جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آندوسکوپی گوارشی


آندوسکوپی گوارشی
اندوسكوپی عبارت است از دیدن درون بدن انسان بوسیله دستگاه مخصوص است. برای دیدن هر قسمت از بدن انسان دستگاه مخصوصی ساخته اند. برای دیدن درون مری، معده و اثنی عشر دستگاهی بصورت لوله لاستیكی انعطاف پذیر ساخته اند كه در انتهای آن عدسی كوچكی به قطر حدود دو میلی متر وجود دارد و تصاویر بوسیله فیبرهای نوری باریك و ظریفی به عدسی چشمی منتقل می شود و پزشك از بیرون می تواند درون دستگاه گوارش را به راحتی ببیند.
قطر لوله دستگاه اندوسكوپ، قدری از انگشت كوچك دست شما باریكتر است. برای انجام اندوسكوپی گوارشی معده بایستی خالی باشد (بیمار ناشتا باشد) ولی روغن كرچك تجویز نمی شود. انجام اندوسكوپی گرچه برای بیمار قدری ناخوشایند است ولی درد ندارد و بدون بیهوشی انجام می گیرد و فقط اسپری بیهوش كننده در حلق بیمار می پاشند. البته یك آمپول آرامش بخش و آمپول كم كننده بزاق دهان در رگ دست بیمارتزریق می كنند.پزشك هنگام اندوسكوپی علاوه بر دیدن و تشخیص بیماریهای مری و معده و اثنی عشر و گرفتن نمونه برای آزمایش از مخاط گوارشی، گاهی بعضی از كارهای درمانی مانند بند آوردن خونریزی و غیره را نیز می تواند انجام دهد.
● آیا اندوسكوپی خطر هم دارد؟
هر كار تشخیصی ممكن است عوارض و خطراتی داشته باشد. اندوسكوپی هم عوارض و خطراتی دارد ولی احتمال عوارض و خطر بسیار كم است. البته هر چه بیمار همكاری بیشتری داشته باشد احتمال عوارض و خطرات اندوسكوپی كمتر خواهد بود.اندوسكوپی اشعه ایكس ندارد لذا برای زنان باردار قابل انجام است. اندوسكوپ پس از هر بار استفاده شستشو شده و ضدعفونی می شود لذا احتمال انتقال بیماری و میكروبها بوسیله آن وجود ندارد مگر اینكه در شستشو و ضد عفونی صحیح آن كوتاهی شود.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید