جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خشم‌کور - Blind Fury


خشم‌کور - Blind Fury
سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دانیل گرودنیک و تیم ماتسن
کارگردان : فیلیپ نویس
فیلمنامه‌نویس : چارلز رابرت کارنر، برمبنای فیلم‌نامه‌ای نوشته ریوزو کاساهارا.
فیلمبردار : دان برجس.
آهنگساز(موسیقی متن) : ج. پیتر رابینسن.
هنرپیشگان : روتگر هوئر، تری‌اوکوئین، براندون کال، لیزا بلونت، رندال &#۱۷۱;تکس&#۱۸۷; کاب، نوبل ویلینگهام، مگ فاستر، چارلز کوپر و نیک کاساوتیس.
نوع فیلم : رنگی، ۸۶ دقیقه.


ویتنام. «نیک پارکر» (هوئر)، سرباز آمریکائی، در اثر انفجاری بینائی‌اش را از دست می‌دهد. روستائیان محلی از مراقبت می‌کنند و به او راه و رسم تمرکز و جهت‌یابی با کمک شنوائی و حتی کار با شمشیر سامورائی را می‌آموزند. بیست سال بعد «نیک» به آمریکا برمی‌گردد، در حالی که یک ناجی سرگردان شده است. «نیک» دنبال «فرانک دِورو» (اوکوئین) هم قطارش در ویتنام که تا حدی مسبب معلولیت او بوده، می‌گردد تا او را ببخشد. و در می‌یابد که «مکریدی» (ویلینگهام)، تبهکاری بزرگ، «فرانک» را اسیر و مجبور به درست کردن موادمخدر ساخته است. «نیک»، «بیلی» (کال)، پسر کوچک «فرانک» را از شر آدم‌های تبهکار نجات می‌دهد اما آنان همسر «فرانک» را می‌کشند. «نیک» و «بیلی» برای خلاصی «فرانک» به لاس وگاس می‌روند و با کمک «آنی» (بلونت)، محبوبه «فرانک»، او را از چنگ تبهکاران نجات می‌دهند. اما حالا «نیک» درمی‌یابد که «مکریدی»، «آندی» و «بیلی» را ربوده است...
* فیلمی مفرح و سرگرم‌کننده از نویس که پیش از این با فیلم پُرتعلیق و خوش ساخت آرامش کامل در همین سال خوش درخشیده بود. اینجا در واقع شاهد برگردان آمریکائی یک الگوی عامه‌پسند در فیلم‌های سامورائی ژاپنی هستیم: شمشیرزنی نابینا ولی بسیار ماهر (زاتو ایچی و شینتاروکاتسو ستارگان ژاپنی، خالق این نقش در دهه‌های 1960 و 1970 بودند) که با بدکاران و جدال برمی‌خواست و همه را شگفت‌زده می‌کرد. هوئر بازی بسیار خوبی ارائه می‌دهد و جنبه‌های کمدی هم به این فیلم می‌بخشد. شخصیت‌های خبیث خوب انتخاب شده‌اند. نویس خبرگی‌اش را در پرداخت اکشن فیزیکی و درگیری‌های تن به تن ثابت می‌کند.


همچنین مشاهده کنید