شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

توفان - Tempest


سال تولید : ۱۹۵۸
کشور تولیدکننده : ایتالیا، یوگسلاوی و فرانسه
محصول : دینو د لورنتیس
کارگردان : آلبرتو لاتوادا.
فیلمنامه‌نویس : لوئیس پترسن، ایوو پریلی و لاتوادا، برمبنای داستان‌‌های دختر سروان و قیام پوگاچف نوشته الکساندر پوشکین.
فیلمبردار : آلدو تونتی.
آهنگساز(موسیقی متن) : پی‌یرو پیچونی.
هنرپیشگان : سیلوانا مانگانو، وان هفلین، ویوکا لیندفورس، جفری هورن، رابرت کیت، آگنس مورهد، اسکار هومولکا، هلموت دانتین، ویتوریو گاسمن، فولویا فرانکو، لارنس نیسمیت و آلدو سیلوانی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه.


روسیه تزاری، دهه ۱۷۷۰. افسر ارتش، "پتر گرینی‌یف" (هورن) همراه خدمتکارش، "ساولیک" (هومولکا) در راه تبعید به مناطقی دور افتاده است که جان قزاقی به‌نام "پوگاچف" (هفلین) را نجات می‌دهد. به‌زودی نیز در قلعه محل خدمت خود به "ماشا" (مانگانو)، دختر "فرمانده میرانوف" (کیت) دل می‌بازد. اما از طرف دیگر "پوگاچف" رهبری گروه عظیمی از دهقانان را در قیام بر علیه حکومت "کاترین کبیر" (لیندفورس) به‌عهده می‌گیرد. پس از چندی انقلابیون قلعه "میرانوف" راتسخیر و او را اعدام می‌کنند. در حالی که "گرینی‌یف" به‌دلیل حقی که به گردن "پوگاچف" دارد، از مرگ نجات پیدا می‌کند. "گرینی‌یف" خود را به سن پترزبورگ می‌رساند، اما موفق نمی‌شود اعتماد کسی را برای جلوگیری نیرو و حمله به نیروهای "پوگاچف" جلب کند. او به تنهائی به سوی دشمن باز می‌گردد تا محبوبه‌اش، "ماشا"، را نجات بدهد. اما بار دیگر به دست نیروهای "پوگاچف" اسیر می‌شود و بار دیگر از مرگ نجات پیدا می‌کند و این‌بار با "ماشا" ازدواج می‌کند. سرانجام "پوگاچف" و "گرینی‌یف" در کنار یکدیگر به بند می‌آیند و "ماشا" خود را، در یک مجلس رقص قصر سلطنتی، به "کاترین" می‌رساند و درخواست می‌کند که شوهرش را نجات بدهد...
٭ فیلمی ماجرائی و عظیم، از بهترین‌ها درباره روسیه پیش از انقلاب اکتبر؛ که با وسواس و زحمت بسیار (به کمک همان گروه فنی که پیش از این در جنگ و صلح کینگ ویدور، ۱۹۵۶، کار کرده بودند) در فرانسه، ایتالیا و یوگسلاوی (که در قبال در اختیار قرار دادن هزاران سرباز به‌عنوان سیاهی‌لشکر، بخشی از حق پخش را به دست آورد) جلوی دوربین رفت. اغلب بازیگران نقش‌های اصلی (به‌خصوص هفلین) مناسب انتخاب شده‌اند و خوب بازی می‌کنند. بیشتر از دو میلیون دلار خرج فیلم نشد، اما دلورنتیس طوری جلوه‌اش می‌دهد که انگار ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته است!


همچنین مشاهده کنید