پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شبح اپرا - The Phantom Of The Opera


شبح اپرا - The Phantom Of The Opera
سال تولید : ۱۹۶۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : همر
کارگردان : ترنس فیشر
فیلمنامه‌نویس : جان الدر، برمبنای رمانی نوشته گاستون لورو.
فیلمبردار : آرتور گرانت.
آهنگساز(موسیقی متن) : ادوین استلی.
هنرپیشگان : هربرت لوم، هیتر سیرز، تورلی والترز، ادوارد د سوزا، مایکل کوگ، مارتین میلر، مایلز مالسن، میریام کارلین، جان هاروی، هارولد گودوین، ایان ویلسن و مایکل ریپر.
نوع فیلم : رنگی، ۸۴ دقیقه.


لندن. "کریستین" "چارلز" (سیرز) خواننده نوپای اپرا، مورد آزار "لرد امبروز دارسی" (کوگ)، آهنگساز ثروتمند و متنفذی قرار می‌گیرد که به او سوء نظر دارد. شبی مردی کوتوله (ویلسن)، "کریستین" را می‌رباید و به زیرزمین ساختمان اپرا می‌برد. "کریستین" در آن‌جا مرد غریبی، "شبح اپرا" (لوم) را می‌بیند که چهره‌اش پشت نقاب پنهان است. مرد استعداد آوازخوانی "کریستین" را تحسین می‌کند و از او می‌خواهد که اپرائی ساخته او را اجرا کند. از سوی دیگر، نامزد "کریستین" (د سوزا) در می‌یابد که "لرد دارسی"، یکی از اپراهایش را از "شبح اپرا" ربوده و صورت او را با اسید سوزانده است....
٭ نسخه دیگری براساس رمان ملودرام و گوتیک لورو که کمپانی همر آن را با هزینه‌ای اندک، به نسخه‌های آمریکائی قبلی (۱۹۲۵، ۱۹۴۳)، تولید کرد. فیلمی که کلاسیک نیست اما خوش ساخت است، دقت زیادی صرف جزئیاتش شده و لحظه‌هائی به یاد ماندنی دارد. ابتدا قرار بود کریستوفرلی، "دراکولا"ی محبوب همر در فیلم بازی کند؛ که جای او را لوم گرفت و این بازیگر پس از کارهای درخشان لان چینی و کلود رینز در نسخه‌های قبلی کار دشواری داشت. با این همه، او در ایفای نقش شخصیتی که نیمی شریر و نیمی دوست‌داشتنی می‌نماید، قابل تحسین است. چهره‌آرائی فیلم را روی آشتن به عهده دارد. نسخه‌های بعدی: ۱۹۸۳ (رابرت مارکوویتس، با همکاری ماکسیمیلیان شل و جین سیمور ـ تلویزیونی)، ۱۹۸۹ (دوایت هـ. لیتل با همکاری رابرت انگلاند)، ۱۹۹۰ (تونی ریچاردسن، با همکاری برت لنکستر، چارلز دانس و ژان پی‌یر کاسل).


همچنین مشاهده کنید