پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرما و سینوس‌ها


سرما و سینوس‌ها
با سرد شدن هوا لباس‌های زمستونی هم از كمد بیرون می‌آید. به تدریج افرادی رو می‌بینیم كه كلاه به سر دارند، برخی هم كلاه رو تا ابروها پایین كشیدند. این افراد احتمالاً سینوس‌های حساسی دارند. اگر شما هم جزء این گروه هستید بهتون سفارش می‌كنیم حتماً نسبت به این بیماری حساس باشید. عدم معالجه كامل سینوزیت می‌تواند باعث بیماری حاد عفونی كاسه چشم (حدقه) بشود. چون باكتری‌های موجود در سینوس‌ها از روزنه‌های طبیعی موجود بین سینوس و كاسه چشم عبور كرده و باعث انتشار عفونت در حدقه می‌شوند. این عفونت (در صورت عدم معالجه) علاوه بر تهدید بینایی، امكان داره با نفوذ به جمجمه باعث ابتلا به مننژیت و آبسه مغزی هم بشود.
مشكل دیگری كه پیش می آید انتشار عفونت از راه خون به تمام نقاط بدن است. این بیماری در سنین كودكی (دوران مدرسه) بیشتر مشاهده می‌شود. بعضی از علائم اون هم به این شرح است:
قرمزی و التهاب پلك‌ها، درد در ناحیه كاسه چشم، آبریزش و ترس از نور، التهاب عصب بینایی و افزایش فشار داخل چشم. برای درمان، بیمار باید بستری بشه و بیماری زمینه (سینوزیت)، تحت نظر پزشك مداوا شود.
در این بیماری، همكاری چشم پزشك و متخصص گوش و حلق و بینی ضروری می‌باشد.
پس همانقدر كه به فكر خرید لباس های زمستانی و چیزهایی از این قبیل هستید اگر سابقه سینوزیت دارید، حتماً به فكر درمان این بیماری موذی هم باشید. پدر و مادرها هم توجه بیشتری به بچه ها داشته باشن، سرماخوردگی رو بیماری پیش پا افتاده ای ندونیم، دوره‌های آنتی بیوتیك رو كامل كنیم و درد در ناحیه پیشانی و زیرچشم‌ها رو جدی بگیریم.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید