پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گالیپولی - Gallipoli


گالیپولی - Gallipoli
سال تولید : ۱۹۸۱
کشور تولیدکننده : استرالیا
محصول : رابرت استیگ‌وود و پاتریشا لاول.
کارگردان : پیتر ویر.
فیلمنامه‌نویس : دیوید ویلیامسن، برمبنای داستانی نوشته ویر.
فیلمبردار : راسل بوید.
آهنگساز(موسیقی متن) : تومازو آلبینونی، ژان میشل ژار، ژرژ بیزه، یوهان اشتراوس، نیکولو پاگانینی، حاج ویلیامز، اسکیپر فرانسیس و برایان می.
هنرپیشگان : مارک لی، مل گیبسن، بیل هانتر، رابرت گروب، تیم مکنزی، دیوید آرگیو، بیل کر و رانی گراهام.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه.


پس از پیروزی «آرچی» (لی) در مسابقات دوی صد یارد، او به اتفاق دوستش، «فرانک» (گیبسن) برای شرکت در جنگ آنزاک به ارتش می‌پیوندند. ابتدا هر دو به خاطر صغر سن پذیرفته نمی‌شوند اما پس از چندی «آرچی» به آرزویش می‌رسد و در سواره‌نظام مشغول به خدمت می‌شود؛ در حالی که «فرانک» در پیاده‌نظام پذیرفته می‌شود. و در آنجا سه تن از دوستان قدیمی‌اش را می‌بیند. چند ماه بعد در نبردی در مصر «فرانک»، «آرچی» را ملاقات می‌کند و به کمک او به سواره‌نظام می‌پیوندد. در گالیپولی، «آرچی»، «فرانک» را به‌عنوان پیام‌رسان شخصی «سرگرد بارتن» (هانتر) معرفی می‌کند. در این نبرد هر سه دوست «فرانک» کشته می‌شوند. «بارتن»، «فرانک» را برای کسب اجازه از «ژنرال گاردنر» برای حمله ایثارگرانه به سنگرهای ترک‌ها نزد او می‌فرستد، او «فرانک» نمی‌تواند خودش را به موقع به گروه برساند تا از حمله جلوگیری کند. «آرچی»، همراه تمامی گروه سواره‌نظام خود را به کشتن می‌دهد تا راه عبور باز شود...
* روایتی ستایش آمیز و پُرسوزوگداز از آدم‌های ساده و بی‌گناه که بدون هیچ چشم‌داشتی در راه وطن جان می‌بازند. ویر از این ایده ساده و پیش پاافتاده استفاده می‌کند تا با بردن رویدادها به دل بدویت خشن، بار دیگر فیلمی درباره قدرت طبیعت و راز و رمز آن بسازد. نمای ثابت پایانی، تکرار عکس مشهور رابرت کاپا از سرباز در حال مرگ در جنگ‌های داخلی اسپانیاست.


همچنین مشاهده کنید