چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سه تفنگدار - THE THREE MUSKETEERS


سه تفنگدار - THE THREE MUSKETEERS
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جو رات و راجر برنبام
کارگردان : استیون هرک
فیلمنامه‌نویس : دیوید لافری، بر مبنای رمانی نوشتهٔ الکساندر دوما
فیلمبردار : دین سملر
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کیمن
هنرپیشگان : چارلی شین، کیفر ساترلند، کریس اودانل، آلیور پلات، تیم کوری، ربکا د مورنی، گابرایل انور، مایکل وینکات، پل مک گان، هیو اوکانر و ژولی دلپی
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه


ـ ̎دارتانیان̎ (اودانل)، جوان شهرستانی که پدرش از تفنگداران بوده و توسط ناشناسی کشته شده، سودای رفتن به پاریس و پیوستن به تفنگداران گارد ویژهٔ ̎لوئی̎ (اوکانر)، شاه فرانسه را دارد. او در شمشیرزنی استاد است. در پاریس، در هر مرحله‌ای از سفر و ورودش به شهر، هر بار با یکی از سه تفنگدار، ̎ آرامیس̎ (شین)، ̎ آتوس̎ (ساترلند)، و ̎پورتوس̎ (پلات) دچار اختلاف می‌شود و بی ‌آنکه متوجه باشد با هر سه، در یک ساعت و در یک محل قرار دوئل می‌گذارد. از سوی دیگر ̎لوئی̎ جوان و ̎ملکه آن ̎ (انور)، پس از مرگ پدر بیشتر بازیچهٔ دست ̎کاردینال ریشلیو̎ی مکار (کوری) هستند که با کمک عاملش، ̎روشفور̎ (وینکات) و سپاه وفادار خاص خودش قصد براندازی سلطنت و حکومت را دارد. نخستین کار ̎ریشلیو̎ انحلال گارد تفنگداران ویژهٔ شاه است. اما سه تفنگدار، حاضر به تسلیم سلاح و اطاعت از ̎ریشلیو̎ نیستند. بنابراین ̎ریشلیو̎ فرمان دستگیری آنان را صادر می‌کند و سپاه درست در لحظه‌ای می‌رسد که آن سه نفر سر دوئل حاضر شده‌اند. ̎دارتانیان̎ در کنار آنان با نیروهای دولتی می‌جنگد و همه موفق به فرار می‌شوند. ̎دارتانیان̎ در کنار آنان با نیروهای دولتی می‌جنگد و همه موفق به فرار می‌شوند. ̎دارتانیان̎ در عین حال موقع عبور فکر می‌کند که دو سوار به دنبال دو بانوی سوار بر اسب هستند، دو تن تعقیب‌کننده را از اسب به زمین می‌اندازد و می‌فهمد که یکی از زنان ̎ملکه آن̎ و دیگری ندمیهٔ او، ̎کنستانس̎ (دلپی) است. مبارزات و زندگی چهار تفنگدار ادامه می‌یابد تا سرانجام ̎دارتانیان̎ دستگیر می‌شود و در زندان باستیل متوجه فجایع، آدم‌های ̎ریشلیو̎ می‌شود. سه تفنگدار او را نجات می‌دهند و توسط ̎کنستانس̎، خود را به ملکه می‌رسانند که عملاً دربند ̎ریشیلو̎ است. توطئه‌های ̎ریشلیو̎ هر دم بیشتر می‌شود. ̎دارتانیان̎ وظیفهٔ رساندن پیام و آوردن جواهری را از سوی انگلستان می‌پذیرد و سه تفنگدار هم شرایط داخلی را آماده می‌کنند. سرانجام در نبردی که در می‌گیرد، تفنگداران جمع می‌شوند و به عنوان نیروی مقابله کننده با ̎ریشلیو̎ وارد نبرد می‌شوند، ̎ریشلیو̎ کشته می‌شود، ملکه و شاه نجات می‌یابند. ̎کنستانس̎ به ̎دارتانیان̎ می‌پیوندد و ̎روشفور̎ به دست ̎دارتانیان̎ کشته می‌شود. ̎دارتانیان̎ به عنوان پاداش رسماً به نیروی تفنگداران می‌پیوندد.
ـ سه تفنگدار از آن قصه‌هاست که هر جور، با هر تمهید و با هر شکل و ̎گونه̎ و با هر نوع قدرت اجرائی که آن را به فیلم برگردانی؛ نتیجه در هر حال جذاب، تماشائی، پر فراز و نشیب و لذت‌بخش می‌شود. کافی است سیر حوادث را عین کتاب ادامه‌ بدهی، فراز و نشیب را سرجاهایشان بگذاری، از هر چیز به آن اندازه که در کتاب هست اضافه کنی، کمی خنده، کمی بزن بکوب، کمی حادثه، کمی سوء تفاهم و کمی ... و تماشاگر راحت بنشیند و یک پاکت تخمه را راحت و بی‌ آنکه متوجه بشود هدر بدهد. و این یک اصلاً برای نوجوان‌‌هاست، سن‌ها همه پائین‌تر آمده، قیافه‌ها همه از آدم‌های این روزی و دلپذیر، با ضرباهنگ بسیار تند و اجرائی امروزی، صحنه‌های درخشان شمشیربازی، پر از حوادث و اسب‌سواری و لهجهٔ آتلانتیک شمالی محبوب تماشاگران نوجوان امریکائی ایالات میانه و فیلم سالم و تر و تمیز و خوش ساخت و بی‌مسئله و بی‌دغدغه، با صحنه‌آرائی درخشانی (وولف کروگر) که برای هالیوود بسیار عادی و ساده است، لباس‌‌هائی که در هر انبار هالیوود خروارها از آنها هست و نمابندی استاندارد و فیلمبرداری و تدوین استاندارد و موسیقی امروزی، با یک آهنگ ترکیبی از استینگ و راد استوارت و برایان آدامز، نمک و فلفل کافی و کمی سس خردل... آماده برای سرو کردن برای همهٔ افراد خانواده. این طبعاً آخرین نسخه نخواهد بود، هر نسلی به هر حال؛ هملت خودش، بانی و کلاید خودش، رومیو و جولیت خودش و سه تفنگدار خودش را می‌خواهد. این یکی که هیچ نقصی ندارد. به مهر مؤسسه استاندارد هم مزین است.


همچنین مشاهده کنید