شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

انجیل متی - Il Vangelo Secondo Matte


انجیل متی - Il Vangelo Secondo Matte
سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : ایتالیا و فرانسه
محصول : آلفردو بینی
کارگردان : پی‌یر پائولو پازولینی، برمبنای انجیل متی.
فیلمنامه‌نویس : پی‌یر پائولو پازولینی، برمبنای انجیل متی.
فیلمبردار : تونینو دلی‌کولی.
آهنگساز(موسیقی متن) : لوئیس باکالوف، یوهان سباستیان باخ، ولفگانگ آمادئوس موتسارت، سرگئی پروکوفی‌یف و آنتون وبرن.
هنرپیشگان : انریکوئه ایراتسوکوئی، مارگریتا کاروزو، سوزانا پازولینی، مارچلو مورانته، ماریو سوکراته، فرانکو کوپانه، اتللو سستیلی و ستیمودی پورتو.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۳۶ دقیقه.


آن‌گاه که روایت تولد نوزادی که جهان را متحول خواهد کرد، دهان به دهان نقل می‌شود، "هیرودیا" (کوپانه) دستور کشتار همه نوزادان را صادی می‌کند و در همین زمان، "مریم" جوان (کاروزو) در می‌یابد که باردار خواهد شد.... "عیسی مسیح" (ایراتسوکوئی) واریون خود را برمی‌گزیند و مردم را به سوی خدا می‌خواند. این امر خشم روحانیان آن روزگار و قدرت‌مداران را برمی‌انگیزد، تا آن‌جا که به‌دنبال راهی بریا دستگیری و محامه او می‌گردند و این امر با خیانت یکی از حواریون، "یهودای اسخریوطی" (سستیلی) میسیر می‌شود....
٭ از بهترین فیلم‌ها درباره زندگی مسیح. برمبنای روایت "انجیل متی" و با بهره‌گیری از بازیگران غیر حرفه‌ای، به سبکی نیمه‌مستند و غیرقراردادی ـ مثل استفاده از آواز مذهبی آمریکائی. این‌جا نگاه "انسانی" پازولینی مارکسیست تأثیری شگرف برتماشاگر باقی می‌گذارد. روایت جذاب استاد ـ به‌ویژه در صحنه‌های درخشانی مثل صحنه حمله به مادران و نوزادان ـ حکایتی است از شگفتی روزگار ما در نگاه به ابعاد شخصیتی انسانی که در طول بیست قرن هر کلامی (به تائید با تکذیب) واکنشی به کلام او بوده است. فیلم به پاپ ژان بیست و سوم (پاپی که کلیسا را به عصر جدید رهنمون کرد) تقدیم شده است و ایفای نقش دوره دوم زندگی "مریم" را مادر خود پازولینی به‌عهده داشته است.


همچنین مشاهده کنید