پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رقص بزن‌بکوب - Slam Dance


رقص بزن‌بکوب - Slam Dance
سال تولید : ۱۹۸۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : روپرت هاروی و باری آپر
کارگردان : وین ونگ
فیلمنامه‌نویس : دان آپر
فیلمبردار : امیر مُکری
آهنگساز(موسیقی متن) : میچل فروم و جان لوری.
هنرپیشگان : تام هالسی، مری الیزابت مسترآنتونیو، آدام انت، دان آپر، جان دو، هاری دین استنتن، رابرت بلتران، ویرجینیا مدسن، میلی پرکینز، جودیت بارسی. لیزا نیمی، هرتا ویر و رزالیند چائو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه.


«چارلز درود» (هالسی) که به‌تازگی همسرش، «هلن» (مسترآنتونیو) همراه دختر کوچک‌شان، «بین» (بارسی) خانه را ترک کرده، آپارتمانش را زیرورو شده پیدا می‌کند و تبهکاری به نام «بادی» (آپر) با تهدید اسلحه از او سراغ چیزی را می‌گیرد که «درود» در مورد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و بعدتر در اتوموبیل از سوی «بادی» و رئیسش، «گیلبرت» (دو) - یک کارآگاه خصوصی - بازجوئی می‌شود. اما «درود» فرار می‌کند و ماجرا را به پلیس گزارش می‌دهد. «بازرس اسمایلی» (استنتن) می‌گوید این ماجرا ممکن است مربوط به قتل زنی به‌نام «یولاندا کالدول» (مدسن) باشد که «درود» گرچه با او ارتباط داشته اما آشنائی‌اش را انکار می‌کند. در بازگشت به خانه، صاحب خانه‌اش، «خانم رینز» (ویر) پاکتی را از سوی «یولاندا» - حاوی عکس‌هائی مستهجن از «یولاندا» و تعدادی مرد - به او می‌دهد، اما «بادی» که دوباره پیدایش شده، پاکت را می‌گیرد و در کمال تعجب از کشتن او منصرف می‌شود. «درود» سعی می‌کند عکس‌ها را نقاشی کند و بعدتر وقتی به دختری خیابان‌گرد به‌نام «خانم شل» (نیمی) برخورد، او پس از دیدن نقاشی‌ها می‌گوید «یولاندا» همکار سابقش بوده و نام اصلی‌اش «نانسی بارون» است. در این بین اوضاع با ورود «هلن» به هم می‌ریزد و «درود» می‌فهمد «خانم رینز» عکسی از پاکت «یولاندا» را که افشا کننده رابطه بین «گیلبرت» و زن سرشناسی به‌نام «بابی نای» (پرکینز) با «نانسی بارون» بود، کش رفته است. پس از کشته شدن «خانم شل»، «درود» هراسان به «هلن» پناه می‌برد که به انتقام از او با دوست صمیمی «درود» ارتباط برقرار کرده است. در اینجا «درود» سراغ «بابی‌نای» می‌رود، یک زن خیّر پولدار که دل‌باخته «نانسی» بوده ولی پس از ارتباط برقرار کردن او با یک مرد، از او متنفر شده است. حالا «بادی» با اعتراف به عشقش نسبت به «نانسی»، به جای کشتن «درود»، خودکشی می‌کند و «گیلبرت» نیز در درگیری با «درود» به قتل می‌رسد. سرانجام «درود» پس از جا زدن جسد «بادی» به جای جسد خودش، با هویت او بر می‌گردد تا با «هلن» و «بین» زندگی جدیدی را آغاز کند.
* مثل اغلب «نخستین» آثار پُرهزینه هر کاری مستقل آمریکائی، فیلم ونگ نیز میان استقلال او و جلب مخاطب دوپاره شده است. اما از آنجا که مایه اصلی فیلم تبدیل شخصیت اصلی از یک مرد بی‌مسئولیت به مردی مسئولیت‌پذیر است، این دوپارگی ساختار با دوپارگی شخصیت و مضمون عجین شده و حاصل فیلمی است که صحنه‌های آغازین آن در زمره فیلم‌های خوب آثار تجاری رایج هالیوودی است و لحن تلخ بقیه فیلم نیز استقلال کارگردان آن را ثابت می‌کند! فیلم‌برداری فیلم کار یک ایرانی، مُکری است.‌‌


همچنین مشاهده کنید