جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های طلائی «تغذیه»


توصیه‌های طلائی «تغذیه»
۱ – مهمترین نكته‌ی حفظ سلامتی، نوع غذای مصرفی روزانه است. به دو مورد زیر دقت كنید:
الف) در رژیم غذایی روزانه باید حتی المقدور از مواد غذائی گیاهی به جای مواد غذایی حیوانی استفاده شود.
ب) چون تأمین كننده انرژی بدن از سه منبع هیدرات كربن ، چربی و پروتئین است، لذا باید سعی شود روزانه ۵۰ درصد مواد غذایی به هیدرات كربن (منابع گیاهی) و ۲۵ درصد مواد غذایی به پروتئین و ۲۵ درصد دیگر به چربی‌ها اختصاص یابد.
۲ – از مصرف بی رویه چربی‌ها (جامد و مایع) جدا" باید خودداری كرد. چربی در مقایسه با سایر مواد غذایی، حامل بیشترین انرژی است (هر گرم چربی حاوی ۹ كیلو كالری انرژی است ولی پروتئین یا هیدرات كربن به ازای هر گرم، معادل ۴ كیلو كالری انرژی دارد). در نتیجه هر گرم چربی كه بیشتر از نیاز بدن مصرف شود، در بدن ذخیره شده و علاوه بر افزایش وزن، باعث تولید امراض و ناراحتی‌های مختلف می‌شود.
۳ – هم اكنون تصمیم بگیرید. از مصرف بی رویه غذا پرهیز كنید. دقت داشته باشید كه هنگام مصرف غذای روزانه، این كیفیت غذا است كه مطرح است، نه كمّیت آن. خداوند كریم می فرماید: « بخورید و بیاشامید ولی اسراف نكنید». غذاها به پیشگیری و درمان بیماری كمك می كنند. غذاها و میوه ها از شاهكارهای طبیعت هستند، مانند بسیاری از گیاهان دارویی كه اثرات معجزه آسایی در درمان بیماری ها دارند. مادران عزیز باردار باید توجه داشته باشند كه به طور كلی نباید برای دو نفر غذا بخورند بلكه باید به فكر دو نفر باشند.
۴ – تا آنجا كه ممكن است از مصرف گوشت قرمز كه خاصیت جذبی دارد بپرهیزید؛ زیرا در تولید مواد مضری مانند رادیكال های آزاد نقش به سزایی دارد. توجه داشته باشید كه بیشتر گوشت ها چربی دارند و هر چربی كه منشأ حیوانی داشته باشد، محتوی كلسترول است. افزایش میزان كلسترول در خون، سبب رسوب آن در دیواره رگ‌ها و به خطر انداختن سلامتی می‌شود.
۵ – باید به خاطر سپرد كه خانم‌ها بعد از دوران یائسگی، و آقایان، هیچگاه نباید مواد حاوی ویتامین C را همراه با غذا مصرف كنند. بهترین زمان مصرف ویتامین C قبل از غذا است. ویتامینC به خاطر داشتن خاصیت احیاء (ردوكسیون)، آهن موجود در مواد غذایی گیاهی را كه به حالت سه ظرفیتی است، به حالت دو ظرفیتی تبدیل می‌كند كه در این صورت، آهن اجازه ورود به جریان خون را می‌گیرد. افزایش آهن در خون سبب افزایش تولید رادیكال‌های آزاد و در آخر باعث پایداری هیدروكسیل رادیكال می‌شود. پس از آن وارد غشای دو جداره ای هسته سلول شده و با ایجاد جهش (موتاسیون) موجب تغییرات ژنتیكی در ساختار سلول می‌شود كه به این وضعیت«استرس اكسیداتیو» می‌گویند، در این حالت است كه احتمال بروز سرطان بالا می‌رود. بهترین راه مبارزه و جلوگیری از سرطان‌، مصرف ویتامین‌هایی از دسته آنتی اكسیدان است كه نقش بسیار مهمی در جذب رادیكال‌های آزاد دارند. این دسته عبارتند از: بتا كاروتن (ویتامین A)، توكوفرول (ویتامین E) و اسید اسكوربیك (ویتامین C). این سه آنتی اكسیدان قوی در هویج وجود دارند. مصرف آب هویج كه چند قطره شیر در آن ریخته باشیم، همراه ناهار بسیار مناسب است، البته بتاكاروتن در تفاله هویج موجود است. كلاً بتاكاروتن در میوه‌هایی كه نارنجی رنگ هستند وجود دارد.
۶ – به خاطر داشته باشید كه در طول روز، حداقل یك بطری آب را حتماً بنوشید و هیچ گاه برای رفع تشنگی از نوشابه‌های شیرین و مضّر استفاده نكنید. چای به خاطر وجود ماده‌ای به نام پلی فنول، نوشیدنی مفیدی است. پلی فنول ها با فعل و انفعالاتی كه در بدن تشكیل می‌دهند، مانع از جذب آهن های آزاد در جریان خون می‌شوند. اگر بیش از اندازه آب بنوشیم املاح مهم توسط ادرار شسته شده، از بدن دفع می‌شوند. روزانه ۲ لیتر آب برای مصرف شخص كافی است.
۷ – مصرف سبزیجات تازه، به ویژه پیاز و سیر را ، هرگز فراموش نكنید. مواد محلول در آب، مانند دی سولفید كه در پیاز وجود دارد و به راحتی از طریق سیستم جذبی روده وارد جریان خون می‌شود، با تبدیل به سولفید و تیول، با آهن‌های آزاد در خون، تشكیل گروه می‌دهد و مانع از زیاد شدن رادیكال های اكسیژنی می شود. مصرف میوه به صورت ناشتا باعث جذب تمام ویتامین های میوه در بدن می شود؛ چون معده خالی است. این كه قبل یا بعد ازغذا میوه مصرف كنیم، كار اشتباهی است و باعث به هدر رفتن ۷۰ در صد ویتامین‌های آن می‌شود. البته ممكن است ۱۰ در صد از افراد هم نتوانند با معده خالی میوه را تحمل كنند كه باید برایشان راه حلی پیدا كرد.
۸ - از غذاهایی استفاده كنید كه نیاز بدنتان را تأمین كند نه از غذاهایی كه به آنها علاقه‌مند هستید. «سقراط» پدر علم پزشكی گفته است: «تغذیه سالم، شفای همه دردها است».
۹ – تغذیه سالم زمانی مفید است كه همراه با سلامت روانی باشد. امروزه ثابت شده است كه خندیدن، بخشیدن و فراموش كردن سه دلیل مهم برای سلامت روح و روان انسان، و پایه اساسی برای تغذیه سالم است.
۱۰ – تغذیه سالم هیچ وقت به یك بدن مضطرب كمك نخواهد كرد.
ـ مشكلات تغذیه‌ای ایرانی‌ها:
۱- مشكل اصلی، مصرف چربی در حد بالا است. باید چربی‌های حیوانی را كنار گذاشت و از چربی‌های گیاهی استفاده ی بیشتری كرد . البته در گروه چربی‌های گیاهی كه شامل اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده است، نباید اسیدهای چرب اشباع شده (جامد) را استفاده كرد. باید از روغن مایع آفتابگردان یا روغن زیتون استفاده نمود.
۲- مصرف زیاد شیرینی نیز یكی از مشكلات بزرگ است كه هنوز هم وجود دارد ؛ تهیه و پخت نامناسب نان در كشور، مصرف بی اندازه نوشابه، افراط در مصرف گوشت قرمز در برخی خانواد ه های مرفه، استفاده نامناسب از روغن جهت سرخ كردنی‌ها و بالاخره نامطلوب بودن الگوی پخت غذا در كشور از دیگر مشكلات تغذیه‌ای ایرانی‌هاست.
برای اینكه روغن‌ها دچار اكسیداسیون و سوختگی نشوند، باید هنگام سرخ كردن، كمی آب در روغن اضافه كرد كه حالت بخار پز پیدا كند.خود را دوست داشته باشید و سلامتی خود را با عمری طولانی بیمه كنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید