سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

دوران کولی‌ها - Time Of The Gypsies


دوران کولی‌ها - Time Of The Gypsies
سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : یوگسلاوی
محصول : میرزا پاسیتس
کارگردان : امیر کوشتوریتسا
فیلمنامه‌نویس : گوردان میهیتس و کوشتوریتسا.
فیلمبردار : ویلکو فیلاتس
آهنگساز(موسیقی متن) : گوران برگوویچ
هنرپیشگان : داوور دویموویچ، بورا تودوروویچ، لیوبیتسا آجوویچ، حسنیا هاسموویچ، سینولیتسکا ترپکووا، الویرا سالی و آینور رججی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۲ دقیقه.


یوگسلاوی. کولی نوجوانی به‌نام «پرهان» (دویموویچ) دارای قدرت دور جنبانی است و همراه مادربزرگ، «بابا» (آجوویچ)، خواهر کوچکش، «داتسا» (سالی) و عموی تنبلش، «مرجان» (هاسموویچ) در روستائی کوچک زندگی می‌کند. او به دختری به‌نام «عذرا» (ترپکووا) دل می‌بازد اما مادر دختر مخالف ازدواج آن دو است. «پرهان» به اتفاق مرد ثروتمند روستا، «احمد» (تودوروویچ) برای درمان پای معیوب خواهرش به شهر لیوبلیانا می‌رود و در آنجا می‌فهمد که فریب «احمد» را خورده است و باید در دارودسته خلافکاری او در حومه میلان مشغول به کار شود. به زودی نیز هدایت دارودسته را خود به عهده می‌گیرد. سپس برخلاف توصیه «احمد» به یوگسلاوی بازمی‌گردد. ابتدا اثری از خواهرش پیدا نمی‌کند و بعد در روستای خود متوجه می‌شود که «عذرا» باردار است. با این حال با «عذرا» ازدواج می‌کند (با این شرط که بچه را پس از تولد بفروشند). «عذرا» هنگام زایمان می‌میرد، «پرهان» بچه را طرد می‌کند و دوباره به ایتالیا می‌رود. چهار سال بعد «پرهان» سرانجام خواهرش را در حالی که هنوز پایش مشکل دارد، و پسرش (رجچی) را که میان ولگردان است، و رم می‌بیند. حالا «پرهان» آن دو را سوار قطار می‌کند ویوگسلاوی می‌فرستد. سپس با کمک قدرت دوره جنبانی خود برای کشتن «احمد» به جشن عروسی او می‌رود...
* حیرت‌انگیز و بدیع در پرداختی شاعرانه از موضوعی کاملاً اجتماعی کشف رآلیسم جادوئی در سینما که روزمرگی و واقعیت را با رویا و خیال درهم می‌آمیزد و از محدودیت‌های درام اجتماعی فراتر می‌رود. از درخشان‌ترین صحنه‌های فیلم صحنه بلوغ «پرهان» است که در یک «رویا» به نمایش درمی‌آید و دیگری مرگ «عذرا» که زیباترین شکل ممکن معصومیت زنی در مظان گناه است. موسیقی زیبای برگوویچ بسیار شنیدنی است. فیلم از سوی منتقدان نشریه کایه دو سینما به‌عنوان بهترین فیلم دهه 1980 شناخته شد.


همچنین مشاهده کنید