شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شورش در کشتی بونتی - Mutiny On The Bounty


شورش در کشتی بونتی - Mutiny On The Bounty
سال تولید : ۱۹۶۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آرون رزنبرگ
کارگردان : لوئیس مایلستون
فیلمنامه‌نویس : چارلز لدرر، اریک امبلر، ویلیام ل. دریسکول، بوردن چیس، جان گی و بن هکت، برمبنای رمانی نوشته چارلز برنارد نوردهوف و جیمز نورمن هال.
فیلمبردار : رابرت سورتیس.
آهنگساز(موسیقی متن) : برانیسلا کیپر.
هنرپیشگان : مارلون براندو، ترور هوارد، ریچارد هریس، هیو گریفیث، ریچارد هیدن، تاریتا و تیم سیلی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۸۵ دقیقه.


دسامبر سال ۱۷۸۷. کشتی بونتی از انگلستان به مقصد تاهیتی به حرکت در می‌آید تا هزاران اصله درخت نان را از آن جزیره به جامابیکا ببرد. فرمانده کشتی، "ناخدا بلای" (هوارد)، دریانوردی کارآزموده اما مستبد است که به‌زودی غیظ خدمه را برمی‌انگیزد. "فلچر کریستیان" (براندو) افسر اول کشتی، نیز دریانوردی ماهر است که به‌دلیل تشخصی که دارد چندان مورد علاقه ناخدا نیست. به‌دلیل کوشش فاجعه‌آمیز "بلای" که تصمیم می‌گیرد تا طی نیمه زمستان کیپ‌هورن را دور بزنند، کشتی زمانی به تاهیتی می‌رسد که درخت‌های نان در حالت غیرفعال قرار دارند. حالا ناخدا خشم می‌گیرد، اما خدمه از اینظکه ناچار هستند چهار ماه را در آن جزیره بهشتی بگذرانند، شادمانی می‌کنند. سرانجام بونتی بار دیگر روانه دریا می‌شود. این‌بار دردسرها جدی می‌شود و "کریستیان" با رهبری یک شورش، کنترل کشتی را د اختیار می‌گیرد...
٭ این نظریه قدیمی هالیوودی: "فیلمی که یک‌بار موفق شد بازهم موفق خواهد شد" در مورد بازسازی اثر کلاسیک فرانک لوید (۱۹۳۵، با همکاری چارلز لاتن و کلارک گیبل) صدق نکرد. در حالی که نسخه شش میلیون دلاری مایلستون از بسیاری جنبه‌ها (امکانات تولید، داستان، بازیگری و تدوین) چیزی از اثر اصلی کم نداشت. ظاهراً مشکل اصلی فیلم براندو بود که خود، کارش را بدترین تجربه هنری عمرش خواند (استاد بازیگری طی فیلم‌برداری اجازه رهبری به مایلستون کهنه کار نداد، بیش از بیست کیلو به وزنش افزود و با موویتا کاستنادا اغلب سرگرم بود!). البته هوارد نیز به نقش "بلای" سلامتی بخشیده بود که اصلاً با ناخدای واقعی (یعنی آن‌چنان که لاتن بازی کرده بود: روان‌پریش، غیرانسانی و حتی شیطانی) سنخیتی نداشت. ابتدا قرار بود. کارول رید پشت دوربین باشد که به‌ لطف تصمیم رزنبرگ (و حتماً بقیه مقامات بالای مترو ـ گلدوین ـ مایر) از ثبت یک شکست بزرگ در کارنامه‌اش نجات پیدا کرد.


همچنین مشاهده کنید