سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مترو - Subway


مترو - Subway
سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : لوک بسون و فرانسوا روگی‌یری
کارگردان : بسون
فیلمنامه‌نویس : پی‌یر ژولیوه، آلن لو هانری، مارک‌پی‌یر، سوفی اشمیت و بسون.
فیلمبردار : کارلو وارینی.
آهنگساز(موسیقی متن) : اریک سرا.
هنرپیشگان : کریستوفر لامبر، ایزابل آجانی، ریشار بورینژه، میشل گالابرو، ژان هوگ آنگلاد، ژان پی‌یر باکری، ژان کلود لوکاس و ژان بوایز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه.


«فرد» (لامبر) که در یک مهمانی شرکت کرده، سپیده‌دم، اتوموبیل «هلنا» (آجانی)، صاحب‌خانه و اوراق بهادار شوهر او را از گاز صندوق برمی‌دارد و بیرون می‌زند. او که تحت تعقیب مأموران است به درون مترو فرا می‌کند. سپس با «هلنا» تماس می‌گیرد و پیشنهاد می‌کند که در برابر پول یا رابطه با او، اوراق را باز گرداند، «هلنا» (تحت نظارت مأموران) برای دیدن «فرد» به داخل مترو می‌رود، اما «فرد» از دست آنان فرار می‌کند و به تونل‌های مخصوص تعمیر واگن‌های مترو - که فقط عده معدودی از وجودشان باخبرند و موجوداتی غریب و رانده از اجتماع در آن زندگی می‌کنند - پناه می‌برد. به‌زودی نیز در آنجا با شیوه زندگی خلافکارانه آن موجودات و فرار از دست پلیس مترو، آشنا می‌شود. «هلنا» دوباره به دیدار «فرد» می‌رود ولی این بار جذب آن زندگی زیرزمینی می‌شود. «فرد» با کمک یکی از کسانی که مترو را پاتوق خود کرده‌اند، به خاطر لذت و تفریح، حقوق کارکنان مترو را می‌دزدد و به کمک نوازنده‌هائی که در آنجا ملاقات کرده یک کنسرت راک به راه می‌اندازد. موسیقی آغاز می‌شود و «هلنا» نیز که خانه و زندگی را ترک کرده می‌خواهد به «فرد» ملحق شود؛ ولی درست در لحظه‌ای که «هلنا» قصد دارد به او بپیوندد، «فرد» به‌ضرب گلوله مأموران مترو به قتل می‌رسد.
* بسون در مترو قدرت فراوانی در تصویرپردازی نشان می‌دهد و به‌علاقه‌اش به موسیقی تا سر حد امکان جولان می‌دهد، طوری که سایر عناصر تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرند. او مثل فیلم نخست خود، آخرین نبرد (1984) به یک «سرزمین هرز» شهری نظر دارد. اما اینجا قهرمان، دیگر برای رفع نیازهای اولیه‌اش تقلا نمی‌کند، بلکه به دنبال استقلال، شادی و خطر است. هر چند که بسون آنقدر روی شخصیت‌هایش مکث نمی‌کند تا تماشاگر کاملاً با آنان آشنا شود.


همچنین مشاهده کنید