پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کینه‌توزی - MALICE


کینه‌توزی - MALICE
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ریچل پففر، چارلز مالوایل و هارولد بکر
کارگردان : بکر
فیلمنامه‌نویس : آرون سورکین و اسکات فرانک، بر مبنای داستانی نوشتهٔ جوناس مکورد و سورکین
فیلمبردار : گوردون ویلیس
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گلداسمیت
هنرپیشگان : الک بالدوین، نیکول کیدمن، بیل پولمن، بیبی نویورت، جرج ک. اسکات، آن بنکرافت، پیتر گالاگر، جوزف سامر و گویینت پالترو
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه


ـ وسترلی ماساچوستس. ̎اندی سافیان̎ (پولمن)، رئیس کالج که با همسر تازه‌اش، ̎تریسی̎ (کیدمن) زندگی می‌کند برای کمک هزینهٔ خانه، ̎دکتر جد هیل̎ جوان (بالدوین) را به مستأجری می‌پذیرد و آرام آرام در می‌یابد که ̎جد̎ و همسرش در نقشهٔ تصاحب غرامت بیمارستان بابت تشخیص پزشکی اشتباه، همدست بوده‌اند. ̎تریسی̎، ̎جد̎ را از سر راه بر می‌دارد و ̎اندی̎ با صحنه‌سازی، ̎تریسی̎ را به تله پلیس می‌اندازد.
ـ از میان رشته تریلرهای با مضمون حسادت جنسی که پس از موفقیت جانبهٔ مرگبار (ایدریان لین، ۱۹۸۷) به روی پرده آمدند، کینه‌توزی نمونه‌ای از یک ژانر التقاطی باب روز است که می‌توان آن را ̎تریلر شیوع̎ نامید. فیلم‌هائی که در آنها همه نسخه‌ای از شخصیت‌ سرشار از نفرت واحدی هستند. در اینجا، مثل جاذبهٔ مرگبار و آثار دیگری مثل تحلیل نهائی (فیل جونو، ۱۹۹۲) و زن سفید مجرد (باربت شرودر، ۱۹۹۱) زن شهر آشوبی معرفی می‌شود که آشکارا تعادل روحی ندارد. ̎تریسی̎ در راه انکار زنانگی‌اش تا آنجا پیش می‌رود که تخمدان‌هایش را برای سودجوئی فدا می‌کند. به شیوهٔ نو آرهای جدید و گزندهٔ امریکائی، مرد سالم ولی فاقد جاذبه، قربانی است و باز به سبک‌ آنها، فیلم از هرگونه هم ذات پنداری اجتناب می‌کند تا تماشاگر را در لذت بردن از کراهت محض رویدادها آزاد بگذارد. نتیجه البته فیلمی است که بیشتر بر اساس تصادف‌های غافلگیر کننده و نامعقول و انگیزه‌های اغراق آمیز، به پیش می‌رود تا شخصیت‌پردازی.


همچنین مشاهده کنید