پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آن سوی در - Oltre La Porta


آن سوی در - Oltre La Porta
سال تولید : ۱۹۸۲
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : فرانچسکو جورجی
کارگردان : لیلیانا کاوانی
فیلمنامه‌نویس : انریکو مدیولی و کاوانی
فیلمبردار : لوچانو تووولی
آهنگساز(موسیقی متن) : پینو دوناجو
هنرپیشگان : مارچلو ماسترویانی، الئنورا جورجی، تام برنجر، میشل پیکولی، پائولو بونتی و ماریا سوفیا آمندولئا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.


مرد مرموززی با عینک تیره، کارگزار نفتی آمریکائی، «ماتیو جکسن» (برنجر) و همسر ایتالیائی‌اش، «نینا» را در مراکش می‌بیند، او صبح‌ها در یک آژانس مسافرتی، راهنمای تور است و شب‌ها، خیابان‌گردی سطح بالاست که «ماتیو» را به خانه‌های بدنام شهر می‌برد. «ماتیو» در تعقیب «نینا» متوجه می‌شود او مرتب به ملاقات پدرش، «انریکو» (ماسترویانی) که در زندان است می‌رود. بعدتر می‌فهمد که «انریکو» در اصل پدر خوانده «نینا»ست که به جرم قتل مادر «نینا»، براساس شواهدی که مادربزرگش فراهم کرده به زندان افتاده و با «نینا» نیز رابطه دارد. «ماتیو» حالا می‌خواهد «نینا» را از شر خانواده‌اش نجات دهد. او، مادربزرگ را می‌بیند و از هویت پدر واقعی «نینا» (پیکولی) باخبر می‌شود و از او می‌خواهد تا «نینا» را با خود از آنجا ببرد. «انریکو» که فکر می‌کند «نینا» دل باخته «ماتیو» شده، عصبانی می‌شود و «نینا» با خوردن قرص‌های خواب‌آور اقدام به خودکشی می‌کند. اما «ماتیو» به موقع سر می‌رسد و حالا «انریکو» که به تازگی از زندان آزاده شده، سر می‌رسد و «نینا» را با خود می‌برد.
* فیلم طرح داستانی پُرپیچ‌وخمی دارد ولی هیچ یک از شخصیت‌ها آن‌قدر خوب پرداخت نشده‌اند که مجموعه رخدادها را توجیه کنند. کاوانی بی‌هیچ پروائی، باور دراماتیک فیلم را مبنای وقایعی نامتحمل بنا می‌کند و انواع برخوردهای جنسی و سرکوبگرانه شخصیت‌ها را نشان می‌دهد. در این میان زن («نینا») قربانی و مرد («ماتیو»)، فداکار یا سادیست («انریکو») است؛ چنین فیلم‌نامه شماتیکی در قالب اثری روائی هم قابل دفاع نیست چه رسد به فیلم هنری که گویا کاوانی قصد ساختنش را داشته است.


همچنین مشاهده کنید