سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

زندگی من - MY LIFE


زندگی من - MY LIFE
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : برادران زوکر
کارگردان : بروس جوئل روبین
فیلمنامه‌نویس : بروس جوئل روبین
فیلمبردار : پیتر جیمز
آهنگساز(موسیقی متن) : جان باری
هنرپیشگان : مایکل کیتن، نیکول کیدمن، برادلی ویتفورد، کوئین لطیفه، میشل کنستانتین، ربکا شول، مارک لوئنتال، تونی سایر، هینگ نگور، رومی رزمانت
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه


ـ ̎باب جونز̎ (کیتن) که بر اثر ابتلا به سرطان در آستانهٔ مرگ قرار دارد، تصمیم می‌گیرد برای فرزند متولد نشده‌اش که بر مبنای گفتهٔ پزشکان مقارن مرگ او به دنیا خواهد آمد، فیلمی ویدئوئی دربارهٔ خودش تهیه کند. همسرش، ̎گیل̎ (کیدمن) او را وا می‌دارد تا با یک شفادهندهٔ روحی، ̎ آقای هو̎ (نگور)، ملاقات کند. حاصل این دیدار، آشنائی ̎جونز̎ با آنچه که او را بیمار ساخته یعنی ̎ریشهٔ وجودی خود̎ (مطابق تعالیم ̎بودا ̎ ) است. وقتی ̎جونز̎ دربارهٔ دوران کودکی‌اش تعمق می‌کند، در می‌یابد دلیل اصلی بیماری او، ناخشنودی شدیدی است که از پدرش داشته؛ ناخشنودی که به مرور زمان به نفرت بدل شده و ̎جونز̎ را به تغییر نام خانوادگی‌اش وادار ساخته است. او با درک حقایق، با آلامی که روحش را آزرده، کنار می‌آید، موفق می‌شود پدرش را ببخشد و در نهایت با آرامش تسلیم مرگ می‌شود.
ـ نخستین تجربهٔ کارگردانی روبین فیلمنامه‌نویس، که ̎مرگ̎ مضمون اصلی نوشته‌های او است: در روح (جری زوکر، ۱۹۹۰)، زندگی پس از مرگ، در نردبان جیکوب (ایدریان لین، ۱۹۹۰)، نوسانات ذهنی فردی مشرف به موت و در اینجا تلاش مردی در حال مرگ برای شناخت بهتر خویش در آخرین روزها. حتی در نمونه‌ای اولیه، تلاطم مغزی (داگلاس ترومبول، ۱۹۸۳) بر مبنای داستانی از روبین می‌بینیم که صحنه‌هائی مثل صحنهٔ مرگ لوئیز فلچز و تخیلات کریستوفر واکن در حال اغماء، به طور مشخص مهر کار او را دارند. هرچند نحوهٔ طرح این مضمون در زندگی من تمایز خاصی نسبت به سایر کارهای او ندارد. عامل اصلی موفقیت نسبی این فیلم چیزی جز برخورد ̎راحت̎ کارگردان / فیلمنامه‌نویس با مسئلهٔ مرگ و بازی روان و متقاعد کنندهٔ کیتن، با پرهیز از فرو افتادن به کلیشه‌های تحریک‌کنندهٔ احساساتی، نیست.


همچنین مشاهده کنید