پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فهرست مرگ - The Dead Pool


فهرست مرگ - The Dead Pool
سال تولید : ۱۹۸۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دیوید والدز
کارگردان : بادی وان هورن.
فیلمنامه‌نویس : استیو شارون، برمبنای داستانی نوشته دورک پیرسن، سندی شا و شارون، برمبنای شخصیت‌هائی خلق شده توسط هاری جولیان فینک و ریتا م. فینک
فیلمبردار : جک ن. گرین
آهنگساز(موسیقی متن) : لالو شیفرین
هنرپیشگان : کلینت ایست‌وود، پاتریشا کلارکسن، لیام نیسن، اوان کیم، دیوید هانت، مایکل کوری، مایکل گودوین، داروین گیلت، آنتونی چارنوتا، کریستوفر بیل، بیل واتنبرگ، جیمز کاری، رانی کلر ادواردز و جان آلن ویک.
نوع فیلم : رنگی، ۹۱ دقیقه.


سن فرانسیسکو. «بازرس هاری کالاهان» (ایست‌وود)، شاهد اصلی محاکمه گنگستری به‌نام «لوجانه‌رو» (چارنوتا)، از سوءقصدی جدی جان به در می‌برد. همزمان، به‌هنگام فیلم‌برداری «هتل شیطان» جدیدترین فیلم «پیترسوآن» (نیسن)، ستاره راک، «جانی‌اسکویرز» (کاری) به دلیل مصرف بیش از حد موادمخدر می‌میرد. «هاری» همکار تازه چینی / آمریکائی‌اش، «آل‌کوآن» (کیم) مأمور تحقیق این پرونده می‌شوند. «سامانتا واکر» (کلارکسن)، گزارشگر سمج یک شبکه تلویزیونی که در حال تهیه گزارشی از مرگ «جانی» است، «هاری» را وادار به انجام گفتگوئی می‌کند. در گیر و دار این ماجرا، فهرستی به دست «سامانتا» می‌رسد که شامل اسامی عده‌ائی از دست‌اندرکاران مشهور رسانه‌های همگانی است که قرار است به قتل برسند. این فهرست به‌نوعی به بازی «فهرست مرگ» که «سوآن» و اعضای گروه فیلم‌برداری «هتل شیطان» بازیکنان آن هستند، مربوط می‌شود. هر بازیکن شرط می‌بندد که در یک زمان مشخص، هشت نفر می‌میرند، و نام ستاره مقتول فیلم همراه با نام «هاری» و فهرست «سوآن» قرار گرفته است. طی این مدت، یکی از بازیکنان فهرست مرگ، در رستورانی در محله چینی‌ها کشته می‌شود و «هاری» نیز از سوءقصد دیگری جان سالم به در می‌برد. قربانیان بعدی فهرست «سوآن»، منتقد فیلم، «مالی‌فیشر» (ادواردز) و «نولان‌کنارد» (واتن‌برگ)، مجری تلویزیون هستند که دومی از طریق منفجر شدن یک ماشین اسباب‌بازی کنترل از راه دور به قتل می‌رسد. «هاری» به «سوآن» می‌گوید یک نفر برای او پاپوش می‌دوزد. «سوآن» به یکی از دوست‌داران فیلم‌هایش - «هارلان‌روک» (هانت) - مضنون است. «هاری» و «آل» به تعقیب «روک» می‌پردازند. «روک»، «سامانتا» را گروگان می‌گیرد؛ اما «هاری» از راه‌ می‌رسد و پس از یک رویاروئی خطرناک با این قاتل روانی، او را از پای در می‌آورد.
* شاید این چهارمین فیلم در ادامه «هاری» گثیف (دان‌سیگل، 1971) را بتوان نخستین دنباله واقعی آن به‌شمار آورد. در فهرست مرگ، «هاری» بیشتر از آنکه کاری انجام دهد، مورد فعل دیگران است. در هاری کثیف، «بازرس کالاهان» شخصیتی ناخوشایند اما ضروری (برای پاک‌سازی جامعه) بود و در فهرست مرگ شخصیتی ناخوشایند اما وقتی و ملموس است. این بار، او در دنیائی تصویر می‌شود که تحت ناخوشایند اما واقعی و ملموس است. این بار، او در دنیائی تصویر می‌شود که تحت سلطه رسانه‌های همگانی است و در آن، همه تلاش می‌کنند به نوعی با آدم‌های مشهور رابطه بگیرند یا سوژه رسانه باشند. زمانی اندی وارهول گفته بود که هر کسی حق دارد مدت پانزده دقیقه مشهور باشد، و وجود «سامانتا» در فیلم بهانه‌ای است برای صحه گذاشتن بر باورِ وارهول: همه این فرصت را می‌یابند تا وارد «فهرست شهرت» شوند؛ از همکار چینی - آمریکائی «هاری» گرفته تا قاتل داستان. اما فیلم‌نامه شارون از این شهرت بی‌نصیب مانده است، چون آنقدر آشنا و قابل پیش‌بینی می‌نماید که گاه و بی‌گاه همه وقایع بعدی را لو می‌دهد.


همچنین مشاهده کنید