جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ / Friday, 20 January, 2017

عشق و مرگ - Love And Death


عشق و مرگ - Love And Deathسال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : چارلز ه_ جافی.
کارگردان : وودی آلن
فیلمنامه‌نویس : وودی آلن
فیلمبردار : گیسلن کلوکه
آهنگساز(موسیقی متن) : سرگئی پروکوفی‌یف.
هنرپیشگان : آلن، دایان کیتن، جرج ایدل، فرانک آدو، ادموند آردیسن، فیودور آتکی، جیمز تولکن، اولگا ژرژ پیکو، هارولد گولد و ایو بارساک.
نوع فیلم : رنگی، ۸۵ دقیقه.


روسیه، سال 1812. «بوریس گروشنکو» (آلن) در انتظار اعدام در زندان، حادثه‌هائی را که منجر به وضع فعلی‌اش شده مرور می‌کند: دوران کودکی و بحث‌های فسلفی‌اش با خویشاوندِ پری‌روی خود، «سونیا وولونسکا» (کیتن) و اینکه در 1805 با اکراه به جنگ علیه «ناپلئون» (تولکن) می‌رود. «سونیا» نیز که داوطلبانه برای پرستاری به جبهه میان زخمیان «بوریس» را می‌بیند که تصادفاً بدل به قهرمان نظامی شده است. در مراجعت از جنگ، «بوریس» با «کنتس الکساندروونا» (ژرژپیکو) مغازله می‌کند و از سوی محبوب کنتس، «آنتون» (گولد) به دوئل دعوت می‌شود. اما از دوئل جان به در می‌برد و با سونیا ازدواج می‌کند. در 1812 به‌دنبال حمله «ناپلئون»، «بوریس» و «سونیا» برای ترور او عازم مسکو می‌شوند و سر راه خود را به هیئت سفیر اسپانیا و خواهرش درمی‌آورند. به‌رغم اینکه نقشه‌شان تا آخرین مرحله به درستی پیش می‌رود، از نظر اخلاقی احساس گناه می‌کنند و نمی‌توانند «ناپلئون» را بکشند. فرد دیگری که قصد ترور سفیر اسپانیا را دارد، اشتباهاً به «ناپلئون» شلیک می‌کند و «بوریس» به جرم ناکرده به زندان می‌افتد و اعدام می‌شود. بعدتر «سونیا» شوهرش را کنار شبح مرگ می‌بیند که می‌رقصد.
* متعلق به یک سنت کمیک پُرافتخار در هجو و استهزای سبک رمان‌های روسی که استیون لیکاک، س.ج. پرلمن و دیگر طنزپردازان در آن طبع آزمائی کرده‌اند. با موسیقی پروکوفی‌یف و طرح قصه‌ای که نسخه آشفته‌ای از جنگ و صلحِ لئو تولستوی است. به‌رغم آنکه فیلم فاقد یک چارچوب بصری معین و قاطع است تا شوخی‌ها را انسجام بخشد و یک دست کند، عشق و مرگ از مفرح‌ترین آثار آلن است؛ از جمله به‌خاطر هجو ظریف حماسه‌های هالیوودی و ترکیب موقعیت‌های قرن نوزدهمی با کنایه‌ها و ارجاع‌های امروزی. فیلم ضمناً اشاره به مآخذ و منابع الهام جدی و پُرمایه‌ای داشت که به‌زودی به تبدیل شدن آثار آلن از کمدی‌های دیوانه‌وار به طنزهای پیچیده و روشن‌فکری منجر شد.
عشق و مرگ
آنچنان که می‌توان از مجموع سه فیلم پیشین وودی آلن (دوباره سعی کن سام / دوباره بنواز سام، انقلابی قلابی / دیوانه، پولو بردار و فرار کن / پول‌ را بردار و فرار کن) دریافت، روش کار او، با استفاده‌ی صریح از شیوه‌های سینمائی کارگردانان شناخته شده، ریختن تأثیری که از آنها گرفته در قالب یک متن طنزآلود و کمدی است. اگر در دو فیلم نخست آلن، این تآثیر و تأثیرپذیرفتن از سنت‌های سینمائی، به کاربرد دوباره‌ی فیلمسازان سینمای صامت محدود می‌شد، در فیلم عشق و مرگ، وودی آلن از آثار کارگردان‌های متأخر نیز بهره‌برداری می‌کند.
وودی آلن مایه‌ی فیلمش را از داستایفسکی و رمان بزرگ و مشهور، او جنایت و مکافات به عاریت گرفته است. هرچند که پرداختن به تحلیل اثر داستایفسکی، سیرفکری او، و نیز جهت‌گیریش در قبال مسائلی که مطرح می‌کند، متضمن روشن شدن همه‌ی نکات فیلم نیست، اما بلندپروازی آلن در پایه‌گذاری نیمی از فیلمش بر اندیشه‌ی داستایفسکی، اشاره‌ای به رمان جنایت و مکافات را ناگریز می‌سازد.
«راسکولنیکف»، قهرمان (و در واقع ضد قهرمان) رمان جنایت و مکافات - که به اعتقاد بسیاری از منتقدان شوروی پس از برادران کارامازوف مهمترین اثر اوست - دانشجوی جوانی در روسیه‌ی تزاری است که ناراضی از تباهی شرایط اجتماعی منحط جامعه‌ی خود، و خشمگین از فقر مصیبت‌بار خود و خانواده‌اش، به‌عنوان اولین قدم برای اصلاح جامعه، پیرزنی رباخوار و خدمتکارش را می‌کشد. اما در برابر این پرسش همیشه حاضر که چه کسی حق نابود کردن دیگران را به او داده است، از پا در می‌آید. محتوای کتاب داستایفسکی، همان پرسش‌های معروف عصر پیدایش افکار نیهیلیستی در روسیه است که آیا هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟ و حرف مشهور داستایفسکی - که در برادران کارامازوف هم آمده - که آیا در نبودن خدا، هرکاری می‌تواند مجاز باشد، در این داستان هم گنجانده شده است.
بخش نخست فیلم وودی آلن برداشت‌ها طنز آمیزی از زندگی و روابط اجتماعی طبقه‌ی متوسط روسیه‌ی قرن نوزدهم است، اما در بخش دوم با وام گرفتن از جنایت و مکافات و نیز دوباره‌سازی بخش‌هائی از این رمان و آثار مشهور سینما - که البته در همه‌جا فیلم هست - به ساختن زمینه‌ای برای فیلم خود دست می‌زند. اما کنار هم گذاشتن این‌همه عناصر جدی - و دشوار - گاهی مجال پرداختن به کمدی را از او می‌گیرد. و این را می‌توان از مقایسه‌ی دو بخش متفاوت فیلم، از ابتدا تا حمله‌ی ناپلئون به روسیه (که فیلم پُرتحرک و سریع پیش می‌رود) و از طرح قتل ناپلئون تا انتهای فیلم، که تماشاگر با تک‌گوئی‌ها و گفت‌وگوهای فلسفی و داستان کم و بیش پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شود، به روشنی دریافت.
و جالب است که وودی آلن کار خود را به وام گرفتن از کتاب داستایفسکی محدود نمی‌کند. اعدام قهرمان فیلم، که قرار است در آخرین لحظه با فرمان بخشش امپراتور انجام نشود - اما خبری نمی‌رسد و اجرا می‌شود - بازگوئی طنزآمیز از ماجرای حکم اعدام و بخشوده شدن خود داستایفسکی است.
بازسازی قسمت‌های مشهور آثار کلاسیک سینما، خالی از ظرافت نیست. در انقلابی قلابی، چند نمای بسیار مشهور پله‌های اودسا از فیلم رزمنا و پوتمکین آیزنشتاین، در فیلم بود؛ و باز شیر سنگی رزمناو پوتمکین که به هنگام قیام مردم در سه نمای متوالی سر برمی‌دارد و می‌غرد، در فیلم عشق و مرگ، پس از معاشقه‌ی قهرمان فیلم با کنتس مردخواره، در بازسازی وودی آلن و پس و پیش شدن توالی آن، پس از برپا ایستادن دوباره می‌نشیند و به خواب می‌رود.
در پایان فیلم، در صحنه‌ی گفتگوی دایان کیتون / کیتن و معشوقه‌ی شوهرش، چند نمائی با اشاره به سکوتِ برگمان؛ و رقص وودی آلن به‌دنبال عزرائیل، که برداشتی طنزآمیز از مهر هفتم همین کارگردان است. صحنه‌ی به سر کوبیدن بطری، تأثیری مستقیم و آشکار از چارلی چاپلین دارد، و صحنه‌ی بسیار کمیک اشارات چشم و ابرو مغازله‌ی از راه دور کنتس و وودی آلن در اُپرا، هجوی گیرا از سینمای رمانتیک و ملودرام‌های هالیوودی است.
طرح بسیار پیچیده‌ای که وودی آلن برای بخشی از فیلمش پی افکنده با پیش کشیدن مسائل فلسفی و بحث درباره‌ی درست یا نادرست بودن قتل ناپلئون - و به کار بردن آنتریک و هیجان پلیسی گونه - با وارد کردن بدل ناپلئون به ماجرا، که نشان از سرهم‌بندی کردن دارد - بخش نهائی فیلم را به ناگهان از ماهیت طنزآمیز و روان ابتدای آن محروم می‌کند، و کار به کشتی گرفتن ناپلئون با بدلش و بحث درباره‌ی شیرینی ناپلئونی می‌کشد.
دشواری آشکار لذت بردن از پاره‌ای از طنزهای فیلم در اینست که این‌همه اشاره و مراجعه به منابع ادبی و سینمائی، لطف و جذابیت آنها را، بدون دانستن مرجع اصلی، از دسترس تماشاگر دور می‌کند. سرنوشتی که جری لوئیس / لوئیس بدان گرفتار شد، که در نتیجه‌ی توجه زیاده از حد به اظهار نظرها و تفسیرهای منتقدان فیلم‌هایش و تمایل به راضی کردن آنها، فیلم‌های او از روانی و غنای کارهای اولیه‌اش به آثاری پیچیده و ثقیل (مثلاً دهن گشاد / زبان دراز) بدل شد، که نیازمند به‌هم پیوستن اجزائی به‌شدت ذهنی و انتزاعی، برای درک مفهوم آن، است، آیا در انتظار وودی آلن هم هست؟
(محمد قائد - شهریور 1355)


کلمات در حال جستجو
تبانی و رانت , ماموران اجرایی , اظهارات بهرام رادان , داوطلبان نمایندگی , بنیاد حفظ آثار , گروه دگردیس , هاشمی ، , پایگاه مقاومت , تخلفات بهداشتی , گوشت شترمرغ , جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران , مخدر طبیعی , بوتافوگو , فیلم نت , فرنگی کار قمی , آغوش پدر , عزت الهی , خانه افضلی , سازمان عمل اسلامی , شاهین نصیری‌نیا , نیزه کشف شده , طرفداران ایران , طنابزنی , گروههای مسلح , نانوپهپاد , سیم کارت های بی هویت , ثبت قرارداد , نپتون , لایحه دفاع ملی , هیئت بدنسازی , بازنگری دروس دانشگاهی , تحریف آیات , اشلی کول , مجید روستا , رژلب , شلیک موشک , داورسازی , فیصل قاسم , گاس هیدینگ , افزایش بازدهی کارمندان , تنگسیری , رگ های عمقی , کاظم‌پور راهی , سرمربی صبا , تهمینه میلانی , مشکل، , تراشکار , پیش نویس سند نشست وین , علی عسگر , سیاه زخم ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
چُقه , تحصیلات دانشگاهی , ISMN , جغرافیای تاریخی استان , مطالعات همگروهی گذشته‌نگر , مسجدهای قدیمی، استان یزد , سهولت عرضه خدمات , برج آتش‌نشانی، تبریز , فرآیندهای متابولیکی , وجوه هنری , محض به سخن شناسان حق خورده گیری را قایل است: , غیر مگذار که در بزم تو آید گستاخ , تشخیص افتراقی , منوچهر مطیعی تهرانی , شرایط اقلیمی و خاکی , علائم , منوچهر مطیعی تهرانی , روستای خسروآباد گروس , دردا که وصل یار به جز یک نفس نبود , هفتوان تپه ,

برخی منابع مهم خبری
kharazmi.org خوارزمی , ayaronline.ir عیار آنلاین , porseshnews.ir پرسش , donya-e-eqtesad.com روزنامه دنیای اقتصاد , niksalehi.com نیک صالحی , otaghpress.com اتاق‌پرس , persianmags.com پرشین مگز , javanemrooz.com جوان امروز , elpress.ir ائل پرس , khorasannews.com روزنامه خراسان , itanalyze.com آی تی آنالیز , mosalas.ir مثلث , 2daylink.com تودی لینک , sokhanonline.ir سخن آنلاین , filmnews.ir فیلم نیوز , sinanews.ir سینا , bona.ir بنا , baharnews.ir بهارنیوز , jahaneghtesad.com جهان اقتصاد , 598.ir 598 , ecofars.com اکوفارس , consbank.com ساخت و ساز , carnp.com کار ان پی , iccim.ir اتاق بازرگانی , sport.shafaqna.com شفقنا ورزشی , dana.ir دانا , citypress.ir شهرداری تهران , dadna.ir دادنا , iran-varzeshi.com روزنامه ایران ورزشی , faradeed.ir فرادید ,

وبگردی
مکالمه آمریکایی ها زمانی که با گشت ایرانی روبرو میشوند!
مکالمه آمریکایی ها زمانی که با گشت ایرانی روبرو میشوند! - مکالمه اعضای نیروی دریایی آمریکا زمانیکه با نیروهای ایران در خلیج فارس مواجه می شوند/ ایرانی ها در محدوده خودشون گشت میزنند.
واکنش مردم به خرید هواپیما
واکنش مردم به خرید هواپیما - واکنش مردم به خرید هواپیما و فرسودگی ناوگان هوایی کشور
کچلی از زبان مهران غفوریان در خندوانه
کچلی از زبان مهران غفوریان در خندوانه - استندآپ کمدی بسیار خنده دار مهران غفوریان درباره کچل ها و نکاتی که به آن ها توصیه می شود.
عکسی دیده نشده از آخرین جشن تولد آیت‌الله هاشمی
عکسی دیده نشده از آخرین جشن تولد آیت‌الله هاشمی - به گزارش جماران، عکسی مربوط به جشن تولد 82 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در کنار همسرش عفت مرعشی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
آیت‌الله هاشمی در استخر مجموعه سعدآباد سکته کرد
آیت‌الله هاشمی در استخر مجموعه سعدآباد سکته کرد - محافظین ایشان متوجه می‌شوند که تاخیری پیش آمده وقتی مراجعه کردند دیدند آن اتفاقی که نباید رخ داده است
صحبتهای فاطمه هاشمی برسر جنازه پدر
صحبتهای فاطمه هاشمی برسر جنازه پدر - صحبت های فاطمه هاشمی با سرلشگر فیروز آبادی، بالاسر جنازه آیت الله هاشمی ، پدر من فتنه نبود... ضد فتنه بود / ویدیو از آپارات
همسر هاشمی در اولین صبحانه بدون او
همسر هاشمی در اولین صبحانه بدون او - عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی به رسم ٥٨ سال زندگی مشترک، امروز نیز هنگام صبحانه یاد او را گرامی داشت.
گفتگوی آزاده نامداری با نیکی کریمی
گفتگوی آزاده نامداری با نیکی کریمی - آبان | نیکی کریمی: نمی توانستم با بازیگری حرفم را بزنم.
سونیا بیطوشی ملکه زیبایی ایران در سال 2017 !
سونیا بیطوشی ملکه زیبایی ایران در سال 2017 ! - سونیا بیطوشی طراح مد و لباس که به عنوان دختر شایسته ایران در مراسم ملکه زیبایی 2016 شرکت کرده بود قصد دارد در مسابقات ملکه زیبایی 2017 نیز حضور داشته باشد.
روی چه کسی «سیاه» است؛ گور خواب ها یا...؟
روی چه کسی «سیاه» است؛ گور خواب ها یا...؟ - ما که با نام و نشان می نویسیم، چراغ مان در این خانه می سوزد. دلمان با این نظام است و تن مان می لرزد از سست شدن باور مردم. سقف این خانه بریزد روی سر همه مان می ریزد.
فیلم/ چالش مانکن دولت تدبیر و امید
فیلم/ چالش مانکن دولت تدبیر و امید - کلیپ چالش مانکن دولت تدبیر و امید با حضور وزرای کابینه روحانی آماده نمایش شد.
مونا برزویی ، شاعر شادمهر عقیلی و ابی
مونا برزویی ، شاعر شادمهر عقیلی و ابی - برنامه آزاده نامداری در آپارات
مادر و دختر باورنکردنی در سینمای ایران! + عکس
مادر و دختر باورنکردنی در سینمای ایران! + عکس - مادر و دختری که هیچ کس باورش نمی شود با هم رابطه ای داشته باشند اما باید گفت که لادن سلیمانی مادر هانیه غلامی می باشد که هر دو بازیگران سینما و تلویزیون هستند.
پربازدیدها