جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

از نفس افتاده - Breathless


از نفس افتاده - Breathless
سال تولید : ۱۹۸۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مارتین ارلیکمن
کارگردان : جیم مک‌براید.
فیلمنامه‌نویس : ل.م. کیت کارسن و مک‌براید، برمبنای فیلم‌نامه از نفس افتاده (۱۹۶۰) نوشته فرانسوا تروفو.
فیلمبردار : ریچارد کلاین.
آهنگساز(موسیقی متن) : جک نیچه
هنرپیشگان : ریچارد گیر، والری کاپریسکی، ویلیام تِپر، چان پ. رایان، آرت مترانو، رابرت دان، گاری گودرو، والدمار کالینو فسکی، جیمز هونگ و یوجین لوری.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه.


«جسی» (گیر)، یک خرده‌خلافکار خوش‌تیپ و ولگرد، تصادفاً در لاس وگاس ماشینی می‌دزد و به سوی لس آنجلس می‌راند. پلیس موتورسواری تعقیبش می‌کند و او ناخواسته به پلیس شلیک می‌کند، سپس ماشین را در لس آنجلس رها می‌کند و به سراغ محبوبه سابقش، «مونیکا» (کاپریسکی) می‌رود، که یک دانشجوی فرانسوی رشته معماری است. «مونیکا» معتقد است که رابطه آن دو تمام شده، ولی «جسی» می‌گوید با پولی که طلب دارد باز می‌گردد تا با هم به مکزیک بروند. او چکی از واسطه‌ای به‌نام «تولماچوف» (کالینوفسکی) می‌گیرد که نمی‌تواند نقدش کند، و با ماشین‌دزدی دیگری به سراغ «مونیکا» می‌رود. سرانجام «مونیکا» که می‌فهمد باردار شده با «جسی» می‌گریزد و پلیس تعقیب‌شان می‌کند. تا اینکه در یک مزرعه دامداری جسی که در انتظار پول است گرفتار می‌شود و در اینجا «مونیکا» که وخامت اوضاع‌شان را متوجه شده به پلیس تلفن می‌زند، و آنان هم «جسی» را محاصره می‌کنند...
* فیلم از هیچ نظر بازسازی اثر تاریخ‌ساز زان لوک‌گدار (محصول 1960) به شمار نمی‌آید، اما از همان نگاه اول با آن مقایسه می‌شود. اینجا کار بیشتر به داستان‌های مصور شباهت دارد و نکته جذاب، بازی پر انرژی گیر است (که در اغلب صحنه‌ها پوشش چندانی بر تن ندارد!). تماشاگران و منتقدان هیچ‌گاه استقبالی شایسته‌شأن فیلم نشان ندادند. در حالی که مک‌براید، با سابقه فیلم‌سازی در زمینه سینمای زیرزمینی و سینما - وریته، یکی از خوش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را عرضه داشته بود.


همچنین مشاهده کنید