنایات را ̎ آب‌نبات فروش̎ مرتکب شده، منطقی می‌یابد. در ادامهٔ پژوهشش چنان در این افسانه غرق می‌شود که توانائی تمیز بین افسانه و واقعیت را از دست می‌دهد. او را به جرم قتل‌هائی که به عقیدهٔ وی ̎ آب‌نبات فروش̎ مرتکب شده، دستگیر می‌کنند و به تیمارستان می‌فرستند. ادامهٔ این مسیر به فنای او می‌انجامد.
ـ رز زمینه داستان را از لیورپول به شیکاگو تغییر می‌دهد. فیلم با موفقیت روی خط باریک حایل بین ژانر ترسناک و ژانر فرعی فیلم‌های روانی حرکت می‌کند و تماشاگر را در پذیرفتن ̎ آب‌نبات فروش̎ به عنوان موجودی ̎واقعی̎ (و در نتیجه پذیرش فیلم به عنوان اثری هراس‌آور) یا قبول او به عنوان مخلوق ̎تخیلات̎ بیمارگونهٔ ̎هلن̎ (و لذا شناسائی فیلم به عنوان درامی روانی) آزاد می‌گذارد. در صحنه‌هائی مثل صحنهٔ قتل مسئول آسایشگاه روانی، اگر از دید ذهنی ̎هلن̎ به ماجرا نگاه کنیم، ̎ آب‌نبات فروش̎، و اگر از دید ̎عینی̎ سایرین به مسئله بنگری خود ̎هلن̎ را قاتل خواهیم دانست. و البته در مورد اول با آگاهی از این نکته که ̎ آب‌نبات فروش̎ مخلوق ذهن ̎هلن̎ بوده، جنایت‌ها به صورت خواستهٔ ̎ناخودآگاه̎ ذهن او جلوه‌گر می‌شوند. عنوان‌بندی زیبای فیلم با ترکیب بجای خطوط عمودی و افقی، عنوان‌بندی بیمار روانی آلفرد هیچکاک (۱۹۶۰) را در خاطر تداعی می‌کند. موسیقی مسحور کنندهٔ گلاس در حکم ̎ستار العیوب! ̎ فیلم است. خود رز در نقش ̎ آرچی والش̎ در فیلم حضور دارد. دنباله: آب‌نبات فروش ۲: وداع با جسم (بیل کاندون، ۱۹۹۵)


همچنین مشاهده کنید