چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ / Wednesday, 20 February, 2019

چای خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد

نوشیدن چای از آسیب دیدن سلولهایی كه منجر به سرطان، بیماری قلبی و دیگر بیماریها می شوند، جلوگیری می كند.یك متخصص تغذیه از دانشگاه بوستون گفت: « چای یك نوشیدنی گیاهی مفید تلقی می شود. چای حاوی موادی به نام فیتوكمیكال است، این تركیبات به عنوان آنتی اكسیدان عمل می كنند و با صدمات حاصل از رادیكال های آزاد، مقابله می كنند. رادیكال های آزاد، ذرات بارداری هستند كه از طریق نور خورشید، مواد شیمیایی، بعضی از غذاها و استرس به وجود می آیند.»آسیب دیدن DNA، اولین گام برای ابتلا به سرطان است و موجب بروز بیماری قلبی نیز می شود.ویتامین های A و C آنتی اكسیدان هستند، اما تركیباتی مثل كاتچین ها (Catechins) هم در چای یافت شده است.مدت سی سال طول كشید تا به اهمیت این تركیبات پی برده شود . چای با كاهش كلسترول، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می دهد.مدیر اجرایی مركز پژوهشهای تغذیه (USDA ) در مریلند گفت: ۸ مرد و ۸ زن تحت آزمایش قرار گرفتند. آنها قبول كرده بودند در یك دوره سه هفته ای، آنچه را كه به آنها داده می شود، بخورند و بیاشامند. یك نوشیدنی به آنها داده شد كه فقط طعم چای داشت. در یك دوره سه هفته ای دیگر، داوطلبان در روز پنج فنجان چای نوشیدند.زمانی كه چای مصرف می شد، در مقایسه با آن نوشیدنی كه فقط طعم چای را داشت، لیپوپروتئین كلسترول بد(LDL)، ده درصد كاهش نشان داد. روی هم رفته كلسترول در طی سه هفته به طور متوسط شش درصد كاهش یافت، البته هیچ تأثیری بر روی كلسترول خوب (HDL)، دیده نشد و مقدار آن ثابت باقی ماند.دكتر ایمان حكیم از بخش سرطان دانشگاه آریزونا، ۱۴۰ فرد سیگاری را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آیا نوشیدن چای می تواند موجب افزایش و تأثیر بد مواد شیمیایی شود كه با صدمات وارد آمده بر DNA همراه است. ماده شیمیایی مضر ۸-OHDG كه در ادرار این افراد یافت شد، با صدمات وارد آمده بر DNA در سلولها مرتبط است.از آنها خواسته شد كه هر آنچه را كه تا بحال می خوردند، مصرف كنند و فقط چای را به رژیم غذایی خود اضافه كنند. این افراد به مدت چهار ماه چای سبز، چای معمولی یا آب نوشیدند. گروه تحقیقاتی برای ارزیابی ۸-OHDG ، ادرار این افراد تحت آزمایش را آزمایش كردند. نتیجه نشان داد كه كاهش ۲۵ درصدی این ماده در گروه افرادی بود كه چای سبز نوشیده بودند. در افرادی كه چای معمولی یا آب نوشیده بودند، هیچ تغییری دیده نشد. ما فكر می كنیم، نوشیدن چای سبز در گروه افراد سیگاری موجب كاهش استرس اكسیداتیو در آنها می شود.استرس اكسیداتیو در اثر رادیكالهای آزاد بوجود می آید وباعث تخریب بافت عضلانی و سلولها میشود. بنابراین چای به علت دا شتن مواد آنتی اكسیدان، باعث كاهش استرس اكسیداتیو و كاهش خطر بروز سرطان می شود.

منبع : تبیان

چای مدافع بدن در مقابل عفونت

چای حاوی مواد شیمیایی است که به مبارزه با عفونت کمک می کند. پژوهشگران می گویند نوشیدن چای می تواند سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با عفونت و حتی احتمالا سرطان تحریک کند. چای حاوی مواد خاص شیمیایی است که همچنین در برخی باکتری ها، سلول های سرطانی، انگل ها و قارچ ها یافت می شود. چون این مواد در چای وجود دارد، بدن در معرض آنها قرار می گیرد و به این ترتیب می تواند زمانی که این مواد به عنوان بخشی از یک بیماری وارد بدن شد در مقابل آنها از خود دفاع کند. فواید بالقوه چای برای سلامتی سال ها شناخته شده و عمدتا بر فعالیت های ضداکسید آن متمرکز بوده است. این مواد شیمیایی آنتی ژن های آلکایلامین نام دارند. پژوهشگران آمریکایی تاثیر آنتی ژن ها بر سلول های "گاما-دلتای تی" در سیستم دفاعی بدن، که در خط مقدم مبارزه با عفونت قرار دارند را مورد مطالعه قرار دادند. این سلول ها در معرض نوعی آنتی ژن آلکایلامین قرار داده شدند و سپس در معرض باکتری قرار گرفتند تا عفونت ایجاد شود. آن دسته از سلول هایی که در معرض آنتی ژن ها قرار گرفته بودند، با تکثیر شدید و ترشح مواد خاص شیمیایی برای مقابله با بیماری، در برابر باکتری مقاومت نشان دادند. اما سلول هایی که قبلا در معرض آنتی ژن آلکایلامین قرار نگرفته بودند واکنش چشمگیری به عفونت آزمایشی نشان ندادند.
چای در مقابل قهوه محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و دانشگاه نیوهمشایر در دورهام، سپس به مطالعه این مساله پرداختند که آیا این نتایج در کسانی که چای می نوشند نیز تکرار می شود یا نه. آنها از داوطلبان خواستند برای چهار هفته، روزانه پنج فنجان کوچک چای سیاه یا قهوه بنوشند. چای سبز یا سیاه حاوی آنتی ژن آلکایلامین است اما قهوه فاقد آن است. پس از دو هفته، سلول های گاما- دلتای تی افرادی که چای نوشیده بودند در تولید مواد شیمیایی خاص که به مبارزه با بیماری ها کمک می کند بهتر عمل کرد، درحالی که در مورد کسانی که قهوه می نوشیدند چنین نبود.
محققان می گویند این مساله نشان می دهد که نوشیدن چای علاوه بر سایر فواید شناخته شده آن برای سلامتی می تواند محرک واکنش قوی سیستم دفاعی بدن باشد. دکتر "اما نایت"، یک مامور اطلاعات علمی در موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا به بی بی سی گفت: "فواید بالقوه چای برای سلامتی سال ها ادامه داشته و عمدتا بر فعالیت های ضداکسید آن متمرکز بوده است." وی افزود: "این مطالعه نشان می دهد که نوشیدنی محبوب بریتانیا می تواند فاید ناشناخته دیگری برای سلامتی داشته باشد." به گفته وی جالب اینجاست که برخی از سرطان نیز حاوی آلکایلامین هستند که این احتمال را افزایش می دهد که نوشیدن چای به سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با سرطان نیز کمک کند.
البته وی تاکید کرد که این ارتباط هنوز محکم نیست و نیازمند پژوهش های بیشتر است. نتیجه این تحقیقات در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" چاپ شده است.

داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.