پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عزیزکرده‌های آمریکا - AMERICA'S SWEETHEARTS


عزیزکرده‌های آمریکا - AMERICA'S SWEETHEARTS
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دانا رات، بیلی کریستال و سوزان آرنولد
کارگردان : جو رات
فیلمنامه‌نویس : پیتر تولان و کریستال
فیلمبردار : فیدون پاپامایکل
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد
هنرپیشگان : جولیا رابرتس، کریستال، کاترین زیتا جونز، جان کیوساک، هنک آزاریا، استنلی توتچی، کریستوفر واکن، آلن آرکین، ست گرین و لَری کینگ
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه


̎لی̎ (کریستال) تبیلغات‌چی یک استودیوی هالیوودی، موقعی معرفی یکی از محصولات پُر خرج و پرسروصدایشان به خبرنگارها، مستأصلانه تلاش دارد که حقایقی را از چشم و گوششان پنهان نگه دارد. مسائلی که ̎لی̎ کوشش می‌کند بر آنها سرپوش بگذارد، از جمله، عبارتند از: کارگردان عجیب و غریب (واکن) فیلم ۸۷ میلیون دلاریشان را عملاً دزدیده‌ و اجازهٔ رؤیتش را به هیچ‌کس نمی‌دهد. دیگر این‌که، زوج بازیگر فیلم، ̎گوئن هریسن̎ (زیتا جونز) و ̎ادی تامس̎ (کیوساک) که در زندگی واقعی زن و شوهراند ـ به خاطر اختلافی که بینشان پیش آمده، پس از پایان فیلم‌برداری از هم جدا شده‌اند. ̎لی̎ این‌طور به رسانه‌ها وانمود کرده که زمینهٔ آشتی این‌دو فراهم آمده، حال آن‌که ̎گوئن̎ در حال حاضر بیش از هر وقت دیگری از ̎ادی̎ بیزار است. سلاح مخفی ̎لی̎ در ارائه این اطلاعات گم‌راه کننده، ̎کی‌کی̎ (رابرتس)، خواهر ̎گوئن̎ است که به‌عنوان دستیار شخصی آن ستارهٔ نازنازی کار می‌کند و از مدت‌ها پیش در آتش مهر و محبت به ̎ادی̎ می‌سوزد و حالا امید دارد که شاید ̎ادی̎ متوجه شده باشد که او سی کیلو وزن کم کرده است...
● فیلم پیامی است از طرف خودی‌های هالیوود خطاب به هم‌قطاران و مردم. این پیام، یعنی ̎این روزها تبلیغات فیلم مهم‌تر از خود فیلم است̎ فرصتی است برای هجو هالیوود که به راحتی این هجوها را تحمل می‌کند و پیام‌رسان اصلی کریستال است که از تخصص و اطلاعات درون هالیوودی‌اش در فیلم‌نامه استفاده کرده است. اما این شوخی فیلم برای سرپا نگه داشتن آن کافی نیست. قهرمان رمانتیک و بداقبال/ کیوساک و ستارهٔ خودبین و ملیح/ زیتا جونز، محبوب قلب‌ها اما تک‌بُعدی و پیرو کلیشه‌های کمدی رمانتیک هستند و اتفاقات جالب در اطراف آنان رخ می‌دهد (ضمناً آنان نیازمند کمک کریستال ترفندباز نیز هستند). فیلم شوخی بهتری با رابطهٔ پُر تناقض میان استودیوهای بزرگ و کارگردانان ̎بزرگ̎ دارد: واکن در نقشی استنلی کوبریک‌گونه و یک نمایش اختصاصی فیلم ̎عمر̎ او که در واقع پشت صحنهٔ زندگی خصوصی بازیگران و دست‌اندرکاران فیلم است. تنها شخصیتی که از متلک‌پردازی‌های فیلم فراتر می‌رود، شخصیت رابرتس، خواهر و دستیار زیتا جونز (البته اگر باور کنید!) است. فیلم در نهایت به دل‌سوزی برای هالیوود می‌رسد و احتمالاً هدف سازندگانش ـ غیر از سرگرم کردن ـ همین بوده است.


همچنین مشاهده کنید