چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بادبادک آبی - THE BLUE KITE


بادبادک آبی - THE BLUE KITE
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : هنگ‌‌کنگ و چین
محصول : لانگویک فیلم
کارگردان : تیان ژوانگ‌ژوانگ
فیلمنامه‌نویس : مائو شیائو
فیلمبردار : هوئو یونگ
آهنگساز(موسیقی متن) : یوشیهیده اوتومو
هنرپیشگان : یی تیان، ژانگ وینائو، چن شیائومن، گوئو دونگلین، لو لیپینگ، پو کوانشین، لی‌ شوئه‌جیان، گوئو بائوچانگ و ژونگ پینگ
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۸ دقیقه


ـ پکن، سال ۱۹۵۳، ̎لین شائولونگ̎ کتابدار (کوانشین)، با ̎چن شوجوآن̎ (لیپینگ)، معلم جوان مدرسه ازدواج می‌کند. پسرشان، ̎لین دایو̎ (تیان) که ̎تی‌یه‌تو̎ صدایش می‌کنند، در یک ساختمان اشتراکی بزرگ می‌شود. در پی اعلام سیاست‌های اصلاح‌گرایانه و تجدیدنظر طلبانهٔ ̎مائو تسه تونگ̎، ̎لیو یون‌وئی̎ (دونگلین)، همکار ̎شائو لونگ̎ در کتابخانه، او و ̎لی گوئودونگ̎ تحت فشار خود را مبری از اتهام انتقاد اعلام می‌کند ولی ̎شائولونگ̎ به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شود. ̎شوجوآن̎ در غیاب او برای حفظ خانواده می‌کوشد تا اینکه یک روز خبر مرگ ̎شائولونگ̎ را طی حادثه‌ای دریافت می‌کند. ̎گوئودونگ̎ که از این بابت احساس گناه می‌کند، به ̎شوجوآن̎ کمک می‌رساند و سرانجام آن‌دو با هم ازدواج می‌‌کنند. اما ̎گوئودونگ̎ از بیماری کلیه می‌میرد و ̎شوجوآن̎ و ̎تی‌یه‌تو̎ (ونایو) نزد مادر ̎شوجوآن̎ می‌شود. تا اینکه انقلاب فرهنگی در می‌گیرد. ̎وو̎، که از سوی گارد سرخ تحت فشار است، می‌میرد و ̎شوجوآن̎ به عنوان ضد انقلابی به اردوگاه فرستاده می‌شود.
ـ بادبادک آبی پس از اسب دزد (۱۹۸۶) دومین فیلم ژوانگ‌ژوانگ است که عضو برجسته‌ای از ̎نسل پنجم̎ سینمای چین به شمار می‌رود. از حال و هوای اگزوتیک، آئینی و پر رمز و راز اسب دزد در این فیلم خبری نیست و در عوض بادبادک آبی دشواری‌ها و تحولات یک دوران را از طریق سرگذشت پر فراز و نشیب اعضای یک خانواده نمایش می‌دهد و اینکه چطور تعصبات ابلهانهٔ سیاسی، خوشبختی فردی را محو می‌سازند کارگردان با نظارهٔ داستانش از دریچهٔ چشم‌های ̎تی‌یه‌تو̎ی خردسال، شفافیت دیدگاه او را با غنا و پیچیدگی روائی در می‌آمیزد. لازم به ذکر نیست که فیلم خشم مقامات چینی و ممنوعیت نمایش شدیدی را برانگیخت.


همچنین مشاهده کنید