پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قهرمان - HERO


قهرمان - HERO
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ، چین و آمریکا
محصول : بیل کنگ و ژانگ ییمو
کارگردان : ییمو
فیلمنامه‌نویس : وانگ بین، لی فنگ و ییمو، برمبنای داستانی نوشتهٔ فنگ، بین و ییمو
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : تان دون
هنرپیشگان : جت لی، تونی لئونگ چیو ـ وای، مگی چئونگ مان ـ یوک، ژانگ زی‌یی، چن دائو مینگ و دانی ین
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه


چین، قرن سوم قبل از میلاد. یک ̎مرد̎ (لی)، پس از کشتن سه تن از دشمنان امپراتور ـ ̎آسمان̎ (ین)، ̎شمشیر شکسته̎ (چیو ـ وای) و ̎برف پرنده̎ (مان ـ یوک) ـ به حضور امپراتور چین (مینگ) شرف‌یاب می‌شود. پاداش او، علاوه بر پول و ثروت، نوشیدن در فاصلهٔ چهار ـ پنج‌ متری امپراتور شکاک است. وقتی امپراتور، چند و چون قتل‌ها را از او جویا می‌شود، ̎مرد̎ گزارش می‌دهد که ̎آسمان̎ را در یک رویاروئی کشته و شاهد عشقی سه‌سویه بوده که طرف اصلی‌اش ̎ماه̎ (زی‌یی)، پیش‌خدمت جوانی بوده که باعث شده ̎برف پرنده̎ از سرِ حسادت، ̎شمشیر شکسته̎ را به قتل برساند. ̎مرد̎، سپس از فرصت استفاده کرده و ̎برف پرنده̎ را شکست داده است. اما امپراتور این حکایت‌ها را باور نمی‌کند و می‌گوید ̎مرد̎ صرفاً به خاطر جلب اعتماد و ورود به بارگاه امپراتور این قتل‌ها را انجام داده، و هدف اصلی‌اش کشتن امپراتور است. ̎مرد̎ این نظر را می‌پذیرد ولی اضافه می‌کند که او به اختلاف بین ̎برف و پرنده̎ و ̎شمشیر شکسته̎ واقف است و می‌داند از دغدغه‌های عاطفی نشأت نمی‌گیرد و دلیل اصلی‌اش این است که ̎شمشیر شکسته̎ شرکت در این توطئه را نپذیرفته است. بنابراین ̎برف پرنده̎ برای آن‌که مانع قتل امپراتور نشده باشد به کمک ̎مرد̎، ̎شمشیر شکسته̎ را مجروح کرده است. ̎مرد̎ ضمناً اعلام می‌کند که ̎شمشیر شکسته̎ به خاطر حفظ اتحاد ملی هم که شده از او خواسته از مأموریتش چشم بپوشد. امپراتور پس از شنیدن این رازها، از ̎مرد̎ می‌پرسد که آیا هنوز هم خیال کشتن او را دارد و ̎مرد̎ از انصرافش خبر می‌دهد. ̎برف پرنده̎ که از شکست مأموریت ̎مرد̎ سرخورده شده، با ̎شمشیر شکسته̎ درگیر می‌شود. ̎شمشیر شکسته̎ به مقابله برنمی‌خیزد و ̎برف پرنده̎ او را می‌کشد. ̎برف پرنده̎ که قلبش به درد آمده، به زندگی خود پایان می‌دهد. ̎مرد̎ را به‌عنوان ̎آدم‌کش̎ اعدام می‌کنند ولی مانند قهرمان، به خاکش می‌سپارند.
● پس از ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)، حالا نوبت ییمو بود که از ملودرام‌های معمولش دست بکشد و ژانر ورزش‌های رزمی را با فانتزی‌ ترکیب و در کمال موفقیت رهسپار بازارهای جهانی کند. حاصل کار اما برعکس آن‌چه از یک دنباله‌رو انتظار می‌رود، تر و تازه و زیبا و پیچیده و عمیق است. ییمو در این فیلم، که داستانش به شکلی تودرتو و پیچیده روایت شده، فرجام قهرمانانی را روایت می‌کند که در آخرین سال‌های اتحاد چین بزرگ‌ به‌دست امپراتور، خود را فدا می‌کنند تا نظم و قانون به شکلی یکسان بر جامعه حکمفرما شود. نگاه طبقاتی ییمو در این فیلم، قهرمانان بزرگ را در جایگاهی فراتر از مردم عادی می‌نشاند و به این نکته باور دارد که زندگی در پناه قانون را هیچ قهرمانی تاب نمی‌آورد. اما همین قانون، برای این‌که چین متحد شود و خون و خونریزی پایان پذیرد، لازم است. ییمو، با چنین دیدگاهی، صحنه‌ٔ مبارزه روی آب (که شمشیر قهرمان، قطره‌ای از آب را می‌شکافد) و جدال دو زن در میان برگ‌های زرد را به دو نمونه از مشهورترین صحنه‌های این سال‌ها تبدیل می‌کند. کوئنتین تارانتینو، رفقایش در میراماکس را وادار کرد که در پخش جهانی، به نسخهٔ اصل دست نزنند و فریبندگی‌اش را حفظ کنند. نتیجه، در مقیاس مربوط به پخش جهانی یک فیلم چینی، موفقیت بزرگ تجاری بود.


همچنین مشاهده کنید