پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

باری لیندون - Barry Lyndon


باری لیندون - Barry Lyndon
سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : استنلی کوبویک
کارگردان : کوبویک، برمبنای رمانی نوشته ویلیام میکپیس تاکری.
فیلمنامه‌نویس : کوبویک، برمبنای رمانی نوشته ویلیام میکپیس تاکری.
فیلمبردار : جان آلکوت.
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانتس شوبرت، آنتونیو ویوالدی، یوهان سباستیان باخ، فردریک کبیر، گئورگ فریدریش هندل، ولفگانگ آمادئوس موتسارت و جووانی پیزیلو.
هنرپیشگان : رایان اونیل، ماریزا برنسن، پاتریک مگی، هاردی کروگر، استیون برکوف، لنرد راسیتر، گی هامیلتن، مری کین، دایانا کرنر، فرانک میدلمَس، گادفری گیگلی، لیون ویتالی و مورای ملوین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۸۷ دقیقه.


ایرلند، قرن هجدهم. «خانم باری» (کین) پس از مرگ همسرش در یک دوئل، تمام وقت خود را صرف تعلیم پسرش، «ردموند» می‌کند تا از او یک «جنتلمن» بسازد «باریِ» جوان (اونیل) که تحت تأثیر «نورا» (هامیلتن)، یکی از اقوامش قرار گرفته، وقتی متوجه توجهات یک افسر انگلیسی، «سروان کوئین» (راسیتر) به «نورا» می‌شود، درسش را نیمه‌کاره رها می‌کند و در یک دوئل، «کوئین» را می‌کشد. او پس از فرار به‌زودی مجبور به انجام خدمت نظام می‌شود. نخستین تجربه‌اش در نبردی در جنگ‌های هفت‌ساله‌ مأیوس کننده است. در آنجا دوستی قدیمی، «سروان گروگن» (کیگلی) را می‌بیند که به او می‌گوید «کوئین» زنده است و با «نورا» ازدواج کرده است. «باری» به زودی ترک خدمت می‌کند، اما وقتی یکی از متحدان پروسی انگلستان، «سروان پوتسدورف» (کروگر) او را با لباس مبدل می‌بیند، مجبور می‌شود وارد ارتش پروس شود. سپس برای جاسوسی از یک دیپلمات ایرلندی، «شوالیه دو بالیباری» (مگی) فرستاده می‌شود که مظنون به جاسوسی است. اما «باری» در مقابل هم وطنش به جاسوسی اعتراف می‌کند و «شوالیه» نیز در عوض، از او حمایت می‌کند. بعدتر هر دو فرار می‌کنند تا از راه قمار در انگلستان پول در بیاورند. سال 1773. کنتس ثروتمند انگلیسی، «لیدی لیندون» (برنسن) نظر «باری» را به خود جلب می‌کند. «باری» پس از مرگ «سرچارلز» (میدلمَس)، شوهر «لیدی لیندون» با او ازدواج می‌کند و نام او را به خود می‌گیرد. اما بعدتر به او بی‌اعتنائی می‌کند و با به رخ کشیدن روابط عاشقانه‌اش خشم پسر او، «لردبالینگدن» (ویتالی) را می‌انگیزد. رفتار «باری» پس از مرگ پسرش، بدتر می‌شود و وقتی «لیدی لیندون» خودکشی می‌کند، «بالینگدن» با «باری» دوئل می‌کند. «باری» به شدت مجروح می‌شود اما «بالینگدن» به او پولی می‌پردازد تا برای همیشه انگلستان را ترک کند.
* براساس رمان پُرآوازه تاکری، نمایشی ملال‌آمیز و در عین حال مجلل از تقدیر گرائی انسان در پس داستان تاریخی. مثل دیگر آثار کوبریک «صناعت» از طراحی صحنه خودنمایانه (کارکن آدام) گرفته تا فیلم‌برداری چشم نوازانه آلکوت و همچنین حاشیه صوتی غنی از آثار برجسته که رُزنمن مسئول تنظیم آن بوده است، حرف اول را می‌زند.


همچنین مشاهده کنید